Cei aproape 3 milioane de români care au polițe RCA la City Insurance au două opțiuni după ce ASF a decis să ceară falimentul acestui asigurător: pot să-și păstreze asigurările până la data expirării ori pot să le denunțe și să încheie contracte la un asigurător fără probleme. Cei mai afectați vor fi însă păgubiții, cei loviți în trafic de o mașină asigurată la City, deoarece multe service-uri nu mai fac reparații pe aceste polițe și toate despăgubirile de la acest asigurător vor fi plătite abia după ce instanța îi declară definitiv falimentul.

accident rutierFoto: Fagarasul tau

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a decis vineri seara să îi retragă autorizația de funcționare societății City Insurance, cea mai mare companie de asigurări și liderul pieței RCA, cu aproape 3 milioane de asigurați. Măsura a fost luată după constatarea stării de insolvență a asigurătorului, ASF urmând acum să promoveze în instanță cererea de deschidere a falimentului.

Din momentul în care decizia ASF se publică în Monitorul Oficial, Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) poate primi cereri de deschidere de dosare de daună și cereri de plată de despăgubiri. Atenție, însă! FGA nu poate plăti despăgubirile solicitate și avizate aferente polițelor City decât după decizia definitivă în instanță privind falimentul acestei societăți de asigurări.

Ce trebuie să știi dacă ești client City Insurance: De ce polița RCA nu este numai despre terți, ci și despre tine

Dacă ai mașina asigurată la City Insurance, trebuie să știi că asigurarea rămâne validă până la expirare, denunțare din partea titularilor sau denunțare din partea lichidatorului judiciar.

  • 'Orice cetățean care are în acest moment o poliță încheiată cu City Insurance poate denunța absolut legal această poliță, încheind în aceeași zi o altă poliță cu un asigurator decent, fără probleme. Pierde poate în jur de 200 de lei, dar câștigă mult mai mult în momentul în care riscul unui eveniment nefericit se materializează”, a precizat marți pentru HotNews.ro reprezentantul unuia din cei mai mari brokeri din piață, care a preferat să nu își dea numele pentru că legal nu poate oferi asemenea recomandări.

Cu privire la această posibilă denunțare a poliței, un cititor HotNews.ro chiar a întrebat:

  • Ce în lumea asta m-ar determina să denunț contractul care expiră anul viitor și eventual să plătesc din momentul curent mai mult pentru o altă poliță RCA, la alt asigurator?

Clienții City Insurance trebuie să știe că orice asigurare RCA validă, indiferent de cât de puțin costă, permite despăgubiri pentru vătămări corporale și deces în limita a 6,07 milioane de euro, în timp ce pentru daunele materiale, limita de despăgubiri este în prezent de 1,22 milioane de euro.

  • Deci o asigurare RCA, în afara șoferului vinovat, despăgubește pe oricine suportă o daună inclusiv pe membrii de familie ai șoferului vinovat aflați cu acesta în autovehicul în momentul accidentului.

Altfel spus, în cazul unui accident, de care tu, client City Insurance, te faci vinovat, asigurarea RCA poate suporta plata acestor despăgubiri maxime. În situația tragică în care apar victime în mașina ta ori a celui pe care l-ai lovit, cheltuielile cu spitalizarea ți-ar fi greu de suportat, dacă nu ai avea o asigurare RCA.

În plus, dacă asigurătorul tău RCA este rău platnic, păgubiții te pot da și pe tine în judecată pentru recuperarea daunelor provocate.

Lucrurile se complică și mai mult în cazul de față, dacă ASF va deschide procedura de faliment la City Insurance. În acest caz, din momentul în care decizia ASF se publică în Monitorul Oficial, Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) preia conducerea acestei societăți și poate primi cereri de deschidere de dosare de daună și cereri de plată de despăgubiri.

Problema cea mare este că potrivit legii actuale, FGA nu poate acorda mai mult de 450.000 de lei pe creditor de asigurare. Cu alte cuvinte, dacă instanța va declara falimentul City, polița ta nu va mai putea acoperi decât daune de maxim 90.000 de euro.

Ce trebuie să știi dacă ești păgubit City Insurance: Vei obține despăgubiri abia după ce falimentul e decis definitiv în instanță și în limita a 90.000 de euro

Dacă ASF va deschide procedura falimentului pentru City insurance, problemele cele mai mari vor apărea la șoferii care sunt loviți în trafic de o mașină asigurată la acest asigurător.

Aceștia ar trebui să facă cerere de deschidere dosar de daună la FGA și o cerere de plată bazată pe acte doveditoare (facturi etc. - fără cerere de plată, se face dosarul dar nu se poate plăti un dosar în care nu s-a cerut o despăgubire), iar după ce se analizează aceste documente, plata despăgubirilor nu va putea fi făcută decât după ce instanța decide definitiv falimentul firmei de asigurări.

Citește mai jos ce demersuri trebuie să faci pentru:

Mai mult, așa cum e în prezent legislația, FGA nu poate plăti decât maxim 450.000 lei pe un creditor de asigurare al unui asigurător în faliment.

