Poliția a transmis noi precizări pentru HotNews.ro cu privire la motivele pentru care ar fi ajuns în imposibilitatea de a mai aplica legea care o obligă să gestioneze electronic ce mașini înmatriculate nu au asigurare RCA și să sancționeze șoferii în cauză. Bugetul alocat, resursele umane necesare, lipsa datelor în timp real cu polițele RCA emise și anumite impedimente legale sunt motivele invocate de MAI.

Control in traficFoto: AGERPRES

HotNews.ro a dezvăluit marți cum Poliția nu aplică o lege veche de 16 ani, Legea 432/2006, introdusă înainte de aderarea României la UE, care obligă polițiștii să gestioneze în mod electronic situația mașinilor înmatriculate și asigurate RCA și să notifice șoferii ale căror vehicule înmatriculate nu au asigurare RCA sau nu au efectuată ITP, cu privire la consecinţele juridice ale neîndeplinirii acestor obligații.

Legea 432/2006 mai prevede că:

  • „începând cu data de 1 aprilie 2006, la împlinirea unui termen de 15 zile de la data expirării ITP sau a asigurării RCA, se suspendă de drept certificatele de înmatriculare ale vehiculelor rutiere aflate în această situaţie. Suspendarea se comunică deţinătorului vehiculului de îndată, în scris, de către Direcţia regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor sau, după caz, de către serviciul public comunitar regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor.”

Legea este neaplicată de mai mulți ani, deși Poliția are acces la baza de date cu polițele RCA emise de asigurători.

Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) din Ministerul Administraţiei şi Internelor (MAI) a precizat inițial pentru HotNews.ro că problemele ar fi cauzate de anumite constrângeri, atât de natură tehnică, cât și de reglementare.

  • „În lipsa unor obligații legale stabilite în sarcina asigurătorilor, informațiile referitoare la existența/valabilitatea RCA sunt implementate în Baza de date cu asigurările obligatorii de răspundere civilă auto încheiate pe teritoriul României, într-un termen ce poate varia de la câteva minute la câteva zile.”, a precizat MAI.

Adevăratele motive pentru care Poliția nu mai respectă Legea 432/2006

HotNews.ro a revenit cu întrebări către MAI, solicitând să explice care sunt adevăratele motive pentru care nu aplică legea, din moment ce și în Legea 432/2006 era prevăzut un termen de 20 de zile pentru transmiterea datelor cu polițele RCA valabile.

  • Cu privire la datele care vizează valabilitatea asigurării RCA, precizăm că, deși de-a lungul timpului au fost efectuate numeroase demersuri în acest sens, existența unor impedimente legate de consecințele juridice pe care le presupunea măsura suspendării de drept a certificatelor de înmatriculare, necesitatea corelării măsurii suspendării certificatului de înmatriculare cu aceea de reținere a documentului pentru a garanta eficiența acesteia, bugetul alocat, resursele umane necesare, și de faptul că acestea au fost centralizate inițial în baza de date CEDAM, administrată de Autoritatea de Supraveghere Financiară, și ulterior în baza de date AIDA, gestionată de Biroul Asigurătorilor Auto (BAAR), a condus la imposibilitatea aplicării mecanismului prevăzut de OUG nr. 189/2005.”, au precizat pentru HotNews.ro oficialii MAI.

În același timp, Poliția amintește că mecanismul de suspendare a înmatriculării funcționează în cazul expirării/anulării inspecției tehnice periodice (ITP) sau ca urmare a netranscrierii transmiterii dreptului de proprietate asupra unui vehicul în termen de 90 de zile de la înstrăinare.

  • „Apreciem că o reglementare a respectării obligațiilor privind asigurarea obligatorie RCA poate fi realizată mult mai eficient, în mod similar suspendării înmatriculării pentru cauzele amintite anterior, cu condiția ca datele privind existența RCA să fie accesibile în timp real.”, se mai arată în răspunsurile DRPCIV.

Poliția dă vina și pe schimbările legislative la înmatricularea auto

În plus, oficialii DRPCIV din MAI au mai transmis către HotNews.ro și ce dificultăți au apărut în urma modificărilor legislative la instituția înmatriculării.

Redăm mai jos aceste precizări:

  • Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 189/2005 pentru stabilirea unor măsuri privind vehiculele rutiere înmatriculate a fost adoptată în contextul în care prevederile OUG nr. 195/2002 stabileau în sarcina proprietarilor de vehicule obligația de a solicita înmatricularea înainte de punerea acestora în circulație și obligația de a solicita radierea cu ocazia trecerii unui vehicul în proprietatea altei persoane, însă odată cu intrarea în vigoare a Legii nr. 6/2007 privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 63/2006 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, instituția înmatriculării a suferit modificări substanțiale, pe de o parte prin prisma faptului că noțiunea de înmatriculare a fost definită legal, iar pe de altă parte prin aceea că operațiunea a dobândit caracter continuu de la admiterea în circulație până la scoaterea definitivă din circulație a unui vehicul, spre deosebire de reglementarea anterioară care stabilea în sarcina proprietarului obligația de a solicita radierea unui vehicul cu ocazia înstrăinării.
  • De asemenea, amintim că, potrivit prevederilor art. 6 pct. 16 ^1 din OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, prin înmatriculare se înțelege operațiunea administrativă prin care se atestă că un vehicul poate circula pe drumurile publice iar dovada înmatriculării este reprezentată de certificatul de înmatriculare și de numărul de înmatriculare atribuit, în timp ce potrivit pct 29^1 al aceluiași articol, suspendarea înmatriculării reprezintă operațiunea administrativă care constă în interzicerea temporară a dreptului de a pune în circulație și a utiliza un vehicul pe drumul public, în timp ce noțiunea de „suspendare a certificatului de înmatriculare” nu este definită din punct de vedere legal.
  • Astfel, ținând cont de dispozițiile art. 9 alin (2) din OUG nr. 189/2005, potrivit cărora prevederile acestei ordonanțe de urgență se completează cu cele ale OUG nr. 195/2002, împrejurările prezentate mai sus fac imposibilă aplicarea prevederilor referitoare la „suspendarea certificatului de înmatriculare” și la radierea unui vehicul cu ocazia radierii proprietarului persoană juridică radiat din evidențele ONRC.”, subliniază DRPCIV.

