Executivul are pe ordinea ședinței de miercuri un proiect de Ordonanță de Urgență privind realizarea Cloud-ului Guvernamental, un sistem IT văzut ca prioritar de Guvernul PNL și despre care se vorbește și în Planul de relansare economică și digitalizarea serviciilor publice, unde se estimează și cât va costa - 45 milioane de euro:
- Migrarea serviciilor publice într-un cloud guvernamental, cu scopul scăderii costurilor firmelor în interacțiunea cu statul și, pe termen lung, chiar a nevoilor de finanțare a unor servicii. Valoarea proiectului este estimată la 45 milioane de euro;
- - Prezentul proiect de ordonanță de urgență creează cadrul legal necesar pentru reglementarea Cloud-ului Guvernamental ca soluție integrată care oferă servicii de stocare, procesare și utilizare la distanță de resurse și servicii informatice configurabile, prin intermediul sistemelor informatice și rețelelor de comunicații electronice, la nivelul statului Român.
- - Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR) este desemnată administrator al Cloud-ului Guvernamental și, totodată, responsabil să coordoneze desfășurarea tuturor activităților necesare implementării acestui proiect.
- - De asemenea, Autorității pentru Digitalizarea României îi revine sarcina elaborării cerințelor pentru realizarea și dezvoltarea ulterioară a Cloud-ului Guvernamental, precum și pentru utilizarea acestuia de către instituțiile și autoritățile din sectorul public, respectiv pentru migrarea în Cloud a aplicațiilor acestora și extinderea serviciilor oferite în Cloud.
- - Ținând cont de implicațiile pe care Cloud-ul Guvernamental le are la nivelul administrației publice, precum și de faptul că întârzierea în realizarea acestuia are un impact direct și important atât în eficientizarea îndeplinirii sarcinilor de către autoritățile și instituțiile publice, dar și în eliminarea dificultăților cu care se confruntă în prezent autoritățile publice în materie de întreținere a sistemelor informatice actuale, propunerea de act normativ a statuat în mod expres faptul că proiectul de Cloud Guvernamental reprezintă un proiect de interes național.
- - Totodată, în considerarea atât a beneficiarilor Cloud-ului Guvernamental- instituțiile și autoritățile din sectorul public, precum și orice organ de stat sau al unităților administrativ teritoriale care acționează, în regim de putere publică, pentru satisfacerea unui interes legitim public, în cadrul sistemului administrației publice centrale sau locale-, cât și a rolului strategic pe care Cloud-ul Guvenamental îl îndeplinește în furnizarea serviciilor publice și, în mod indirect, în menținerea funcțiilor vitale ale societății, a căror perturbare sau distrugere ar avea un impact semnificativ la nivel național ca urmare a incapacității de a menține respectivele funcții, Cloud-ul Guvernamental prezintă caracteristicile unei infrastructuri critice naționale.
- - Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) este desemnat ca integrator tehnic al Cloud-ului, calitate în care asigură implementarea infrastructurii de tip IaaS, asigurând implicit și administrarea, monitorizarea continuă și mentenanța serviciilor IaaS, incluzând virtualizarea, comunicațiile.
- - Securitatea cibernetică a Cloud-ului Guvernamental este asigurată și gestionată de Serviciul de Telecomunicații Speciale.
- - Serviciul de Telecomunicații Speciale asigură interconectarea sistemelor informatice ale beneficiarilor serviciilor de Cloud printr-un nivel de acces la rețelele Extranet.
- - Proiectul de act normativ a prevăzut și modalitatea de constituire a fondurilor necesare pentru asigurarea, de către Serviciul de Telecomunicații Speciale, a infrastructurii de bază a Cloud-ului Guvernamental.
Ce obligații vor avea autoritățile și instituțiile publice:
În proiectul de OUG sunt prevăzute mai multe obligații pentru autoritățile și instituțiile publice în vederea înrolării în noul sistem IT care ar urma să fie creat, astfel:
- - începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, sistemele informatice, achiziționate de către autoritățile și instituțiile publice vor fi dezvoltate astfel încât să fie pregătite pentru migrare în Cloud-ul Guvernamental.
- - prezenta ordonanță de urgență nu se aplică sistemelor informatice ale autorităților publice din domeniul apărării și securității naționale, și nici celor ale autorităților publice prevăzute în Constituție în Titlul III, Capitolele I, II și VI.
