- De ce sa intri pe Spatiul Privat Virtual
Spatiul Privat Virtual - este un serviciu online realizat prin costuri 0 de o echipa interna din ANAF si Ministerul de Finante, potrivit declaratiilor Ioanei Petrescu, ministrul de Finante. Este in faza pilot si disponibil doar contribuabililor din Bucuresti si Ilfov, urmand a fi dezvoltat la nivel national in 2015.
Sistemul iti permite sa obtii rapid de la ANAF informatii privind: contributiile sociale conform datelor declarate de angajatori in declaratia D112, obligatiile tale de plata si nota obligatiilor de plata.
Acest ultim document mi s-a parut de cel mai mare ajutor. Poti sa-l printezi si sa te prezinti la un sediu ANAF unde sa nu mai stai la rand la Ghiseul 'Note de plata', ci sa te duci direct la Casierie si sa-ti achiti datoria. Se sare practic peste un ghiseu la care stateai la rand.
Anterior, in baza unei decizii ANAF pe care aveai obligatiile de plata pentru anul in curs trebuia sa te prezinti la sediul ANAF la ghiseul Note de plata si abia acolo se elibera un aviz cu toate obligatiile de plata, inclusiv restante si penalitati, dupa care puteai sa te duci la Casierie sa le platesti.
Daca nu ai chef sa te deplasezi la ANAF, informatiile din document iti permit sa poti plati prin internet banking din contul tau in contul Trezoreriei care iti este indicat si sa economisesti timp si nervi prin evitarea unui drum la o Administratie Fiscala.
In practica se vede insa ca serviciul este in faza pilot. Sa vedem pas cu pas cum functioneaza sistemul si ce probleme am intampinat.
- Primul pas: Intra pe site-ul ANAF si inregistreaza-te!
Pentru a folosi Spatiul Privat Virtual trebuie intai de toate sa intri pe site-ul ANAF si sa te inregistrezi.

Primul pas este sa tastezi in browserul de web adresa site-lui ANAF: www.anaf.ro.
- Primul obstacol: Site-ul ANAF are un certificat de securitate prost configurat
Atentie, insa! Cei care s-au obisnuit sa nu mai puna www in fata adresei site-ului se vor lovi de o prima problema: se deschide o fereastra in care esti atentionat ca site-ul nu este de incredere:
- "Conexiunea nu este sigura. (..) Ce ar trebui sa fac? Daca de obicei va conectati la acest sait fara probleme, aceasta eroare ar putea insemna ca cineva incearca sa va pacaleasca si nu ar trebui sa continuati"
In aceeasi fereastra iti spune si cauza: Certificatul de securitate este valid numai pentru *.anaf.ro (n.a adica trebuie sa tastezi mai intai www.) si ca pentru 'anaf.ro' certificatul nu este valid si trebuie sa-ti asumi riscurile daca vrei sa se deschida site-ul.

Asta inseamna ca certificatul de securitate este prost configurat.
Multi se sperie de acest mesaj si renunta definitiv sa-si incredinteze datele personale pe site-ul ANAF.
Mesajul a aparut in cazul folosirii browserului Mozilla Firefox, indiferent de terminalul folosit (laptop sau PC), dar situatia nu este genreralizata. Personal am tastat anaf.ro de pe un laptop Lenovo, folosind Mozilla Firefox si nu am intampinat aceasta problema insa alti colegi s-au lovit de aceasta situatie. Acesta ar fi unul dintre aspectele care ar trebui rezolvate de ANAF.
- Pasul 2: Inregistrarea in sistem
Apasati pe Inregistrare persoane fizice (lucru mentionat chiar pe prima pagina a ANAF). In noua fereastra, trebuie apasat apoi pe Inregistrare utilizatori.
Se deschide o pagina web securizata cu un formular de inregistrare in care trebuie sa introduci: prenumele, numele, CNP, tipul actului de identitate, seria si numarul aferente.

