Guvernul a decis joi să acorde ajutoare de urgență de până la 5 milioane de lei pentru familiile ale căror locuințe și bunuri au fost afectate de inundațiile și alunecările de teren din acest an. Pe de altă parte, legea 260/2008 privind asigurarea obligatorie a locuințelor împotriva inundațiilor, alunecărilor de teren și cutremurelor prevede că cei care nu au această asigurare nu vor primi "niciun fel de despăgubiri de la bugetul de stat sau de la bugetul local pentru prejudicii produse locuințelor".

Inundatii la Aiud (Alba)Foto: Alba 24

Guvernul a aprobat joi, printr-o hotărâre, acordarea unor ajutoare de urgență în limita sumei de 5.000.000 lei pentru sprijinirea populației afectate de inundații, alunecări de teren și fenomene meteorologice periculoase, produse în anul 2021.

În proiectul de Hotărâre de Guvern se menționează că "ajutorul de urgență se acordă numai pentru persoanele singure și familiile pentru care s-au înregistrat pagube în cazul locuințelor în care aceștia trăiesc efectiv, indiferent de regimul juridic al deținerii acestora. În cazul în care persoana singură sau familia deține mai multe locuințe afectate, ajutorul se acordă o singură dată, pentru o singură locuință."

De ce se acordă aceste ajutoare și cum se va împărți suma de 5 milioane de lei

În nota de fundamentare a proiectului de Hotărâre de Guvern se arată că "în prezent, cea mai mare parte a teritoriului României se află sub incidența unor coduri meteorologice galbene și portocalii de vreme severă cu producerea de fenomene care au condus și vor conduce, în continuare, la pierderi materiale însemnate pentru gospodăriile populației, cât și pagube deosebite pentru terenuri agricole, culturi, infrastructură rutieră, canalizare etc., unele localități și gospodării rămânând izolate și/sau lipsite de apă potabilă.

Multe familii sau persoane singure rămân fără locuință, bunuri uzuale și de folosință îndelungată, fără animalele și păsările din gospodării, în consecință fără elementele necesare traiului zilnic."

Ajutoarele de urgență se acordă astfel:

  • câte 6.000 lei pentru familiile și persoanele singure ale căror locuințe au fost afectate în proporție de 75% și peste acest procent;
  • câte 4.000 lei pentru familiile și persoanele singure ale căror locuințe au fost afectate în proporție de 50%, până la 75%;
  • câte 2.500 lei pentru familiile și persoanele singure ale căror locuințe au fost afectate în proporție de 25%, până la 50%;
  • câte 1.500 lei pentru familiile și persoanele singure ale căror locuințe au fost afectate în proporție de până la 25%;
  • câte 1.000 lei pentru familiile și persoanele singure ale căror bunuri din locuință au fost deteriorate, indiferent de numărul sau tipul bunurilor;
  • suplimentar 7.500 lei în cazul în care, urmare inundațiilor, alunecărilor de teren și fenomenelor meteorologice deosebite se înregistrează persoane decedate, sumă care se acordă familiei, indiferent de numărul victimelor.

În proiectul de Hotârâre de Guvern se spune că suma de 1.000 de lei "se acordă suplimentar față de sumele acordate pentru afectarea locuinței".

Ce spune legea privind asigurarea obligatorie a locuințelor și ce despăgubiri au primit cei care și-au asigurat casele

Cu siguranță suma de 7.000 de lei pe care ar putea-o primi o familie nu poate fi suficientă în situația dramatică de pierdere a locuinței și a bunurilor.

Pentru astfel de situații grave s-a creat sistemul asigurării obligatorii a locuințelor împotriva a trei riscuri de dezastre naturale frecvente în România: inundații, alunecări de teren și cutremure.

  • Pentru o sumă de minim 10 euro pe an ori 20 de euro pe an, în funcție de materialele de construcție ale locuințelor, oamenii pot primi despăgubiri de până la 10.000 de euro și respectiv 20.000 de euro atunci când astfel de dezastre naturale le afectează locuințele.

Bineînțeles că acestea sunt sume maxime ce pot fi acordate și că în realitate, în funcție de cât de afectate sunt locuințele, oamenii pot primi mai puțini bani, dar este un ajutor semnificativ în cazul producerii unui dezastru natural.

Toate acestea sunt prevăzute în legea 260/2008, primele polițe PAD au început să fie emise în iulie 2010, iar societatea care gestionează sistemul asigurării obligatorii a locuințelor este Pool-ul de Asigurare Împotriva Dezastrelor Naturale (PAID).

În ciuda prețurilor mici ale polițelor, asigurarea obligatorie a locuințelor stă foarte prost la 11 ani de la începutul acestui sistem.

  • Ce pățești dacă nu ai această asigurare obligatorie a locuințelor?

