Aproximativ un milion de contribuabili vor trebui să depună până în 15 iulie declarația unică pentru plata obligațiilor fiscale. Modul în care se va desfășura acest lucru ar putea genera probleme precum: cozi mari la ghișee și costuri semnificative pentru stat cu transmiterea datelor de acces la depunerea online. În aceste condiții, Asociația de Plăți Electronice (APERO) a propus Finanțelor ca toate aceste operațiuni să fie complet digitalizate pe platforma Ghișeul.ro, fără costuri pentru stat.

Declaratia UnicaFoto: Hotnews
  • Cum ar urma să fie depusă Declarația unică până în data de 15 iulie 2018

George Anghel, pe Facebook

George Anghel, pe Facebook

Foto: Hotnews

Persoanele fizice autorizate și alte persoane fizice cu venituri din activități independente, din chirii, agricultură vor trebui să depună până în data de 15 iulie la ANAF o declarație unică pentru contribuțiile sociale și impozitul pe venit - Declarația unică D212.

Pentru ca experiența declarării veniturilor, a calculării impozitelor aferente și a plății acestora să fie una cât mai ușoară, Asociația de Plăți Electronice (APERO) a propus Ministerului de Finanțe ca toate aceste operațiuni să fie complet digitalizate pe platforma Ghiseul.ro, a anunțat pe pagina sa de Facebook George Anghel, directorul executiv al asociaței.

Contactat de HotNews.ro, acesta a explicat cum ar putea fi evitate o parte din costurile și riscurile care ar putea apărea la depunerea Declarației unice D212 în forma anunțată până acum de autorități.

  • "Procedura agreată până acum pentru depunerea Declarației unice este prin trei metode: (1) fizic prin prezentarea la ghișeu, (2) online prin Spațiul Privat Vitual (SPV) și (3) prin portalul www.e-guvernare.ro pentru deținătorii de certificate electronice calificate. Întrucât în SPV numărul de utilizatori autentificați în sistem este mic, procedura menționează trimiterea credențialelor (utilizator și parolă) de acces în platformă prin posta tuturor utilizatorilor.", a precizat pentru HotNews.ro George Anghel, directorul executiv al Asociației de Plăți Electronice (APERO).

ERATA (19:30):Anterior, oficialul APERO a transmis din greșeală că depunerea Declaraței unice ar urma să se facă online prin portalul eRomania, în loc de www.e-guvernare.ro, fapt asupra căruia a revenit și a fost corectat.

Amintim că Ghișeul.ro este Sistemul național electronic de plată online a taxelor și impozitelor utilizând cardul bancar", un proiect public-privat derulat de Agenția pentru Agenda Digitală a României (AADR) și Asociația de Plăți Electronice din România (APERO). APERO a pus la dispoziție și finanțează din resurse proprii mentenanța și dezvoltarea platformei Ghișeul.ro, în timp ce infrastructura hardware pentru platforma este gestionata de AADR.

  • Cum crede oficialul APERO că ar putea fi evitate o parte din costurile și riscurile care ar putea apărea la depunerea Declarației unice D212

Acesta a explicat pentru HotNews.ro ce riscuri și costuri crede că ar putea genera depunerea Declarației unice în forma anunțată până acum de autorități și ce soluție a propus Ministerului de Finanțe:

"Probleme si riscuri:

1. Unificarea declarațiilor presupune că din 7 formulare de 1-2 pagini să avem un formular de 10 pagini (formular + anexa, 6 + 4).

2. În ceea ce privește depunerea, din câte am înțeles obicetivul este degrevarea ghișeelor. În realitate nu se va întampla acest lucru, ci din contră. Motive:

  • Depunerea prin www.e-guvernare.ro pentru cei cu semnatură electronică calificată – neeficientă pentru că oamenii nu au certificate calificate – piața de semnături electronice este de cca. 300.000 de certificate, utilizatorii fiind în mare parte funcționari publici și contabili
  • Depunerea prin SPV – Întrucât numărul de utilizatori ai platformei este mic față de persoanele aflate în target pentru depunerea declarației unice, pentru această variantă se intenționează trimiterea cu posta a credentialelor contra cost – Spre comparație credențialele (user și parola) pe Ghișeul.ro se eliberează pe baza cardului bancar și nu costă statul roman nimic, costuri zero. Această operațiune va costa statul român între 5-7 milioane de lei (minim, adica negociat la maxim)  întrucât aceste plicuri trebuie trimise cu confirmare de primire – Știm că la nivelul MFP se doreste scăderea costurilor, însă nu ne este clar cum se va întampla acest lucru. (n.a. Plicurile cu înştiinţări trimise de Fisc ar putea fi eliminate, pentru că anual se cheltuiesc 10 milioane euro cu acest lucru, declara în luna februarie ministrul Finanţelor Publice, Eugen Teodorovici.)
  • Este pe deplin cunoscut că trimiterea cu poșta de astfel de informații este ineficientă. Experiența noastră la Ghișeul.ro este că rata de conversie la trimiterea cu poșta a datelor de accest tip este de sub 5%, asta în condițiile în care, mare parte (peste jumătate) dintre aceste plicuri se vor întoarce înapoi la expeditor (ANAF). Mecanismul este același care a fost folosit la trimiterea cardului de sănătate. Consecințele nu vor fi diferite nici aici, în sensul că o mare parte dintre persoanele în target vor ajunge din nou în ghișee și statul va cheltui inutil milioane de lei. Este foarte posibil să fie nevoie ca termenul să fie amânat din nou. 
  • O alta problema este plata – oamenii nu vor avea unde să plătească întrucât Spațiul Privat Vitual (SPV) nu are modul de plată. Astfel că și dacă ai completat D212 online, cel mai probabil va trebui să mergi din nou la ghișeu pentru a efectua plata sau sa platesti online in Ghiseul.ro. 
  • Contribuabilii nu beneficiază de bonificație decât dacă achită sumele integral – ceea ce înseamnă că avantajul plății în 4 rate anuale pe care îl aveau până anul trecut se pierde. În plus va fi destul de greu de plătit dintr-o dată întrucât sumele vor fi foarte mari (un specific al ANAF, unde nu este ca la taxe și impozite locale!)