La tipul de aprobare ai doua optiuni: 1. Aprobare la ghiseu, care implica deplasarea la organul fiscal pentru certificarea datelor completate si 2. Aprobare online prin completarea numarului de inregistrare a unei decizii emise de ANAF.
In cazul meu, pentru ca nu am avut o decizie ANAF, am testat validarea inregistrarii prin 'Aprobare la Ghiseu.'
Daca alegi aceasta optiune, trebuie sa introduci apoi un nume de utilizator si o parola, in baza carora te vei autentifica ulterior de ori cat ori vrei sa intri in acest serviciu.
In urmatorul camp se introduce adresa de e-mail prin care se va purta corespondenta cu ANAF, iar apoi numarul de telefon mobil.
Se pot primi atentionari prin e-mail, daca se bifeaza acest lucru. Formularul mai are o intrebare de siguranta si raspunsul la aceasta intrebare si trebuie bifat si acordul privind termenii si conditiile de utilizare.
In cele din urma, dupa introducerea codului de validare se da click pe butonul Continua.
Imediat iti apare o pagina de confirmare a faptului ca te-ai inregistrat cu succes cu urmatorul mesaj:

"Ca urmare a cererii d-voastra de inrolare in Spatiul Privat Virtual va aducem la cunostinta ca inregistrarea s-a efectuat cu succes. Mentionam ca, informatiile cu privire la datele dumneavoastra de inrolare in Spatiul Privat Virtual pot fi salvate in format html (CTRL-S) si pot fi imprimate.
Pentru a valida inregistrarea in Spatiul Privat Virtual, este necesar sa va prezentati la orice administratie fiscala de pe raza Municipiului Bucuresti si a judetului Ilfov, in termen de 10 zile de la data primirii acestui mesaj, impreuna cu actul de identitate in original si numarul de inregistrare xxxxxx ce v-a fost atribuit".
- Pasul 3: Validarea inregistrarii cu succes in sistem
Ce se intampla la Ghiseu: Fa-ti copie dupa buletin!
Nu trebuie neaparat sa printezi toata aceasta pagina. Poti sa te prezinti la orice sediu ANAF doar cu numarul de inregistrare. Atentie insa! Iti trebuie neaparat o copie dupa cartea de identitate, lucru care nu este mentionat pe site. Ca optiune daca nu as fi avut bani cash pentru a face o copie dupa Cartea de Identitate (CI), mi s-a spus la ghiseul ANAF ca s-ar fi putut ulterior sa trimit o copie scanata a Cartii de Identitate pe e-mail.
Cat a durat validarea inregistrarii la Ghiseul ANAF? Din fericire, maxim 15 minute dupa ce am ajuns in cursul zilei de ieri la cel mai apropiat sediu ANAF (in cazul meu - Administratia Fiscala sector 6, str. Popa Tatu).
Pe e-mail iti vine imediat un mesaj in care esti anuntat ca ti-a fost activat contul:
"Contul dumneavoastra cu numele de utilizator xxxxxx a fost activat.
Bine aţi venit în Spaţiul Privat Virtual, aplicaţie prin care puteţi comunica online cu administraţia fiscalã!
Ministerul Finanţelor Publice vã pune la dispoziţie serviciul de comunicare electronicã 24 de ore din 24, din respect pentru timpul dumneavoastrã.
Aplicaţia va fi dezvoltatã treptat, în baza unui calendar ce urmeazã sã fie finalizat în luna decembrie 2015. Prin intermediul Spaţiului Privat Virtual veţi fi informat cu privire la noile tipuri de servicii online pe care le veţi avea la dispoziţie, cu cel puţin 10 zile înainte de punerea lor în funcţiune.
Spaţiul Privat Virtual este rãspunsul Ministerului Finanţelor Publice la aşteptãrile dumneavoastrã privind declararea şi plata mai facilã a impozitelor şi un pas important în îmbunãtãţirea relaţiei dintre contribuabil şi administraţia fiscalã".
- Pasul 4: Ai acces la Spatiul Virtual Privat. Ce informatii poti solicita
Dupa ce ai primit acest mesaj pe mail, poti apoi sa intri pe www.anaf.ro si in dreapta sus accesezi: Autentificare username.
In noua pagina care iti apare, trebuie sa introduci numele de utilizator si parola pe care ti le-ai ales apoi tastezi: Autentificare.

Surpriza este ca nu primesti acces imediat in Spatiul Privat Virtual, ci iti apare o noua fereastra in care esti atentionat ca trebuie sa introduci un cod de siguranta pe care l-ai primit pe adresa de e-mail pe care ai indicat-o pentru comunicarea cu ANAF, imediat ce ai apasat butonul Autentificare.