Un proiect inițiat în luna mai 2021 de Ministerul de Finanțe a încercat să corecteze această situație. Astfel, potrivit acestui proiect, păgubiții care au de recuperat despăgubiri de la o firmă de asigurări intrată în faliment vor putea primi cel mult 500.000 de lei pe fiecare contract pe care îl au la o astfel de firmă în faliment.

Acum, suma maximă este de 450.000 de lei și se acordă de către Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) per creditor, și nu pe fiecare contract de asigurare. Mai mult, FGA va putea să ceară Poliției, spitalelor ori service-urilor auto date suplimentare pentru stabilirea exactă a despăgubirilor cuvenite. Din păcate însă, acest proiect nu a fost adoptat încă.

Spre comparație, așa cum am spus și mai sus, orice asigurare RCA permite despăgubiri pentru vătămări corporale și deces în limita a 6,07 milioane de euro, în timp ce pentru daunele materiale, limita de despăgubiri este în prezent de 1,22 milioane de euro.

Prețurile RCA au crescut masiv la unii asigurători, pe fondul posibilului faliment al City Insurance: Ce trebuie să știi dacă ești client sau păgubit la acest asigurător

HotNews.ro a semnalat miercuri că mai mulți asigurători au crescut semnificativ prețurile RCA în ultimele 10 zile pe fondul problemelor mari în care se află liderul pieței - City Insurance, companie cu peste 3 milioane de clienți, care este aproape de procedura de faliment. Datele brokerilor consultate de HotNews.ro arată că Euroins, al doilea mare asigurător RCA, cu prețuri la fel de mici ca City, a majorat tarifele și cu 600 de lei în unele cazuri, iar alți asigurători au urmat același trend.

Aceasta în contextul în care unele service-uri auto refuză să mai facă reparații celor care prezintă polițe RCA de la City Insurance, de teamă că un potențial faliment declarat al firmei de asigurări va face să nu-și mai recupereze banii.

Cum vrea Guvernul să rezolve criza City Insurance: FGA să poată face plăți imediat ce ASF deschide procedura de faliment, fără să se mai aștepte decizia definitivă în instanță

Guvernul pregătește o Ordonanță de Urgență care să permită Fondului de Garantare a Asiguraților (FGA) să poată face plata despăgubirilor către asigurați imediat ce ASF retrage autorizația City Insurance și deschide procedura de faliment, fără să se mai aștepte ca falimentul să fie declarat prin decizia definitivă în instanță.

Ministerul de Finanțe a publicat miercuri, 15 septembrie, proiectul de OUG: FGA poate plăti în 60 de zile de la publicarea în Monitorul oficial a deciziei ASF de retragere a autorizației de funcționare a asigurătorului.

O altă modificare importantă este că păgubiții care au de recuperat despăgubiri de la o firmă de asigurări intrată în faliment vor putea primi cel mult 500.000 de lei pe fiecare contract pe care îl au la o astfel de firmă în faliment. Acum, suma maximă este de 450.000 de lei și se acordă de către Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) per creditor, și nu pe fiecare contract de asigurare.

Falimentul City Insurance care a provocat deja scumpiri ale asigurărilor RCA ajunge la Parlament / Ambele Comisii de buget (Cameră și Senat) vor explicații de la șefii ASF, plătiți cu peste 10.000 de euro lunar (document)

Scandalul falimentului ”tolerat” al City Insurance nu trebuie să se oprească aici. După falimentele asigurătorilor ASTRA și Carpatica, iată că nimeni din ASF nu pare să fi învățat nimic, iar acum ne confruntăm cu un nou caz care ne face să plătim mai mult pentru RCA din cauza ineficacității cu care ASF supraveghează piața. Practic, plătim mai mult pe asigurarea RCA pentru că cineva din ASF nu și-a făcut meseria cu competență.

Asemenea falimente nu apar de azi pe mâine; semnele vulnerabilității unei companii de talia lui City Insurance apar cu cel puțin un an-doi înainte. Dar, cu toate acestea, măsurile luate au fost ineficace. Cum conducerea ASF răspunde în fața Parlamentului, HotNews.ro a stat de vorbă cu reprezentanți ai comisiilor de buget din Cameră și din Senat, pentru a vedea dacă cei care îi supraveghează pe supraveghetori își vor face măcar ei, datoria.

Sebastian Burduja, vicepreședintele Comisiei pentru Buget din Camera Deputaților, spune că ”situația City Insurance prezintă mari riscuri pentru întreaga piață de asigurări din România și, implicit, pentru protecția tuturor românilor care au încheiate polițe RCA. Această situație este sau poate deveni o problemă socială, iar soluțiile nu suportă amânare”.

Burduja a depus în Parlament o interpelare adresată Autorității de Supraveghere Financiară și Ministerului Finanțelor, prin care le solicită să răspundă la o serie de întrebări.

”Am solicitat informații despre controalele derulate și concluziile aferente, rapoartele de audit, reacțiile imediate apărute la suspiciunile de fraudă sau de nerespectare a cerințelor ASF. Dacă pe termen scurt, guvernul lucrează la două Ordonanțe de Urgență ce vizează soluții imediate, pe termen lung reglementatorul trebuie să vină cu măsuri pentru evitarea situațiilor similare. Aștept răspunsurile. Știu că toate aceste lucruri pot părea prea complicate, dar în ultimă instanță ele afectează viața tuturor românilor”, mai spune Burduja.