"În situația în care persoanele fizice sau juridice nu își asigură locuințele aflate în proprietate, nu beneficiază, în cazul producerii unuia dintre dezastrele naturale definite potrivit Legii 260/2008, de niciun fel de despăgubiri de la bugetul de stat sau de la bugetul local pentru prejudicii produse locuințelor. În plus, nerespectarea de către persoanele fizice sau juridice a obligației de asigurare a locuinței constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 100 la 500 lei.", suntem atenționați pe site-ul PAID.

În realitate niciun primar nu a aplicat vreo amendă în 11 ani de la startul sistemului de asigurare obligatorie a locuințelor, preferând să dea cel mult avertismente ca să nu-și supere electoratul.

Apoi, Guvernul a tot acordat ani la rândul ajutoare de urgență oamenilor ale căror locuințe au fost afectate de inundații și alunecări de teren.

Pe de altă parte, ajutorul de urgență dat de Guvern este prea mic pentru a înlocui pierderea unei case și a bunurilor deținute, de preferat fiind să îți asiguri locuința mai ales dacă ești într-o zonă expusă frecvent inundațiilor ori alunecărilor de teren.

La solicitarea HotNews.ro, PAID a comunicat faptul că "de la 1 ianuarie și până la data curentă are deschise 125 dosare pentru inundații și 58 dosare pentru alunecări de teren. Acestea sunt dosarele care au fost deja avizate, dar este posibil ca multe avizări să vină mai tarziu."

  • Ce despăgubiri au fost plătite în contul polițelor PAD la locuințele afectate de inundațiile și alunecarile de teren din acest an?

"În cazul evenimentelor survenite în 2021 am plătit 150.115,95 lei (41 de dosare) pentru dosarele de inundație și 77.541,12 lei (12 dosare) pentru cele de alunecari de teren. De asemenea, precizăm că sumele totale achitate pentru acest fel de evenimente în anul 2021 sunt mult mai mari întrucât sunt și plăți care se referă la evenimente survenite înainte de 1 ianuarie 2021, sumele totale fiind, așadar, de 1.416.829,32 lei (350 de dosare) pentru dosarele de inundație și 532.060,20 lei (48 de dosare) pentru cele de alunecări de teren.", a precizat pentru HotNews.ro Cosmin Tudor, directorul de dezvoltare al PAID.

  • Cum vede PAID inițiativa Guvernului de a da ajutoare pentru familiile ale căror locuințe au fost afectate de inundații și alunecări de teren?

"Guvernul poate și este normal să acorde ajutoare de urgență persoanelor afectate de evenimente catastrofale.

Pentru reconstrucția locuințelor, în schimb, cea mai bună soluție este încasarea despăgubirilor de la asigurător, conform legii 260/2008 care stipulează că toți proprietarii au obligația de a-și asigura locuințele împotriva dezastrelor naturale.

Redam aici articolul 22(1) din aceasta lege: “ Persoanele fizice sau juridice care nu își asigură locuințele aflate în proprietate, în condițiile prezentei legi, nu beneficiază, în cazul producerii unuia dintre dezastrele naturale definite potrivit prezentei legi, de niciun fel de despăgubiri de la bugetul de stat sau de la bugetul local pentru prejudiciile produse locuințelor.”.

Reamintim și pe această cale că PAID dispune de fonduri proprii suficiente, dar și de un program de reasigurare de 1 miliard de euro, ceea ce ne face pregatiți să despăgubim rapid pagubele produse de inundații, alunecări de teren sau cutremure pentru persoanele care au în vigoare o poliță de asigurare PAD la data daunei", a declarat directorul PAID.

  • HotNews.ro a solicitat un punct de vedere și Ministerului Muncii pe tema ajutoarelor de urgență acordate familiilor pentru locuințele afectate de inundații și alunecări de teren, în contextul în care legea 260/2008 prevede că "nu se acordă niciun fel de despăgubire de la buget pentru prejudiciile produse locuințelor în lipsa asigurării obligatorii" și vom reveni cu răspunsurile Ministerului imediat ce le vom primi.
  • S-a dat vreo amendă până acum celor care nu și-au asigurat locuintele? Ar putea fi aplicarea amenzilor o solutie pentru creșterea gradului de asigurare?

"Nu avem informații despre vreun caz de acest fel. Nu credem că amenda este o soluție salvatoare, dar comunicarea autorităților către populație poate face minuni și avem exemple de bună practică în județele Brașov, Timiș. Posibilitatea amenzilor face parte din aceste comunicări și este în măsură să determine o anumită categorie a populației să se conformeze legii.", a mai precizat Cosmin Tudor, directorul de dezoltare al PAID.

La finalul anului 2020 erau în vigoare 1,54 milioane de polițe facultative de asigurare a locuințelor, respectiv 1,75 milioane de polite PAD în vigoare. În acest moment, sunt în vigoare peste 1.810.000 polițe PAD, adică sub 20% din numărul total de locuințe din România.