​Telekom Mobile (fostul Cosmote) a fost amendată cu 1,1 milioane lei de arbitrul telecom (ANCOM) pentru incidentul de rețea care a avut loc în luna martie a acestui an, potrivit surselor HotNews.ro. Potrivit obligațiilor din licența de operare, Telekom nu avea voie să depășească 35 de minute de indisponibilitate a retelei, însă căderea, care a fost aproape la nivel național și a afectat toate serviciile - voce, date și SMS, a durat aproape 3 ore, susțin sursele citate. Din informațiile HotNews.ro, Telekom are contract de mentenanță a rețelei cu Ericsson România.

Reteua Telekom, momentan indisponibilaFoto: Captura Facebook

Compania a primit de fapt două amenzi, care cumulate au valoarea de 1,1 milioane lei, una pentru ca nu a asigurat disponibilitatea rețelei si alta pentru ca nu a păstrat log-urile de rețea (date de trafic si pe voce, sms si date). Din informațiile HotNews.ro, Telekom are contract de mentenanță a rețelei cu Ericsson România, dar obligațiile de licență sunt ale Telekom Romania mobile Communications (fostul Cosmote).

  • UPDATE1 (17:15) Sorin Grindeanu, președintele ANCOM: "A fost cel mai grav incident înregistrat pe piața comunicațiilor electronice din România"
  • UPDATE2 (18:00) Reprezentanții Telekom România: "Am luat la cunostință despre decizia ANCOM și vom analiza concluziile Autorității.”

Autoritatea de reglementare în comunicații (ANCOM) a comunicat miercuri că a sancționat Telekom Romania Mobile Communications cu doua amenzi contraventionale in cuantum total de 1.100.000 de lei pentru nerespectarea obligatiei prevazute in Licenta de utilizare a frecventelor radio detinuta de a se asigura ca indisponibilitatea retelei este mai mica de 35 de minute intr-un interval de referinta de 6 luni și, respectiv, nerespectarea obligatiei de a pastra log-urile de retea la nivelul de granularitate din Licenta, confirmând astfel informațiile HotNews.ro.

Redăm mai jos comunicatul ANCOM:

"„Analiza documentelor transmise de catre Telekom Mobile cu privire la incidentul de securitate care i-a afectat reteaua in luna martie a acestui an a aratat ca au fost incalcari grave ale conditiilor de disponibilitate ale serviciilor furnizate catre utilizatori. A fost cel mai grav incident inregistrat pe piata comunicatiilor electronice din Romania, prin urmare am aplicat acestui furnizor doua amenzi in valoare totala de 1.100.000 de lei”, a declarat Sorin Grindeanu, președintele ANCOM.

ANCOM a sanctionat Telekom Romania Mobile Communications cu doua amenzi contraventionale in cuantum total de 1.100.000 de lei pentru nerespectarea obligatiei prevazute in Licenta de utilizare a frecventelor radio detinuta de a se asigura ca indisponibilitatea retelei este mai mica de 35 de minute intr-un interval de referinta de 6 luni și, respectiv, nerespectarea obligatiei de a pastra log-urile de retea la nivelul de granularitate din Licenta.

Obligatii din licenta de utilizare a frecventelor radio

Conform obligatiilor asumate prin licenta de utilizare a frecventelor radio, furnizorul trebuie sa se asigure ca indisponibilitatea retelei nu depaseste 35 de minute pe o perioada de 6 luni. Pentru ca indisponibilitatea retelei a avut consecinte grave, afectandu-le utilizatorilor posibilitatea de a realiza convorbiri, de a accesa serviciile de poșta electronica, de a accesa serviciile de supraveghere de la distanta a persoanelor sau de a telecomanda dispozitive de siguranta/protectie, Telekom Mobile a primit o amenda in valoare de 600.000 de lei.

O alta obligatie prevazuta in Licenta prevede ca furnizorul sa pastreze log-urile de retea inregistrate pentru o perioada de 6 luni, instrumente folosite pentru a putea demonstra Autoritatii disponibilitatea retelei conform cerintelor impuse. Astfel, furnizorul nu a putut indeplini cererea ANCOM de a transmite log-urile de retea inregistrate pentru ultimele 6 luni la nivelul de granularitate din Licenta, generand astfel dificultati in ceea ce privește analiza efectuata pentru a determina gradul real de indisponibilitate a retelei Telekom Mobile in data de 05.03.2018. Pentru aceasta abatere, Autoritatea a aplicat o amenda in valoare de 500.000 de lei.

Obligatiile furnizorilor in privinta raportarilor incidentelor de securitate

Conform reglementarilor in vigoare, furnizorii de retele şi servicii de comunicatii electronice au obligatia de a lua masurile tehnice şi organizatorice adecvate pentru a gestiona in mod corespunzator riscurile privind securitatea retelelor şi serviciilor de comunicatii electronice, in special pentru a preveni şi limita impactul incidentelor de securitate asupra utilizatorilor şi asupra retelelor interconectate. De asemenea, aceştia au obligatia de a lua toate masurile necesare pentru a garanta integritatea retelelor proprii, astfel incat sa asigure continuitatea furnizarii serviciilor prin intermediul acestor retele.

Incidentele care afecteaza un numar mai mare de 5.000 de conexiuni, timp de cel putin 60 de minute sunt incidente cu impact semnificativ care pot afecta sau ameninta, direct sau indirect, securitatea şi integritatea retelelor şi serviciilor de comunicatii electronice la nivel national sau european."

Anunțul făcut în 5 martie 2018 de Telekom Romania

  • "Pe fondul unor disfunctionalitati de natura tehnica, o parte dintre clientii Telekom pot intampina dificultati in accesarea serviciilor de voce si date mobile.", se arata intr-un anunt publicat luni, 5 martie, ora 14:54, pe pagina de Facebook a grupului de firme Telekom Romania (n.a fostele Romtelecom si Cosmote). "Echipele noastre tehnice lucreaza in acest moment pentru remedierea acestor disfunctionalitati in cel mai scurt timp posibil. Ne cerem scuze pentru neplacerile create si va asiguram ca specialistii nostri depun toate eforturile pentru restabilirea serviciilor la parametrii normali.", se mai arata in mesajul operatorului de comunicatii.

Pentru detalii citește: UPDATE3 Probleme tehnice la nivel national, luni, in reteaua mobila a Telekom Romania: Multi clienti nu au putut accesa serviciile de voce si date mobile