Poliția caută soluții cu BAAR și ONRC pentru rezolvarea acestor probleme

Nu în cele din urmă, reprezentanții Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) din MAI au mai precizat pentru HotNews.ro că în luna aprilie din acest an au purtat discuții cu reprezentanții BAAR (n.a Biroul Asigurătorilor Auto, care gestionează baza de date AIDA cu polițele RCA) în vederea identificării unor soluții care să optimizeze schimbul de date dintre cele două instituții.

De asemenea, mai spune Poliția, „în data de 4 mai 2022 a avut loc o întâlnire cu reprezentanții ONRC (n.a Registrul Comerțului) pentru identificarea unor soluții de operaționalizare a protocolului încheiat cu această instituție și pentru a fi stabilită modalitatea în care va avea loc transmiterea datelor înscrise în Registrul Comerțului către instituția noastră”.

Broker: În Danemarca dacă dupa 5 zile nu ți-ai reînnoit asigurarea RCA te caută Poliția acasă. În România, Poliția stă la ciupeală în trafic

Motivele prezentate de Poliție pentru neaplicarea legii ar putea fi rezolvate dacă s-ar dori, totul ținând de MAI, este de părere Florin Taloș, un broker cu zeci de ani de experiență în asigurări auto.

„Tot secretul rezolvării situației stă în curtea MAI prin aplicarea acestei legi. Numai că MAI nu are nici un interes să își ia pe cap și alte probleme și se trage pe dos și preferă să stea la ciupeală în cazul în care pică vreunul la controlul în trafic.

În Danemarca dacă dupa 5 zile nu ți-ai reînnoit asigurarea RCA te caută Poliția acasă și îți ridică documentele de înmatriculare până prezinți asigurarea RCA valabilă, nu te așteaptă în trafic. Asta i s-a întâmplat fratelui meu, nu sunt din povestiri de Ion Creangă”, explică brokerul Florin Taloș.

Acesta spune că într-adevăr în urma schimbărilor legislative în prezent o mașină se înmatriculează o singură dată și se mai radiază când se scoate definitiv din circulație, fapt care poate genera impedimente dacă nu există o comunicare a datelor.

„Eu am tot atenționat asupra unui lucru de ani de zile. Este vorba de procedura de raportare a polițelor RCA în baza de date AIDA gestionată de BAAR. Ar trebui ca în mod automat la emiterea polițelor RCA, informațiile să se raporteze imediat și către baza de date a DRPCIV, nu cum prevede acum legea în maxim 5 zile de la emitere.

Pe de altă parte ar trebui să existe un sistem de avertizare în timp real, nu să stea un polițist să verifice situație cu situație ce mașină înmatriculată mai are sau nu asigurare RCA valabilă. Nu e mare filosofie, lucrurile se pot rezolva, numai voință să fie”, a mai declarat pentru HotNews.ro Florin Taloș, broker în asigurări.

Acesta a atenționat că este mult mai periculos ca cineva să circule fără RCA, decât fără ITP, unde iată Poliția aplică mecanismul suspendării înmatriculării.

Practic, acum dacă ești găsit fără ITP, Poliția îți oprește talonul auto (certificatul de înregistrare auto) până când aduci dovada că mașina ta are un ITP valabil.

Cifre alarmante: Doar 70% dintre mașinile înmatriculate în România au RCA

Parcul auto din România avea peste 9,6 milioane de autovehicule înmatriculate la sfârșitul anului trecut, dar nu toate aveau asigurare obligatorie de răspundere civilă auto RCA. În aceeași perioadă de referință, în țară erau valabile doar 6,7 milioane de polițe de asigurare RCA, arată datele transmise de ASF și MAI în Parlament.

Cu alte cuvinte, doar 70% din mașinile înmatriculate sunt asigurate RCA. Este un semnal de alarmă, dar asta nu înseamnă ca 1 din 3 mașini care circula pe șoselele din România nu are asigurare RCA. Unele mașini zac prin parcări luni sau chiar ani.

Totuși, potrivit Legii 132/2017, în astfel de cazuri, șoferul ar trebui să suspende contractul RCA, să depună plăcuțele de înmatriculare la autoritatea care le-a eliberat și să imobilizeze vehiculul într-un spațiu privat, în afara domeniului public.

În caz contrar, șoferii riscă amenzi între 1.000 lei și 2.000 de lei și reținerea certificatului de înmatriculare sau înregistrare a vehiculului.