Proprietarii de autoturisme care își vor suspenda voluntar asigurarea auto obligatorie (RCA) riscă o amendă de 2.000 de lei, dacă nu-și duc mașinile într-un spațiu privat, potrivit unui proiect de lege adoptat luni de Senat. Aceasta este noutatea inițiativei legislative care merge la Camera Deputaților, cea care va da votul final.

Masina in flacari in parcareFoto: Mnogomesta / Dreamstime.com

De ce să fii amendat în astfel de cazuri dacă plătești impozit pe mașină și loc de parcare la Primărie? Sorin Mititelu, noul vicepreședinte pe asigurări în ASF, a explicat pentru HotNews.ro rațiunea din spatele acestei propuneri legislative.

  • Suspendarea voluntară a asigurării RCA este una dintre noutățile propuse de ASF în Parlament, care vine cu o diferențiere pe categorii de vehicule și cu un sistem suplimentar de monitorizare și control în trafic .

În prezent legea 132/2017 prevede că un contract RCA poate fi suspendat la cererea asiguratului pe perioada suspendării dreptului de circulație al vehiculului conform prevederilor legale sau pe perioada imobilizării vehiculului, cu obligația depunerii plăcuțelor de înmatriculare/înregistrare la autoritatea care le-a eliberat.

Asiguratul are și acum obligația ca în aceste cazuri de suspendare a contractului RCA „să imobilizeze vehiculul într-un spațiu privat, în afara domeniului public”, iar încălcarea acestei reguli se sancționează cu amendă de la 1.000 lei la 2.000 lei și cu reținerea certificatului de înmatriculare/înregistrare a vehiculului până la prezentarea documentului privind încheierea asigurării. Același lucru este valabil acum și în cazul celor care nu încheie asigurare obligatorie.

Ce amenzi a decis Senatul pentru încălcarea regulilor la suspendarea voluntară RCA

Senatul a adoptat luni, ca primă cameră sesizată, noile modificări la legea RCA, care introduc amenzi și de 15 ori mai mari decât în prezent pentru șoferii care circulă fără RCA, dar și pentru cei care nu-și duc mașina într-un spațiu privat ori circulă cu mașina atunci când aleg să-și suspende voluntar asigurarea RCA.

Proiectul de lege adoptat luni în Senat propune următoarele amenzi pentru diferite tipuri de autovehicule, în unele cazuri de 15 ori mai mari, astfel:

a) în cazul autoturismelor - 2.000 de lei

b) în cazul vehiculelor de transport persoane, inclusiv tramvaie - 7.000 de lei -

c) în cazul vehiculelor de transport marfă, sau cu altă destinație:

- având masă totală maximă autorizată mai mică sau egală cu 3,5 tone – 5.000 lei;

- având masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone și mai mică sau egală cu 12 tone – 7.000 lei;

- având masă totală maximă autorizată mai mare de 12 tone – 15.000 lei;

d) alte vehicule decât cele prevăzute la lit. a) – c) – 1000 lei.

Amenzile pot fi reduse la jumătate dacă le plătești în termen de 15 zile, potrivit modificărilor adoptate în Senat.

Cum explică un șef ASF de ce mașina cu RCA-ul suspendat ar trebui scoasă de pe domeniul public

De ce să fii amendat atunci când ai asigurarea suspendată, câtă vreme ți-ai plătit impozitul auto și locul de parcare la Primărie?

  • „Din impozitele plătite nu se acoperă eventualele pagube produse de vehiculul ce staționează pe domeniul public.
  • Un simplu exercițiu. Dacă ești cu mașina într-o parcare publică și dintr-un motiv oarecare, fără vina cuiva, mașina ia foc și focul distruge alte 2 mașini, cele învecinate celei care a luat foc, cine crezi că va trebui să plătească paguba produsă celor ce dețin cele 2 mașini învecinate? Evident, proprietarul mașinii ce a luat foc.
  • Dacă asigurarea lui RCA este suspendată, adică nu produce niciun efect juridic pe perioada suspendării, cine trebuie să plătească? Proprietarul mașinii ce a luat foc”, a declarat marți pentru HotNews.ro vicepreședintele ASF.

Mititelu: Să nu se uite care sunt limitele valorice maximale ale asigurării RCA

Sorin Mititelu susține că „scopul retragerii mașinii de pe domeniul public este cel de a nu fi expuși ceilalți la riscurile potențiale la care sunt expuși din cauza celorlalți deținători de vehicule aflate pe domeniul public, inclusiv în trafic”.

Acesta a subliniat diferențele RCA față de CASCO, asigurare care acoperă eventuala depreciere a vehiculului și oferă o compensație financiară proprietarului mașinii.

  • „RCA este o asigurare de răspundere civilă a proprietarului vehiculului față de toți ceilalți. Iar această răspundere este una mai cuprinzătoare decât cea rezultată dintr-un accident auto din vina asiguratului. Răspunderea civilă este a unei persoane, nu a unui activ, a unui bun, a unei mașini. Este o răspundere față de o altă persoană.
  • Sunt mult mai multe evenimente posibile în care proprietarii de vehicule pot fi responsabili de pagubele produse din vina lor.
  • Să nu se uite care sunt limitele valorice maximale ale asigurarii RCA, pentru prejudiciile materiale limita este de 6,4 milioane de lei, iar pentru vătămari corporale și decese limita este de 31,9 milioane de lei”, a spus oficialul ASF.

Proiectul de lege adoptat luni de Senat cuprinde și alte modificări majore RCA precum revizuirea sistemului bonus-malus, introducerea franșizei ori plata în rate lunare a primei de asigurare.

Proiectul de lege se duce acum spre dezbatere și adoptare în procedură de urgență în Camera Deputaților, care este for decizional.

Pentru detalii citește:

Sursa foto: Mnogomesta / Dreamstime.com