Arbitrul telecom (ANCOM) a primit si solutionat anul trecut 3.593 de reclamatii de la utilizatorii de comunicati electronice si servicii postale, in crestere cu aproape 25% fata de anul 2016, relatia contractuala cu furnizorul de comunicatii fiind principala nemultumire. Potrivit ANCOM, reclamatiile s-au referit la serviciile Vodafone (21%), Telekom Mobile (fostul Cosmote - 19%), Telekom Communications (fostul Romtelecom - 15%), RCS&RDS (14%) si Orange (12%). 8% dintre sesizari au vizat probleme cu aplicarea noilor prevederi UE privind roamingul (Roam like at home), iar oficialii autoritatii au precizat pentru HotNews.ro ca au demarat deja o ancheta ale carei rezultate ar putea fi anuntate la sfarsitul acestei luni.

Costurile roamingului de la 1 ianuarie 2018Foto: ANCOM
  • Ce reclamatii a primit ANCOM referitor la serviciile de comunicatii electronice

In comunicatul de presa transmis luni, 5 februarie, autoritatea spune ca "un procent de 78% din totalul reclamatiilor trimise ANCOM in 2017 a vizat serviciile de comunicatii electronice. Utilizatorii au fost nemultumiti mai ales de aspecte care tin de relatia contractuala cu furnizorii de servicii de comunicatii electronice, semnaland probleme privind facturarea acestor servicii (20% din totalul reclamatiilor primite), incetarea contractelor (11%) si derularea contractelor la distanta (7%).

Procesul de portare a numerelor de telefon a fost, de asemenea, un subiect recurent, fiind intalnit in peste 17% dintre reclamatiile din 2017.

Pentru ca in 2017 s-au modificat conditiile de utilizare a serviciilor de roaming in Spatiul Economic European (Roam like at home), 8% dintre sesizari au avut drept subiect probleme generate de aplicarea noilor prevederi europene.

Datele ANCOM arata ca reclamatiile formulate de utilizatori s-au referit la serviciile furnizate de Vodafone Romania in proportie de 21%, Telekom Romania Mobile Communications - 19%, Telekom Romania Communications - 15%, RCS&RDS - 14% si Orange Romania - 12%."

Contactat de HotNews.ro, in legatura cu problemele de aplicare Cristin Popa, directorul executiv Monitorizare si Control din cadrul ANCOM, a declarat ca "in urma reclamatiilor primite, autoritatea a demarat o ancheta de verificare a aplicarii noilor prevederi europene privind roamingul la toti cei 4 mari operatori mobili, ale carei rezultate estimam ca le vom anunta la finalul lunii februarie din acest an".

  • Ce reclamatii a primit ANCOM referitor la serviciile postale

In comunicatul transmis luni, 5 februarie, ANCOM mai precizeaza ca "22% din totalul reclamatiilor inregistrate la ANCOM anul trecut au avut ca subiect furnizarea serviciilor postale.

Principalele probleme semnalate de utilizatori au fost legate de termenul de livrare a trimiterilor postale (43% din totalul reclamatiilor referitoare la serviciile postale) si deteriorarea trimiterilor postale (24%). Pe fondul accentuarii preferintelor utilizatorilor pentru comertul online, a crescut semnificativ si rolul livrarilor de colete. Cei mai reclamati furnizori de servicii postale au fost Urgent Cargus (45% din totalul reclamatiilor referitoare la serviciile postale), Fan Courier si Compania Nationala Posta Romana (cate 12% fiecare)."

In ce situatii intervine ANCOM pentru solutionarea reclamatiilor

Autoritatea aminteste ca poate interveni direct in situatiile in care furnizorii de servicii de telefonie, internet sau televiziune incalca drepturile de informare ale utilizatorilor, nu ofera serviciul de portabilitate a numerelor (sau nu respecta legislatia din acest domeniu), nu includ anumite informatii in contracte sau nu respecta conditiile de incheiere a contractelor la distanta.

Reclamatiile privind nerespectarea conditiilor contractuale pot fi adresate de catre utilizatorii persoane fizice Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), iar persoanele juridice aflate in aceasta situatie se pot adresa instantei de judecata competente.

In ceea ce priveste serviciile postale, in cazul nerespectarii termenului de livrare, utilizatorii se pot adresa ANPC, care are competenta legala de a sanctiona furnizorii pentru nerespectarea contractului/ Conditiilor generale privind furnizarea serviciilor postale. In caz de pierdere, furt, distrugere (totala sau partiala) sau deteriorare a bunului expediat, utilizatorii care nu primit un raspuns de la furnizor in maxim 3 luni sau sunt nemultumiti de raspuns, se pot adresa ANCOM, cu dovada indeplinirii procedurii reclamatiei prealabile, urmand pasii descrisi aici. ANCOM nu poate insa stabili cuantumul despagubirilor si nici obliga furnizorul la plata acestora, astfel de competente revenind instantelor de judecata.