​În timp ce într-un singur an am asistat la falimentul a doi mari asigurători RCA care au destabilizat piața asigurărilor, conducerea Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) a rămas neschimbată, iar președintele autorității (n.a plătit lunar cu peste 12.500 de euro) a încasat 3 salarii bonus pentru excelență, reclamă 12 parlamentari, care au inițiat un proiect de lege pentru modificarea radicală a legii de funcționare a acestei autorități.

Conducerea ASF, explicatii in ParlamentFoto: Inquam Photos / George Calin

Falimentele Astra, Carpatica, City Insurance și, cel mai recent al Euroins, arată că activitatea ASF de monitorizare și supraveghere a pieței asigurărilor are nenumărate disfuncționalități, se arată în nota de fundamentare a unui proiect de lege inițiat de către deputata neafiliată Oana Cambera și semnat de alți 11 deputați și senatori neafiliați, toți membri ai REPER.

Proiectul de lege a fost depus la Camera Deputaților, chiar în data de 29 martie, ziua în care Guvernul a amânat pentru a doua oară proiectul de HG pentru plafonarea prețurilor RCA în contextul falimentului demarat la Euroins.

Camera decizională este Senatul.

Cum este motivată limitarea bonusurilor pe care și le dau șefii din ASF

  • „Pe parcursul unui singur an, am asistat la falimentul a două companii de asigurare care dețineau împreună aproximativ 66% din piața asigurărilor RCA din România, ceea ce produce o puternică destabilizare a pieței asigurărilor.
  • Autoritatea de Supraveghere Financiară a rămas sub aceeași conducere, iar Președintele a încasat pe parcursul anului trecut 3 salarii bonus pentru excelență. Mai mult, deși se cunoșteau unele informații cu privire la problemele din cadrul unei societăți de asigurare, aceste informații nu au fost cuprinse în cadrul raportului prezentat de ASF în fața comisiilor de specialitate ale Parlamentului.
  • În urma analizei legii care reglementează activitatea ASF, am constatat că este un cadru legal foarte vag, începând de la modul opac de numire a conducerii ASF și până la răspunderea membrilor Consiliului în fața Parlamentului, a modului în care raportează sau ce bonusuri își acordă, indiferent de rezultatele manageriale.
  • Deși este o autoritate sub control parlamentar, contrar prevederilor ce reglementează alte instituții aflate sub control, în O.U.G. 93/2012 nu se regăsește niciun fel de prevedere despre auditarea externalizată a activității instituției și revocarea conducerii.”, se arată în nota de fundamentare.

Ce salarii și bonusuri au șefii din ASF: Președintele Nicu Marcu încasează lunar peste 12.500 de euro

Parlamentarii fac referire practic la informațiile prezentate de Libertatea, care a scris că, președintele ASF, Nicu Marcu, a primit suplimentar, în 2022, 3 salarii de câte 12.5000 de euro, dintre care unul pentru performanța activității sale din anul anterior: 2021.

A fost exact anul în care City a intrat în insolvență, RCA a început să-și crească prețul și informațiile despre lipsa de solvabilitate a Euroins au fost trecute cu vederea. Celelalte două salarii de câte 12.500 de euro au fost acodate pentru „Ziua ASF” și ca primă de Crăciun.

Potrivit Libertatea, tot câte 3 salarii nete suplimentare au primit în 2022 și prim-vicepreședinta ASF, Doina Dascălu, care încasează un salariu lunar de 38.477 de lei, plus o indemnizație de 19.665, ajungând astfel la 11.600 de euro pe lună, precum și cei trei vicepreședinți: Gabriel Grădinescu, Cristian Roșu și Ștefan Armeanu.

Aceștia au salarii nete lunare de 33.774 de lei, plus o indemnizație egală cu cea a președintelui, 19.665 de lei. Vicepreședinții iau deci 10.600 de euro net pe lună.

Cele mai recente date despre veniturile și primele conducerii ASF pe anul 2022 sunt prezentate pe site-ul autorității.