- - Autoritățile și instituțiile publice au obligația migrării și integrării sistemelor informatice în sistemul de Cloud Guvernamental, în termen de 2 ani de la data primirii notificării transmise în acest sens de către Autoritatea pentru Digitalizarea României (..)."
Guvernul estimează că propunerea legislativă, va avea următoarele efecte:
- - îmbunătățirea funcției manageriale la nivelul fiecărei instituții;
- - crearea condițiilor tehnice de interconectare a sistemelor informatice existente, pe baza unei arhitecturi de comunicații cu o unică politică de dezvoltare;
- - standardizarea politicilor de acces și securitate și utilizarea lor în mod unitar;
- - gestionarea eficientă a momentelor de prelucrare masivă a datelor;
- - utilizarea eficientă și simplificarea gestiunii fizice a resurselor;
- - scalabilitate masivă;
- - partajarea resurselor de prelucrare;
"Necesitatea garantării asigurării continuității furnizării serviciilor de către o autoritate a cărei activitate permite furnizarea acestor servicii pe întreaga perioadă a desfășurării unor eventuale cazuri de forță majoră, situații de urgență, stare de urgență, prin raportare la exercitarea continuă a puterii legislative, executive și judecătorești în cadrul statului Român, impune desemnarea Autorității pentru Digitalizarea României ca administrator al Cloud-ului Guvernamental și a Serviciului de Telecomunicații Speciale ca integrator tehnic.
În acest sens, Autoritatea pentru Digitalizarea României coordonează activitățile de implementare a Cloud-ului, iar Serviciul de Telecomunicații Speciale, în calitate de integrator tehnic, asigură continuitatea serviciilor atât în condițiile stării de normalitate și, mai ales, pe perioada unor eventuale cazuri care excedă stării de normalitate.", se precizează în Nota de Fundamentare.
Pandemia de COVID-19 este văzută ca unul din principalele motive pentru adoptarea cu celeritate a proiectului de OUG:
- "În contextul internațional actual, în care se recunoaște necesitatea stimulării schimbului de date în format electronic, în special din sectorul public, determinat printre altele și de pandemia COVID-19, în vederea asigurării unui management unitar și eficient privind gestionarea centralizată a resurselor IT&C și a centrelor de date dezvoltate de către autoritățile și instituțiile publice se impune adoptarea cu celeritate a măsurilor care să asigure realizarea acestui obiectiv și, implicit, o mai bună gestionare a resurselor în condiții de securitate sporită, scalabilitate, flexibilitate și adaptabilitate.", se mai arată în nota de fundamentare.
De ce Guvernul PNL ar putea repeta greșeala eRomânia prin implementarea cloud-ului guvernamental
În fapt, proiectul creării unui cloud guvernamental nu este deloc nou, fiind discutat de ani de zile.
În 2017, fostul ministru al Comunicațiilor, Augustin Jianu, propunea crearea în parteneriat public-privat a unei infrastructuri de tip cloud care sa centralizeze toate serverele si sistemele IT pe care Guvernul le foloseste pentru a interactiona cu cetatenii si a furniza servicii publice.
"Problema în momentul de față în administrația publică este că salariile pentru zona IT sunt mici, oamenii sunt foarte puțini, sistemele IT sunt foarte costisitoare și descentralizate - fiecare instituție are serverele și sistemele ei - și atunci costurile de întreținere și operare sunt foarte mari", declara atunci Augustin Jianu, ministru în Guvernul PSD condus de Sorin Grindeanu.
Un an mai târziu, în 2018, ideea a fost reluată de noul ministru al Comunicațiilor, Petru Bogdan Cojocaru (PSD), care a propus ca Ministerul Comunicațiilor, în parteneriat cu Agenția pentru Agenda Digitală a României (AADR - n.a care între timp a fost absorbită de Autoritatea pentru Digitalizarea României) și Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) să dezvolte o platformă națională de could guvernamental, un proiect cu o valore de 45 milioane euro (fonduri UE și de la buget).
Augustin Jianu, fostul ministru al Comunicațiilor în Guvernul Grindeanu, care a vrut să facă acest proiect în parteneriat public-privat, a susținut atunci că în actuala variantă acest cloud va fi o cheltuială mai inutilă decât portalul eRomânia, din aceleași motive: se pune 'carul înaintea boilor' - milioane de euro pe o infrastructură care nu se știe dacă și cum va fi folosită.
Pentru detalii citește:
- Statul vrea să creeze un cloud guvernamental de 45 milioane de euro pentru reducerea cheltuielilor IT / Fost ministru al Comunicațiilor: Va fi o cheltuială mai inutilă decât eRomânia
- VIDEO Ministrul Cojocaru respinge acuzațiile fostului ministru PSD al Comunicațiilor că prin cloud-ul guvernamental s-ar repeta greșeala eRomânia: Îi recomand să studieze cu atenție și să-și evalueze mandatul său în care nu a existat nicio asumare
Guvernul PNL pare acum că vrea să evite greșeala eRomânia, însă proiectul de Ordonanță de Urgență aflat pe masa Executivului nu conține nicio sancțiune pentru autoritățile sau instituțiile publice care nu vor folosi viitorul Cloud Guvernamental.
- Sabin Sărmaș, președintele Autorității pentru Digitalizarea României, spune că autoritatea pe care o conduce a propus sancțiuni, dar că pe parcurs s-a renunțat
Contactat de HotNews.ro, Sabin Sărmaș, președintele Autorității pentru Digitalizarea României (ADR), a admis faptul că lipsa unor sancțiuni ar putea crea probleme în implementarea acestui proiect IT.
- "Autoritatea pentru Digitalizarea României, în calitatea de coinițiator al acestui act normativ, a propus sancțiuni, însă ele au fost eliminate ca urmare a procesului de consultare interinstituțional. De altfel nu este pentru prima dată când noi susținem sancțiuni pentru instituțiile care nu doresc să se digitalizeze și care în acest mod afectează calitatea serviciilor de care românii beneficiază", a declarat miercuri pentru HotNews.ro Sabin Sărmaș, președintele ADR.
Acesta a precizat că proiectul de OUG va fi dezbătut miercuri în primă lectură de către Executiv, urmând probabil să fie adoptat în următoarea ședință de Guvern.
- Eșecul eRomânia - cum a pus statul carul înaintea boilor
Autoritățile și instituțiile publice ar fi trebuit să actualizeze informațiile, însă nu a fost impus un cadru legal care să conțină și sancțiuni pentru instituțiile care nu ar fi respectat planul inițial.
Altfel spus, statul a pus carul înaintea boilor și totul s-a transformat într-un eșec total.
- eRomânia nu este însă singurul exemplu că o lege care nu are sancțiuni este sortită eșecului
Un sistem IT care din fericire merge, dar care are o problemă similară este chiar Ghișeul.ro - sistemul național de plată online cu cardul a taxelor și impozitelor. Nici aici, statul nu a creat un cadru legislativ eficace, deoarece nu există obligativitatea legală a înrolării în acest sistem pentru instituțiile publice, nici un termen limită pentru înrolare și nici sancțiuni.
Aceste lucruri sunt știute și culmea sunt menționate chiar în noua strategie pentru digitalizarea serviciilor publice lansată de Guvernul PNL în care se estimează că se vor cheltui 2,4 miliarde de euro în următorii 10 ani.
Ziua 2: s-au migrat toate datele in cloud
Ziua 3: ransomware a blocat cloud-ul si hackerii cer X milioane EUR
Ziua 4: institutiile statului nu au back-up-uri
Ziua 5: s-a platit recompensa, datele au fost decriptate
Ziua 6: datele au fost furate inainte de criptare si acum sunt vandute
... am zero asteptari ca infrastructura sa fie pusa la punct. Dupa cate site-uri ale statului au fost fie sparte, fie virusate, fie criptate cu ransomware fie au crypto-mining...
Ca sa nu mai zic de cazuri cand uitat sa prelungeasca abonamentul si pierdeau domenii. A trebuit sa vina apocalipsa peste noi ca sa avem parte de servicii online pe ultima suta. Dupa 30 de ani. Daca fac si la securitate un heirup sa nu ne miram de ce urmeaza.
Noaptea1: nu exista decât date pe hârtie pentru certificate medicale, vechime in munca înainte de revisal, nu exista un registrul al străzilor
Ziua 2: s-au migrat toate datele in cloud
Nopatea 2: unelmzac in fișetele metalice de la etajulm2 pentru ca nu are nimeni curaj sa semneze sa le digitizeze.
