Peste 360 de reclamații privind știri false despre pandemia de COVID-19 au fost transmise către autoritatea de reglementare în comunicații (ANCOM) în primele șase luni din acest an, în contextul atribuțiilor pe care le-a avut instituția condusă de Sorin Grindeanu pe perioada stării de urgență. Practic, după analiza Grupului de Comunicare Strategică și la solicitarea Ministerului Afacerilor Interne (MAI), președintele ANCOM emitea o decizie prin care obliga furnizorii de internet să blocheze site-urile acuzate că ar răspândi dezinformări și fake news despre coronavirus.

HotNews.roFoto: Hotnews

În primele 6 luni din 2020 Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a primit peste 2.400 de reclamaţii de la utilizatorii de comunicații electronice și servicii poștale din România, în creștere cu 64% față de perioada similară a anului trecut.

  • „Tot mai mulţi utilizatori cunosc rolul ANCOM şi ni se adresează pentru soluţionarea problemelor pe care le întâmpină în utilizarea serviciilor de comunicaţii. Atât dezvoltarea sectorului, cât şi perioada atipică în care ne aflăm au făcut ca numărul petiţiilor transmise către ANCOM să crească cu 64%. De exemplu, amploarea pe care a căpătat-o serviciul de livrare colete în această perioadă s-a văzut şi în numărul de reclamaţii primite de noi, mai multe cu 59% faţă de anul trecut”, a declarat Sorin Grindeanu, președintele ANCOM.

În comunicatul ANCOM se precizează că "un alt factor care a determinat creșterea numărului de reclamații îl reprezintă atribuțiile pe care ANCOM le-a avut pe perioada stării de urgență privind știrile false despre COVID-19. În această perioadă au fost înregistrate 367 de reclamații cu acest subiect, reprezentând 15% din numărul total al reclamațiilor."

Pe perioada stării de urgență ANCOM a emis 16 decizii de blocare a site-urilor web acuzate că răspândesc panică, teorii conspiraționiste ori informații false despre COVID-19.

Multe din site-urile blocate au reapărut însă la alte adrese, au fost din nou blocate și acum sunt iar accesibile. Un exemplu este ortodoxinfo.ro, site care a fost blocat inițial pentru titluri precum: Se pregătește omorârea pensionarilor în lagăre de concentrare și exterminare".

Acesta s-a mutat apoi pe ortodox.info.ro, a fost blocat din nou, iar acum poate fi accesat pe ortodoxinfo.net.

Ulterior, după data de 15 mai, când s-a sfârșit starea de urgență, toate site-urile web blocate în perioada stării de urgență pe motive de creare de panică în rândul populației, conspirații și informații false ar fi putut fi accesate din nou.

Ce alte reclamații spune ANCOM că a primit în primele 6 luni din acest an:

Servicii poștale

10% (în creștere cu 59,33% față de aceeași perioadă a anului precedent) din totalul reclamațiilor înregistrate la ANCOM în prima jumătate a acestui an au avut ca subiect furnizarea serviciilor poștale.

Problemele semnalate cel mai des de utilizatorii serviciilor poștale au fost legate de nelivrarea trimiterilor poștale (20%), pierderea sau furtul acestora (17%), termenul de livrare a trimiterilor poștale (14% din totalul reclamațiilor) și deteriorarea trimiterilor poștale (12%).

Servicii de comunicații electronice

Din totalul reclamațiilor primite de Autoritate în prima jumătate a anului 2020, 50% au vizat serviciile de comunicații electronice, principalele nemulțumiri reclamate vizând aspecte care țin de relația contractuală cu furnizorii de servicii de comunicații electronice. Astfel, utilizatorii au semnalat probleme privind încetarea contractelor (23% din reclamațiile referitoare la serviciile de comunicații electronice), facturarea acestor servicii (20%), nerespectarea contractelor de către furnizori (12%) și derularea contractelor la distanță (11%).

În mod firesc (având în vedere limitarea deplasărilor externe), reclamațiile privind serviciul de roaming au fost în scădere comparativ cu prima jumătate a anului precedent (2%, față de 7% în primele 6 luni din 2019), acestea vizând în special roaming-ul involuntar.

5% dintre petițiile trimise la ANCOM au vizat probleme întâlnite în procesul de portare a numerelor de telefon.

Alte subiecte reclamate

Din totalul petițiilor primite de ANCOM în prima jumătate a anului, 9% au vizat aspecte referitoare la acoperirea și calitatea semnalului pentru serviciile de telefonie și internet, 7% au vizat problemele tehnice (deranjamente) și 4% au vizat noile tehnologii.

Soluționarea reclamațiilor

ANCOM poate interveni direct în situațiile în care furnizorii de servicii de telefonie, internet sau televiziune încalcă anumite drepturi de informare ale utilizatorilor, nu oferă serviciul de portabilitate a numerelor (sau nu respectă legislația din acest domeniu), nu respectă reglementările legate de furnizarea serviciilor de roaming, nu includ anumite informații în contracte sau nu respectă condițiile de încheiere a contractelor la distanță.

Reclamațiile privind nerespectarea/neexecutarea contractelor de către furnizorii de servicii de comunicații electronice pot fi adresate de către utilizatorii persoane fizice Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), iar persoanele juridice aflate în această situație se pot adresa instanței de judecată competente.