Soluția propusă de noi ar fi Ghiseul.ro din următoarele argumente:

  • Tehnic este singura platformă din România care suportă zeci de mii de sesiuni deschise simultan pentru a asigura completarea simultană a declarației de către un numar mare de oameni.
  • Credențialele (n.a datele de acces - user și parolă) pe Ghiseul.ro se eliberează fără niciun cost pentru stat procesul fiind 100% automatizat
  • Ghișeul.ro are și partea de plată online astfel că odată completată declarația, contibuabilul poate achita imediat suma de plată. Putem implementa inclusiv calcularea automata a sumelor de plata astfel incat sa nu riscam ca unii contribuabili sa calculeze gresit. 
  • Contribuabilii vor putea plăti suma intregrală mult mai ușor întrucât vor achita cu cardul de credit – practic statul va lua banii toți odată, însă banca îi poate distrui plata contribuabilului în mai multe tranșe lunare (până la 12 rate fără dobândă) 
  • Pe Ghișeul.ro contribuabilii vor putea avea versionarea declarației – Asta inseamnă că în cazul în care contribuabilul va face o declarație rectificativă utilizatorul va găsi în platformă atât versiunea inițiala cât și versiunea nouă.

Toate aceste se pot intampla cu o singura condiție: Dezvoltarea acestor funcționalități trebuie începută cât mai repede pentru că timpul este foarte scurt. Daca aceasa decizie va întârzia, nu vom mai putea garanta implemenarea în termenul stabilit, mai cu seamă că ne dorim ca experiența utilizatorului pe Ghiseul.ro să nu fie nicidecum impactată."

  • Ministrul Teodorovici: Declarația unică poate fi depusă online din 16 mai și contribuabilii vor primi parola de acces prin poștă

Eugen Teodorovici

Eugen Teodorovici

Foto: Agerpres

Contribuabilii vor putea depune online Declaraţia unică începând cu data de 16 mai, iar în săptămânile următoare aceştia vor primi prin poştă parola de acces în mediul virtual, a declarat, în data de 27 martie, la Antena 3, ministrul Finanţelor Publice, Eugen Teodorovici, citat de Agerpres.

  • "Declaraţia (unică, n.r.) acum este finală, nu apare nicio altă variantă peste o zi, două sau trei. Săptămâna aceasta vom afişa pe site-urile tuturor instituţiilor publice varianta pe care noi deja am comunicat-o. Formularul inteligent, acel formular va fi disponibil online începând cu data de 16 mai, pentru ca oamenii să poată depune astfel declaraţia unică. Vrem ca până la finalul anului să avem şi o aplicaţie telefonică pentru cei care vor să facă plata de oriunde. Vrem să mergem pe o simplificare radicală a tot ceea ce înseamnă azi administraţia publică şi în special cea a fiscului. În săptămânile următoare, toţi contribuabilii vor primi acasă, prin poştă, parola pentru a accesa mediul online pentru a-şi depune declaraţia online. Deci, până la final de lună aprilie, poate şi început de lună mai, toţi contribuabilii primesc acasă, prin poştă, în plic sigilat parola de acces, pentru că astăzi sunt doar 5% (dintre contribuabili, n.r.) în sistemul online, restul sunt pe hârtie. Vor fi schimbări spectaculoase în acest an", a afirmat Teodorovici.

Ministrul Finanţelor a menţionat, totodată, că, începând din luna iunie, toate persoanele fizice ar putea să facă plăţi de taxe şi impozite prin intermediului punctelor de acces al CEC, în timp ce personale juridice pot face aceste operaţiuni de la sfârşitul anului.

"Avem deja CEC-ul cu cele 1.000 de puncte locale. De ce să nu poată ele să facă ceea ce astăzi Fiscul nu poate? Începând cu primul semestru al anului, toate persoanele fizice vor putea să facă cel puţin la nivelul CEC-ului operaţiunile curente în relaţia cu statul - orice fel de plăţi, de taxe, de impozite. Adică, noi practic mărim baza pe care cetăţeanul o poate folosi pentru serviciile pe care în mod normal ar trebui să le aibă la dispoziţia sa. La finalul primului semestru, final de iunie, persoanele fizice vor putea să aibă acest acces la orice serviciu de bun simţ într-o ţară europeană. Persoanele juridice, acelaşi lucru până la final de an", a mai spus atunci oficialul, citat de Agerpres.