Acordarea unor salarii suplimentare ca bonus de performanță este o practică veche în ASF.

Deputații propun limitarea unor beneficii ASF în contextul unor evenimente ce destabilizează piața financiară

Inițiatorii proiectului de lege atenționează cî în prezent membrii Consiliului ASF liberatatea deplină de a decide asupra beneficiilor pe care le primesc, în ciuda efectelor negative pe care neîndeplinirea obligațiilor acestora le pot avea asupra piețelor financiare.

  • „La momentul actual, nu există nicio măsură prin care să fie controlate sau limitate drepturile membrilor Consiliului în ceea ce privește acordarea unor beneficii precum prime de performanță, prime de vacanță sau alte venitură bănești, indiferent de natura pozitivă sau negativă a rezultatelor activității efectuate.
  • În contextul unui eveniment care impactează negativ piața financiară și care face obiectul activității de autorizare, reglementare, supraveghere şi control prevăzute de prezenta ordonanță de urgență, sunt necesare niște restrângeri ale acestor libertăți de decizie.”, se arată în nota de fundamentare.

Propunerea din proiect este să se completeze Ordonanța de Urgență nr. 93 din 18 decembrie 2012 privind înființarea ASF, cu următorul alineat la articolul 15:

  • „(4) În contextul unui eveniment care impactează negativ piața financiară și care face obiectul activității de autorizare, reglementare, supraveghere şi control prevăzute de prezenta ordonanță de urgență, membrii Consiliului A.S.F. nu vor mai fi îndreptățiți la acordarea altor venituri decât cele lunare, respectiv salariul și indemnizația de membru al Consiliului, pe perioada anului în care s-a produs evenimentul cu impact negativ.”

Modificări propuse și la abilitățile și experiența necesară angajaților din ASF

Alte modificări propuse în proiect vizează ca în cazul funcțiilor de președinte, prim-vicepreședinte și vicepreședinții, pe lângă criteriile prevăzute pentru membrii Consiliului ASF, este necesar ca aceștia să facă dovada unei experiențe profesionale de minimum 7 ani în funcții de conducere executivă, respectiv 4 ani.

În plus, salariații ASF care dețin funcții de conducere în cadrul instituției să facă dovada studiilor superioare de specialitate corespunzătoare departamentului, serviciului sau direcției pe care o conduc, precum și a experienţei de minimum 4 ani în domenii care prezintă relevanţă pentru îndeplinirea atribuțiilor funcției.

Șefii din ASF ar trebui să poată fi revocați și când nu-și îndeplinesc obligațiile legale

Inițiatorii proiectului de lege mai propun ca președintele, prim-vicepreședintele și vicepreședinții să poată fi revocați din funcție și în urma neîndeplinirii atribuțiilor specifice ale ASF, după cum urmează:

  • Președintele și prim-vicepreședintele pot fi revocați din funcție și pentru neîndeplinirea de către ASF a uneia sau a mai multor atribuții prevăzute de prezenta ordonanță de urgență, pentru exercitarea funcției cu gravă neglijență, care are ca urmare perturbarea semnificativă a sectoarelor supravegheate de ASF precum și pentru încălcarea gravă sau îndeplinirea cu rea-credință a prevederilor legale cu privire la activitatea ASF.
  • Vicepreședinții pot fi revocați din funcție și în situații de neîndeplinire a atribuțiilor specifice corespunzătoare sectorului de supraveghere financiară pentru care au fost numiți.

O altă prevedere vizează posibilitatea Parlamentului, la solicitarea a cel puțin 50 de deputați și senatori, respectiv a comisiilor reunite de buget, de a dispune efectuarea unui raport de audit extern, pe baza căruia, Parlamentul să poată lua o decizie informată și obiectivă cu privire la revocarea din funcție din considerente de neîndeplinire a obligațiilor.

De asemenea, raportul de audit extern va putea fi solicitat și pentru verificarea activităţilor ASF.

Citește și ce explicații au dat șefii ASF despre falimentul Euroins: