​Anuntul BlackBerry care va renunta la 4.500 de angajati si asteapta pierderi trimestriale de un miliard de dolari i-a facut pe multi din piata sa exclame ca gigantul canadian si-a semnat condamnarea la moarte. Ca si Nokia, BlackBerry nu a inteles cat de mult se va dezvolta segmentul smartphone-urilor si cat de important era sa isi modernizeze soft-ul si sa renunte la taste. Cine ar putea cumpara compania si cat de grava este situatia, puteti citi in articol.

Ca BlackBerry e in dificultate se stie de ani buni, insa acum lucrurile s-au inrautatit, o dovada a deteriorarii stilului de management fiind si ca in iulie compania a dat 20 de milioane dolari pe un avion particular Bombardier ce a inlocuit doua avioane mai vechi. Achizitia era in mijlocul celui mai greu trimestru din istoria companiei..

BlackBerry anunta vineri ca trebuie sa renunte la 40% din angajati, adica 4.500 de persoane, fiindca asteapta pierderi de 950 milioane dolari trimestrul acesta si nu poate face economii cu efectivele din prezent. Anul trecut compania renuntase la 5.000 de angajati si analistii din piata spun ca este deja prea tarziu ca redresarea sa inceapa, fiind deci loc doar pentru continuarea declinului.

In martie acest an, cu peste un an intarziere, compania lansa noul Z10, telefon in care isi punea toate sperantele. Ei bine, trimestrul trecut canadienii au vandut 5,9 milioane terminale, sub cele 7 milioane estimate, insa doar o mica parte a reprezentat-o Z10.

in plus, compania a prezentat saptamana trecuta Z30, smartphone cu ecran de 5 inch care este cel mai sofisticat produs lansat de nord-americani pana acum. Cronicile acestui nou produs nu au fost dezastruoase, insa ideea care deriva este ca suntem in fata unui telefon bun, dar nu unul excelent care sa atraga clienti cu duiumul. Reprezentativ este un articol cu titlul "BlackBerry Z30 vine cu aceeasi veche duhoare a mortii", referire la faptul ca se pastreaza multe trasaturi invechite care au si adus compania in asa situatie grava.

Compania s-a infiintat in 1984, iar in 2003 lansa telefoanele care au devenit atat de populare in randul oamenilor de afaceri. numarul de utilizatori crescand de la putin peste un milion in 2004, la 76 de milioane in 2012. Si veniturile au fost pe masura, aproape 20 miliarde dolari in 2011, insa declinul este atat de mare incat anul acest vor fi sub 12 miliarde, numarul de utilizatori scazand si el cu 4 milioane.

Explicatiile sunt relativ simple: in ultimii cinci - sase ani compania a inovat prea putin, produsele care sa faca furori au lipisit, iar in 2011 a fost scandalul legat de serverele companiei si de problemele de conectivitate aparute la ele. In plus, concurenta nu a stat degeaba, iPhone a fost urmat de o serie uriasa de telefoane touch-screen cu Android de toate dimensiunile, iar BlackBerry au ajuns sa fie demodate.

Acum compania spune ca se va concentra pe segmentul business, ca va reduce de la sase, la patru numarul de terminale din gama si ca va face toate taierile necesare supravietuirii.

Pe 27 august compania anunta ca evalueaza si posbilitatea de a-si gasi un nou proprietar, existand varianta vanzarii intregii companii sau scindarii ei, caz in care partea mai profitabila ar ajunge sub umbrela unui nou proprietar.

Despre cine ar putea sa cumpere BlackBerry s-a speculat foarte mult, opinia generala fiind ca o companie mare ar fi atrasa de numarul consistent de brevete detinute si nu de divizia producatoare de telefoane mobile care a ajuns foarte jos. Cand e vorba de posibilii cumparatori lista e lunga: Microsoft, IBM, Lenovo, Amazon sau Dell sunt cateva dintre numele mari despre care s-a vorbit.

Cert este ca BlackBerry se afla in mare dificultate si redresarea pare departe. Timpul pierdut e greu de recuperat si multi dintre cei care au fost fideli marcii s-au indreptat catre smartphone-uri mult mai moderne cu iOS sau Android.