​Imprimeria Națională vrea să cumpere o infrastructură de chei publice (PKI) pentru emiterea și gestiunea certificatelor digitale necesare pentru autentificarea / identificarea unică a titularilor de cărți electronice de identitate (CEI) în sisteme informatice ale MAI precum și în sistemele informatice ale altor instituții publice sau private.

Noul specimen de Carte electronica de identitateFoto: DEPABD

Achiziția se va desfășura prin procedură de dialog competitiv, valoarea contractului fiind estimată la peste 22,8 milioane lei (fără TVA), se arată într-un anunț publicat miercuri în Sistemul Electronic de Achiziții Publice.

Beneficiarul infrastructurii PKI va fi MAI-DEPABD.

Ce spune Imprimeria despre motivele pentru care vrea să cumpere această infrastructură IT

  • - Autoritatea de certificare - PKI va fi alocată proiectului CEI (cartea electronică de identitate) și se va implementa la sediul MAI – DEPABD (n.a care este beneficiarul infrastructurii).
  • - Pentru fiecare carte electronică de identitate se vor genera și informațiile aferente certificatului ce va fi înscris în suportul electronic al documentului.
  • - La nivelul central al sistemului informatic CEI, componentele PKI vor asigura emiterea și gestiunea certificatelor digitale necesare pentru autentificarea / identificarea unică a titularului de CEI în sisteme informatice ale MAI precum și în sistemele informatice ale altor instituții publice sau private, pe baza certificatului menționat anterior, cât și pentru semnarea documentelor electronice de către titularul CEI în raport cu sistemele informatice ale Ministerului Afacerilor Interne şi cu sistemele informatice ale altor instituții publice.

Viitoarea infrastructură PKI solicitată va trebui să furnizeze printre altele și:

  • - Serviciu de migrare a certificatelor emise și a perechilor de chei asociate, de pe infrastructura existentă la nivelul Beneficiarului pe noua infrastructură, astfel încât noile funcționalități ale CEI descrise în prezenta documentație să fie disponibile și pentru CEI emise anterior;
  • - Aplicație de management PKI utilizată la nivelul Beneficiarului de CEI, care să asigure facilitatea de schimbare a codului PIN, reînnoire certificate etc. și care să fie în suport pe toată perioada contractuală.
  • - Toate produsele trebuie sa fie licențiate perpetuu, fără costuri suplimentare și limită de utilizatori.

În documentația de achiziție se mai spune că infrastructura tehnică propusă trebuie să fie conformă cu Regulamentul eIDAS. Furnizorul are responsabilitatea de a asigura toate condițiile tehnice și procedurale astfel încât, utilizatorii de CEI să poată aplica o semnătură electronică avansată utilizând certificatul digital emis de către infrastructura de chei publice, conform Regulamentului eIDAS.

Durata contractului este de 60 luni, iar termenul limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare la procedura de achiziție este 1 septembrie 2022.

Cartea electronică de identitate: Mai puțin de 2.000 acte au fost emise în 10 luni la Cluj

Noua carte electronică de identitate, care va înlocui treptat actualul buletin, întârzie să apară. La 10 luni de la lansarea proiectului pilot la Cluj-Napoca, autoritățile au tipărit doar 1.919 cărți electronice de identitate, după cum a semnalat HotNews.ro în data de 3 iunie 2022.

Deși legea prevede ca aceste acte să fie eliberate, eșalonat, în maxim 18 luni de la emiterea primei cărți electronice de identitate, MAI spune că încă testează funcționalitățile noului act de identitate.

Proiectul pilot privind cartea electronică de identitate a fost lansat la Cluj în data de 2 august 2021, moment la care autoritățile au spus că această perioadă de teste va dura 6 luni, urmând ca ulterior, până la finele anului 2022, toate serviciile de evidență a populației din țară să poată emite aceste carduri.

Noul document va înlocui treptat, până în august 2031, actuala carte de identitate aflată în circuit din 1997, potrivit termenelor stabilite de Regulamentul (UE) 1157/2019, care a intrat în vigoare în data de 2 august 2021.