Mail-ul iti vine foarte rapid - in mai putin de 1 minut si contine codul de siguranta, care expira dupa 300 de secunde.
Trebuie sa copiezi repede acest cod de siguranta si sa-l introduci in pagina ANAF si abia apoi ai in sfarsit acces la Spatiul Virtual Privat.

Atentie insa! Daca iesi sa fumezi o tigara si te intorci in aplicatie, esti automat scos din ea si trebuie sa te loghezi din nou in sistem. Asta inseamna ca din nou va trebui sa introduci user-ul si parola, sa te duci iar pe email sa copiezi acel cod de siguranta pe care sa-l introduci in aplicatie si abia apoi ai acces la comunicarea online cu ANAF.
De la reprezentantii ANAF am inteles ca aplicatia te scoate automat din ea daca nu faci nimic 5 minute si ca este o masura de siguranta suplimentara, tocmai pentru ca nimeni altcineva sa nu-ti foloseasca acel cont in lipsa ta.
- Ce am putut afla din Spatiul Privat Virtual:
Ca sa poti solicita ceva in Spatiul Privat Virtual, trebuie sa accesezi sectiunea Cereri din meniul stanga.
Ti se deschide un formular in care mi s-a afisat afisat CNP-ul si apoi un meniu din care am putut cere de la ANAF trei documente:
- D112Contrib - Informatii privind contributiile sociale conform datelor declarate de angajatori in declaratia D112 (perioada de la care sunt disponibile date - 2011)
- Obligatii de plata - Situaţia obligaţiilor fiscale de plată neachitate la sfarsitul lunii anterioare (perioada de la care sunt disponibile date - 2014)
- Nota Obligatiilor de plata - Cu aceasta nota va puteti prezenta la ghiseele trezoreriei pentru achitarea obligatiilor sau puteti folosi informatiile pentru a efectua plata prin mijloace de plata la distanta (online banking). (perioada de la care sunt disponibile date - 2014)

Un lucru foarte bun la noul serviciu ANAF este rapiditatea cu care primesti informatia. Imediat ce ai ales tipul de document pe care il vrei de la ANAF, apesi Trimite si in cateva secunde primesti acel document in format .PDF in sectiunea Mesaje - tot in meniul din stanga.
- Cum arata documentul D112Contrib - captura de ecran

I-am intrebat pe functionarii ANAF: La ce ma ajuta sa stiu informatiile din documentul D112Contrib?
Mi s-a spus ca aici poate fi vizualizata situatia contributiilor de asigurari sociale declarate de angajatori (somaj, sanatate, pensii). Atentie! Vorbim de contributii declarate, nu si platite efectiv, dar acest lucru nu ar trebui sa ne sperie.
Angajatii Administratiei Fiscale Sector 6 mi-au explicat ca in trecut erau situatii cand angajatorul nu ii platea angajatului contributiile la pensii, spre exemplu, si acesta descoperea cand trebuia sa-si ia pensia, ca nu are de luat pensie pe vreo 2 ani in care nu i s-au virat contributiile.
Faptul ca in prezent poti vedea doar contributiile declarate de angajatori, nu si pe cele platite, nu reprezinta nici o problema pentru contribuabil, spun angajatii ANAF, deoarece ANAF are situatia contributiilor declarate si se va indrepta automat catre angajator in cazul in care acesta nu si le-a platit. Pentru recuperarea pagubei angajatului pagubit, ANAF poate pune poprire pe conturi sau bunurile angajatorului vinovat.
- Cum arata documentul Obligatii de plata - captura de ecran
In cazul meu, nu aveam obligatii de plata. Vedeti in poza ce plati neachitate ati putea avea.

- Cum arata documentul Nota Obligatiilor de plata - captura de ecran
Prima problema de care m-am lovit: In documentul cu Obligatii de plata imi afisa ca nu am nici o obligatie, pe cand in cel cu Nota Obligatiilor de plata imi afisa ca as avea de platit 2 lei

Spre surprinderea mea, aici mi-a aparut mesajul: Platiti - 2 lei.
I-am intrebat pe functionarii Administratiei Fiscale Sector 6 care este explicatia. Si ei au fost mirati, pentru ca in baza lor de date eu figuram ca as fi platit in plus 2 lei si ca de fapt ANAF are sa-mi dea inapoi 2 lei.
Angajatii Administratiei Fiscale sector 6 m-au pus in legatura cu reprezentantii Directiei generale de tehnologia Informatiei din cadrul ANAF, care mi-au explicat in cursul zilei de astazi, 17 septembrie, de ce nu este o greseala. Pe scurt: cei 2 lei pe care i-am platit in plus in luna mai din acest an, reprezentau o penalitate pentru ca nu am platit la termenul scadent, si acest lucru nu a fost validat inca in sistem, drept pentru care angajatii Fiscului din strada Popa Tatu nu vad in prezent aceasta suma ca pe o datorie a mea:
- Iata intreaga explicatie furnizata de ANAF:
"Dumneavoastra aveti inregistrata in sistemul ANAF in anul 2014 o obligatie de plata la CAS, cu termen de plata 25/03/2012. Aceasta obligatie este stabilita de Casa de Pensii Publice a Municipiului Bucuresti si transmisa spre incasare la ANAF, conform protocolului de predare-primire dintre CNPP si ANAF.
Ati platit in 08/05/2014 suma in cauza si accesoriile datorate conform legii pentru depasirea termenului de plata.
Suma platita in 08/05/2014 este compusa din :
Obligatia principala,
Obligatii accesorii stabilite prin decizii pentru perioada 25/03/2012-31/12/2013.
Suplimentar fata de deciziile emise, ati platit accesorii calculate pentru perioada 01/01/2014-08/05/2014, in suma de 2 lei. Pentru aceasta suma unitatea fiscala nu a emis decizia referitoare la obligatiile de plata accesorii. Potrivit legii, aceasta suma se stinge dupa ce devine exigibila.
In aceste conditii, suma de mai sus a fost inscrisa in 'Nota obligatiilor de plata' obtinuta in Spatiul privat virtual.
Dupa emiterea deciziei referitoare la obligatiile de plata accesorii pentru perioada 01/01/2014-08/05/2014, decizia va va fi comunicata si obligatia de plata stabilita prin decizie (in suma de 2 lei) se va stinge cu plata facuta de dumneavoastra in 08/05/2014.
Saptamanal se reface fondul de date publicat in SPV pentru solicitari de tip 'Nota a obligatiilor de plata' . In cazul in care veti relua solicitarea in SPV pentru vizualizarea documentului 'Nota obligatiilor de plata', in raport se va preciza ca nu figurati cu obligatii de plata", au declarat pentru HotNews.ro reprezentantii Directiei generale de Tehnologia Informatiei din cadrul ANAF.
Ce s-ar fi intamplat totusi daca ma apucam sa platesc cei 2 lei?
I-am intrebat pe cei de la Fisc: Ce s-ar fi intamplat daca in loc de 2 lei as fi avut de platit 1000 de lei? Daca ma apucam si plateam prin Internet banking?
In acest caz, mi s-a raspuns ca, in acest caz, in mod cert in Documentul Obligatii de plata cu siguranta nu aveam 0 datorii si ca ar fi trebuit sa cer lamuriri.
- A doua mare problema: Nu am mai putut folosi user-ul si parola dupa ce am testat in mod repetat sistemul
Acest articol ar fi trebuit sa apara ieri, deoarece ieri, imediat ce mi s-a activat contul in urma vizitei la Administratia Fiscala sector 6, am inceput sa testez noul serviciu ANAF.
Am introdus de zeci de ori user-ul si parola, am facut capturi de ecran, am luat si pauze. La ora 18:00 cand ma pregateam sa dau o forma finala articolului, am vrut sa mai intru inca o data in Spatiul Privat Virtual si nu am mai putut in baza user-ului si a parolei pe care le aveam. Am sunat la numarul indicat pentru Administratia Fiscala sector 6, dar la acea ora nu a raspuns nimeni.
Am trimis solicitare cu problema tehnica intalnita la adresa de e-mail indicata pe prima pagina a ANAF: admin.portal@mfinante.ro.
In aceasta dimineata, la ora 6:00 am primit pe e-mail urmatorul mesaj automat:
- "Acest mail este generat automat si este confirmarea ca solicitarea dumneavoastra cu subiectul <Solicitare HotNews.ro urgenta: nu merge spatiul virtual privat> a fost inregistrata cu numarul SD-153659. Veti primi un mail de raspuns la solicitare. Timpul estimat de raspuns este de 3 zile lucratoare".
Asa ca de dimineata am fost din nou la sediul ANAF din Popa Tatu pentru a primi explicatii la toate aceste probleme.
Explicatia oficiala de la ANAF privind imposibilitatea de a-mi mai folosi user-ul si parola din ziua anterioara este urmatoarea:
- "Referitor la problema pe care ati semnalat-o la autentificarea cu credentiale, acest lucru se intampla la introducerea succesiva a unui utilizator sau a unei parole gresite".
Cum s-a rezolvat situatia: Spatiul Privat Virtual are si serviciul "Parola pierduta"
Singura solutie de a-mi recapata accesul la Spatiul Privat Virtual a fost sa imi fac o noua parola, apeland la serviciul Parola pierduta.
Serviciul Parola pierduta:

Recuperarea parolei este un proces amuzant. Serviciul asta este foarte bine ascuns pe site-ul ANAF.
Drumul catre el este urmatorul:
- Pasul 1: tasteaza www.anaf.ro
- Pasul 2: Acceseaza aplicaţia de înregistrare utilizatori: Inregistrare persoane fizice.
- Pasul 3: In noul meniu, da click pe Inregistrare utilizatori
- Pasul 4: Iti va aparea o noua pagina cu Servicii oferite. Acestea sunt doua: Inregistrare utilizatori si Parola pierduta (Bingo!)
- Pasul 5: Apasa Parola pierduta
- Pasul 6: Completeaza un formular cu: nume de utilizator, raspuns intrebare de siguranta, parola noua, confirmati parola noua si cod de validare. Apasa apoi Trimite.
- Pasul 7: Poti sa te bucuri imediat de noua parola. Dupa ce se afiseaza ca parola a fost schimbata cu succes, poti intra imediat in sistem cu userul si noua parola.
Din fericire, nu este nevoie sa te prezinti din nou la ghiseul vreunei Administratii Fiscale pentru validarea noii parole.
Ce succes are noul serviciu ANAF:
In primele ore de functionare, 1912 bucuresteni au accesat Spatiul Privat Virtual pus la dispozitie de Finante.
- "Incepand de luni dupa amiaza si pana marti la ora 9,30, spatiul virtual privat a fost accesat de 1912 bucureni. Consideram ca este un numar satisfacator, avand in vedere faptul ca initiativa a fost lansata abia luni spre seara si ne asteptam ca fluxul celor care se vor inregistra in sistem sa creasca", au transmis marti, 16 septembrie, pentru HotNews.ro oficiali din cadrul Biroului de presa al Ministerului Finantelor Publice.
Citeste si: In primele ore de functionare, 1912 bucuresteni au accesat spatiul virtual privat pus la dispozitie de Finante
Despre lansarea acestui serviciu, citeste si: ANAF a lansat in faza pilot spatiul privat virtual: Contribuabilii persoane fizice din Bucuresti si Ilfov pot sa-si consulte gratuit pe internet situatia fiscala
- Cum arata documentul D112Contrib - captura de ecran
- rebuie sa copiezi repede acest cod de siguranta si sa-l introduci in pagina ANAF si abia apoi ai in sfarsit acces la Spatiul Virtual Privat.
(captura cu meniul Spatiului Privat Virtual)
- Cum arata documentul Obligatii de plata - captura de ecran
- Cum arata documentul Nota Obligatiilor de plata - captura de ecran
- Serviciul Parola pierduta: (Captura ecran)
Toare cele de mai sus sunt in text dar nu sunt si pozele aferente. Rusinicaaaaaa.......
Deoarece am primit raspunsuri de la ANAF la o ora tarzie si este greu de inserat in articol toate capturile, am validat o forma incompleta a articolului. Va asigur ca in articol vor fi atasate toate capturile de ecran.
Cu scuzele de rigoare,
adrian
P.S. Cluj, se pronunță cu un număr de „u”>1 (după sufletul utilizatorului) pentru că „nu-i nici o grabă dragu moșului”!
:D
Decat sa arunce fumigene, mai bine ar fi testat singuri softul si abia dupa aceea l/ar fi lansat, fie si intr/un(pentru) spatiu restarns?
O fumigena marca... ioana petrescu!
"Din suflet" este acest soft.
"Lasati, oameni buni, tara asta se descurca" - marca vvp!
Numeri 226 de erori, printre care: div intr-un element span; atribut tabindex intr-un element <li>; ID-ul '${submenu-id}' (efectiv acel sir de caractere) apare de 9 ori (ID-uri trebuie sa fie unice); element <li> inafara <ul> sau <ol>, etc.