Ziua 3: ransomware a blocat cloud-ul si hackerii cer X milioane EUR
Nopatea 3: hackerii își iau teapa, milioane de euro sunt blocate tot infisetul de la etajul 2. Pe principiu gunoi dai noi primesti,
Ziua 4: institutiile statului nu au back-up-uri
Noaptea 4. Nu o sa crezi dar au. Absolventul de arte plastice de la CNAS care in departamentul de IT are o florăreasă si antropolog cultural se uita toată noaptea la back-up .... oare astea nu se restaurează singure.
Ziua 5: s-a platit recompensa, datele au fost decriptate
Noaptea 5. A durat prea mult sa se plătească recompensa: trebuia o licitație de hackeri si unii au făcut contestație , hackerii originali aștepta si acum bitcoini bătuți in cloudul guvernamental,
Ziua 6: datele au fost furate inainte de criptare si acum sunt vandute
Noaptea 6: hoti vor sa vândă datele dar ce sa vezi : google arempromotie pentru însuma potrivită. Toate documentele administrației inclusiv cele strict secrete se găsesc pe scribd.
Când nu ai date totul e fff secure. S-au furat datele din gis-ul ancpi , paguba-n ciuperci oricum erau maxim 30%.
Au uitat sa prelungească abonamentul :) au uitat cine?
Poate ca departamentul IT avea numai posturi neocupate. Sunt instituții in care bugetarii fac pipi pe întuneric, pentru ca e imposibil sa se cumpere neoane, si unii vin cu scaune de acasă pentru ca scaunele tip Vizitator cumparate “ centralizat” nu rezista la 80 kg static adică 40kg dinamic.
Infrastructura nu a foat niciodată problema. Pe un 286 pui un server Apache si o baza de date open si iti tine un sat întreg :)
Problema e utmatoarea : the light is on butbis nobody home.
Si cei pusi acolo ar trebui sa fie lasati sa faca.
Un proiect prost facut aduce mai multa valoare decat 10 discutii despre proiecte perfecte. Un proiect prost poate fi dres.. O discutie despre proiecte perfecte nu face nici bine nici rau.
Migrarea ghișeu.ro in Cloud nu mi se pare o prostie.
Dacă bazele de date cu persoane gestionate de MAI sunt scutite de integrarea in Cloud : Cum vor găsi cei din administrație o persoana. Își vor face propria baza cu cărți de identitate ?
Dacă STS este scutit de ordonanța înseamnă nu este obligat sa migreze cloudul. :) și de fapt nu are nici o obligație in afara de bunăvoința ?
Dacă :
prezenta ordonanță de urgență nu se aplică sistemelor informatice ale autorităților publice din domeniul apărării și securității naționale, și nici celor ale autorităților publice prevăzute în Constituție în Titlul III, Capitolele I, II și VI.
Pai STS e sau nu este in ordonanța, dacă gestionează infrastructura înseamnă ca este sistemul STS , dar ordonanța spune ca nu se aplica:)
Trebuie sa ai certificat Mensa sa rezolvi acest paradox.
Cool
Deși STS este trecută in control civil sub ADR :)
Totuși nu face obiectul ordonanței și este scutita de reglementări deși infrastructura e a STS.
Cloudul e ceva necesar : dar fără STS și MAI nu exista infrastructura și nici baze de date cu persoane.
Sunt serviciu secret sunt bine plătiți primesc pensie conform legii și sunt foarte buni profesioniști.
O fi scump dar merita. Sau nu știu sa ma pronunț.
Nici nu-mi trece prin cap alta varianta. Cum ar fi sa ții Cloudul intr-o firma privată in care ai personal IT care poate avea și 65 de ani ... pai e normal? mai știe ăla ceva la 65 de ani :)
De fapt ca sa fiu sincer : nu am nici o opinie, mai ales ca nu văd pe nimeni preocupat de subiect.
Pt lista sa nu conteze ca-s PNL, PSD sau USR+..dar daca sunt cei mai mari din domeniu ala fie ca expertiza, fie ca personal angajat sau putere financiara sa fie acolo.
Si pe urma bietii ministrii ultracompetenti si prost platiti si foarte cinstiti sau secretarii lor de stat asemenea sa ia o cafea, visiki, trabuc ce vor ei si fara masca sa piarda 3 ore din viata lor sa citeasca opinia celor care stiu! E oare asa greu?
In loc de asta, institutiile trebuie obligate doar sa isi INTEGREZE serviciile intre ele folosind facilitati coerente la nivel national. Asta inseamna de exemplu interfete expuse prin servicii Web standardizate, crearea unor standarde nationale pentru formatele de date transferate intre diversele noduri etc.
Diversele entitati vor comunica intre ele prin aceste metode standardizate. De exemplu, daca o scoala vrea sa autentifice identitatea unui candidat la admitere, sistemul software al scolii ar trebui sa interogheze serviciul Web standard al Evidentei populatiei, care sa ii ofere informatia. Software-ul scolii NU trebuie sa fie migrat pe aceeasi infrastructura cu serverul Evidentei populatiei, ci acestea doua trebuie doar sa fie capabile sa comunice intre ele.
Discutia ar trebui sa fie despre standarde, protocoale de comunicatie de nivel inalt, nu despre infrastructuri, care oricum sunt deja clasice. Exista deja servicii care merg foarte bine, cum sunt cele ale unor primarii mai evoluate. Ce facem, le aruncam pe geam, aruncand implicit milioanele cheltuite pe ele? Sau doar le adaptam interfetele software pentru a comunica cu entitati noi?
Centralizarea arhitecturala si de deployment, aici, e o reteta a esecului si nicio sanctiune din lume nu va face viabila o astfel de abordare. Exista suficiente metode de Enterprise Integration care ar putea crea un astfel de sistem, care e inerent eterogen, cu noduri diverse si numeroase, pentru ca pur si simplu asa e realitatea pe care o deserveste..
2 angajați in zona centrală si nenumărați ITsti care se pricep la procesoarele de texte, in local.
Sau zeci de angajați care păzesc cu sfințenie un FoxPro. Deși bazele de date se puteau migra in soluția care pune la dispoziție Api de 10:ani de zile :)
Referitor lamecidenta populației :) pai ei sunt excluși din ordonanța. Excluși la genul ca nu sunt obligati la nimic.
Referitor la ideea ca e eterogen ....
Sper ca nu asuparati dar pentru aceste argumente administrația spune așa :”
“Aveți un interes cu Ghiță.”
“Sunteți împotriva progresului “
“Va doriți sa câștige firmelemabonate la stat SIVECO , UTI, TeamNet “
“Aveti o concepție anacronica”
“ sunteti din armata de slugi a PSD”
Etc...
Cloudul are noima lui. Sunt servciii care ar putea ave a un succes colosal in Cloud.
Sa zicem ca am interzice funcționarilor publici sa folosească gmail in interes de servici. Un serviciu de posta electronica cum au cetățenii germani si italieni ar avea sens. Un Cloud in care cetateanunsa-simțind documentele oficiale si doar prin acceptarea Termenilor si condițiilor administrația sa le poată accesa, implementarea serviciuluimde eDelivery prin care o instituție atunci când primește un document sa știe ca emrimit de unde trebuie. Etc...
Ordonanța intra in vigoare mâine. Poimâine daca as lucra la CNAS asuda sistemul cloudului :) dar e posibil ca bugetul anunțat sa nu fie suficient.
Ca sa ne facem o idee:
Salariul mediu agenția estoniana pentru transformare digitală este de 2,539 euros.
Numarulmde angajați : 141
Cheltuieli de management: 5.2 million euros
Investitii 4.1million
Estonia are o populatie cam de 1.300.000 de oameni.
Ar trebui sa comparam cu ce este la noi :)
In fine, sa stii ca nu toate lucrurile au legatura cu politica, pesedeul sau alte obsesii care sincer nu ma intereseaza. Chiar nu inteleg ce tot indrugi acolo. Iar cu chestia cu foxpro-ul, ce, am spus eu ca ar trebui integrat si el?.. . Aberant!
In al doilea rând îmi cer scuze pentru ca ați primit minusuri la o postare de bun simt. (Apropo de teoria conspirației poate va da de gândit , cititorii de “stânga” nu dau Buluc pe HN.
In al treilea rând îmi cer scuze pentru Greșelile din texte : nu văd ce scriu și nu pot sa înțeleg corectorul automat:)
In ceea ce privește “teoria conspirației” , sa uitam, dacă ați înțeles ca exista o conspirație oculta va pot certifica ca nu exista. Dar politizare ..
La greu.