Pur. Si. Simplu: Epic!
Spre exemplu eroarea "Line 5, Column 128: & did not start a character reference. (& probably should have been escaped as &.)
…href="http://www.google.ro/imghp?hl=ro&tab=wi">Imagini</a> <a class=gb1 href="…" este ea insusi eronata, adica acolo nu e nicio eroare. Nu zic ca anaf.ro nu are erori. Doar ca validator.w3.org NU E BUN DE NIMIC.
Te rog. Arata ca stii bine despre subiectul discutat si ca poti argumenta un punct de vedere inainte de a ma contrazice.
Mi se pare evident ca ar trebui evident ca ar trebui dezvoltat urgent un sistem national, gestionat de statul roman, prin care tu cetatean sa obtii O SINGURA DATA o identitate online verificata (gen "user si parola contra copie CI" de mai sus), si pe aia sa o folosesti peste tot pe orice site de institutie a statului care are nevoie sa stie cine esti - gen ANAF.
Altfel, de fiecare data cand vreo alta institutie a statului se mai trezeste glorios ca in sec XXI poate sa iti ofere o informatie personala si pe internet si nu doar la ghiseu,o sa trecem iar prin toate astea:
- programatorii o sa petreaca probabil peste 50% din proiect implementand partea de autentificare, useri, parole etc
- fiecare utilizator o sa fie chemat din nou la ghiseul ALTEI insitutii, cu "copie buletin in mana", pentru verificarea identitatii
Ganditi-va ca si ca sa scrieti un comentariu pe Hotnews aveti posibilitatea sa va loginati cu Facebook - la fel, s-ar fi putut sa te loginezi pe site-ul ANAF cu o identitate digitala verificata anterior.
Trebuie sa iti creezi identitatea "virtuala, reala" pentru institutiile statului! Si o singura data, asta asa e!
Nu le dati idei proaste astora din ANAF, ca astia cu logica sunt mai rau ca armata!!! :)
Stima!
Ideea era ca programatorul de la ANAF ar fi trebuit sa poata sa integreze partea de autentificare cu acest ipotetic Sistem National de Identitate, asa cum programatorul Hotnews a facut-o cu autentificarea Facebook.
dar de ce sa fie simplu cand prostii mai pot sta inca o data la coada
Ce as dori sa aflu in plus este daca acest nou sistem ajuta in vreun fel la plata taxelor locale.
Va multumesc.
Detalii aici: https://www.ghiseul.ro/ghiseul/public/informatii/intrebari-frecvente
Autoritatile au anuntat recent ca in cateva zile se va aproba o Ordonanta de Urgenta care va reglementa plata cu cardul la administratiile fiscale, implementarea efectiva urmand a avea loc in 6-12 luni.
Detalii aici: http://economie.hotnews.ro/stiri-finante_banci-18110593-petrescu-finante-10-zile-avem-ordonanta-privind-plata-cardul-ghiseele-anaf.htm
Poate scrieti un articol odata despre singurul sector din Bucuresti in care ghiseul.ro nu este implementat.
Da, exista :-)
Probabil au si un manager de ala, platit cu 4000 de euro pe luna, care nu stie ce e o baza de date normalizata.
Mi se pare ca proiecte de acest gen ar trebui sa fie recunoscute ca fiind de importanta nationala, iar ANAF sa tina cont de feedback si de opiniile publicului. Si sa mai lase la o parte principiul "daca se greseste in favoarea statului e perfect".
eu am incercat sa ma inregistrez folosind caractere romanesti si vad ca site-ul lor le accepta.