Sa va dau un exemplu practic. Sunteți o firma multinaționala care dezvolta soft. Angajații primesc in pachetul de la HR și o mașina monitorizata prin GPS. Directorul flotei este o persoana responsabila de câte ori un angajat de care vrea sa scape, pentru a aduce in loc o persoana compententa pe care o știe , deci de cate ori in angajat merge cu 61/km prin localitate trimite o notificare la poliție, de câte ori parchează pe trotuar trimite oameni de la primărie sa-i dea amenda. De câte ori vede mașina mergând la țara informează ANAF ca angajatul sau probabil transporta palinca de la țara.
Sigur un astfel de șef ar fi un cretin, iar angajatul nu ar păți nimic pentru ca 61 de km pe GPS pot fi eronati, pentru ca parcarea era permisă pe locul de parcare al părinților și pt ca ANAF nu se sesizează la un litru de palinca.
Morala este următoarea:
Angajatul ăla bou pleacă la o firma sănătoasă la cap.
Firma rămâne cu șeful cel isteț pe care-l promovează la nivel stelar, și cu oamenii loiali pe care-i aduce in sistem.
A da fff buna soluția de la Cluj : concurs de soluții
O sa fie bine..
Legea te obliga sa treci datele local in registrul I si acestea sa fie centralizate la nivel judetean in registrul II. Cum registrul I se pastreaza local, sigura posibilitate este centralizarea registrului II. Doar virtual este la nivel judetean.
Asta in cazurile simple.
Dar sunt cazuri in care sunt la nivel de judet datele sunt pastrate cu sfintenie in formate misterioase :) Si care nu pot fi migrate pentru ca atunci cand vine cineva sa le migreze angajatii spun ca datele nu exista si se calculeaza manual pentru fiecare caz in parte :) Dar si aici nu e o problema de tehnologie, este o problema administrativa de management al schimbarii. Acele persoane sunt autointitulate ca "proprietarii datelor: :) Sa te lupti cu ei e o provocare. Si asta nu o va schimba nici un HG.
Nunera nimeni la sediu, pisica trebuia Dușa la veterinar etc...
Dacă te uiți pe hârtii vezi o migrare bine documentata și dusa la bun sfârșit ...
Doar ca lipsesc niște date ... mai vechi de 2001 :)
Calitatea resursei umană s-a îmbunătățit mult:aia bătrâni au ieșit la pensie, aia buni au plecat in privat sau semiprivat (nu detaliez)
S-a cernut făina. Sistemul este acum unul f rafinat.
Departamente IT de doi oameni :top
Referitor la big brother :) nu-ți fa probleme lucrurile au fost decise cu mult timp in urma.
Dar dacă ești curios caută: guvern nota de fundamentare LG-97
Referitor la noul proiect acesta are mare sanse sa mearga la fel de bine precum cardul de sanatate cu sau fara obligativitatea de utilizare!
La noi sunt cateva firme ce castiga contracte cu statul, firme ce se bazeaza pe studenti iar a caror aplicatii in general arata ca niste aplicatii de licenta, adica doar sa le prezinti o data si sa explici niste concepte!
Si ca de obicei in "ciorba" probabil ca va aparea pentru a da greutate proiectului si IBM. IBM Romania a carui slogan ar trebuii sa fie: "afara vopsit gardul inauntru leopardul!"
IBM prin achizitii succesive dispune de o gama larga de aplicatii, aplicatii foarte scumpe si care fac multe lucruri inutile.
Deci cel mai probabil se va realiza un consortiu de firme legate de "secu", ce vor folosii niste aplicatii de la IBM cu mici customizari dar cu cerinte mari de resurse, de licente, de mentenante, aplicatii care desi vin de la aceasi firma IBM nu sunt omogente, deoarece sunt cumparate de la diverse alte firme si realizate cu tehnologii diferite in scopuri/moduri total diferite iar unele realizate chiar in preistoria internetului! (sa nu aud de microservicii!)
Aceste aplicatii tip "purcei de resurse" heterogene vor fi instalete pe niste masinute prin niste birouri pe undeva (Romania nu dispunde de niste datacenter-uri serioase, a se vedea cardul de sanatate), deci niste aplicatii ce necesita supra-resurse vor avea sub-resurse si vor incepe problemele!
Nu vor fi disponibile! Vor fi usor de spart (heterogene integrate de studenti pe servere de prin birouri). Vor necesita foarte multe mentenante! Va fi mai usor sa folosesti un dosar cu sina decat aplicatiile astea.
Dar eu sunt un carcotas! Sa dea dumnezeu ca guvernul sa angajeze niste oameni cu experienta care sa verifice/certifice calitatea codului.