Piata moto din Romania a crescut anul trecut cu aproape 80%, datorita traficului infernal din orase si verii foarte calde, a spus intr-un interviu acordat HotNews.ro, Mircea Eremia, brand manager Honda, divizia moto in Romania. El crede ca piata moto va continua sa creasca in urmatorii sapte ani, iar vanzarile anuale in tara ar putea ajunge la 100.000 de unitati, de circa opt ori mai mult decat in prezent.

Eremia spune ca scuterele de 50 cmc sunt motorul pietei si acestea ii ajuta pe multi sa prinda gustul motocicletelor. Eremia considera ca cei care-si cumpara motociclete sunt acum mult mai bine documentati cand vin in showroom, insa, pe de alta parte, mai sunt destui care incalca legea si conduc motociclete puternice imediat dupa ce-si iau permisul. Reprezentantul Honda e insa convins ca motociclistii sunt mult mai bine vazuti decat acum cativa ani, soferii ii trateaza mai respectuos, iar numarul celor care-si iau motocicleta pentru ca au nevoie de ea, este in crestere, fata de cei care-si cumpara doar ca sa "se dea mari".

Crestere substantiala, date oficiale irelevante

Rep: Anul trecut piata moto a crescut cu 79% pana la peste 3.100 de unitati. Cum se explica procentul atat de ridicat?

Mircea Eremia: Marea pondere in cresterea pietei a constituit-o piata de 50 de centimetri cubi (scutere in special). Din cele 3.200, in jur de 60% sunt scutere de 50 cmc. De ce a crescut atat de mult? Raspunsurile le avem in jurul nostru: trafic infernal, vreme foarte calda vara, legislatie care iti permite sa conduci 50 cmc fara carnet. Cifra de vanzari totala de la APIA e putin relevanta. La APIA declara cine vrea si cat vrea. Intre noi importatorii e o intelegere tacita ca sa ne ajutam pe noi insine si sa declaram real. Noi, cei care declaram in APIA, declaram real. Exista si firme care nu sunt interesate sa declare, firme care au vanzari colosale.

Rep: Daca spuneti ca datele APIA sunt irelevante la cat credeti ca se ridica vanzarile reale pe piata moto?

Mircea Eremia: Eu zic ca unitati inmatriculate prima oara ar fi in jur de 12.000 - 15.000 si aici zic de motociclete noi aduse de importatori cum suntem noi, motociclete noi aduse neoficial din strainatate de diferite persoane, dar ma refer si la motociclete second-hand aduse prima oara. Cred ca motociclete noi ar fi pe undeva la 7.000, e foarte mare procentul de second-hand, in Transilvania vin cu camioanele scuterele de 50 cmc si se vand instantaneu. Scuterul inlocuieste cu succes o masina, daca iti iei un scuter second hand de 500 de euro face toti banii si economisesti mult.

Rep: Cum va evolua piata in 2008?

Mircea Eremia: Piata e in trend ascendent, va creste clar, insa depinde de reglementarile legate de scuterele de 50 cmc, daca se va impune un mod de examinare drastic cred ca vor scadea vanzarile, insa eu vad vehiculul de 50 cmc ca un element care te determina sa-ti iei ceva mai mare. Am cunoscut foarte multi oameni care mi-au spus, "mi-as lua motocicleta, insa pentru ca trebuie sa fac scoala nici nu ma mai intereseaza". Un 50 cmc fara carnet e exact modul in care realizezi ce inseamna sa simti vantul in fata. Cand ai un 50 cmc, bagi mana in gaz si nu poti sa mergi mai repede ca o bicicleta incepe sa te intereseze ceva mai mare si-ti zici ca poti sa-ti faci timp si pentru scoala.

Sapte ani de progres si imagine mult mai buna pentru motociclisti

Rep: Cat timp va mai creste piata moto la noi?

Mircea Eremia: Eu zic ca urmatorii sapte ani vom avea crestere. Nu vom sti cate vehicule sunt atat timp cat politia nu va pune la punct un sistem prin care se va cunoaste exact numarul de inregistrari, doar asa poti evalua piata. Singura noastra statistica este APIA, care e totusi irelevanta. Cred ca ar trebui sa ajungem in sapte ani la 100.000 de unitati, inclusiv second-hand si scuterele de 50 cmc. Daca ma intrebati de motociclate noi, ar trebui sa ajungem undeva la 50.000. Si daca acum raportul scutere - motociclete e 60:40, eu cred ca scuterele de 50 cmc vor urma trendul european, adica se vor echilibra. La noi e un aflux de scutere, insa in timp ele se vor regla, cei de pe 50 cmc vor trece pe ceva mai puternic.

Rep: S-a schimbat perceptia legata de motociclisti la noi ? Erau catalogati drept rockeri sau jegosi. Cum stau lucrurile acum?

Mircea Eremia: Suntem in plina schimbare, dar totusi mai vezi cliseul asta, te vad cu lanturi si bratari cu tepi. Mai sunt si din acestia, orice padure are uscaturi, sunt teribilisti care au carnetul de ieri si isi cumpara motociclete de 1.000 cmc. Si aici nu e vina importatorului. Noi ne facem datoria si le spunem ca nu e legal ceea ce fac, in primul rand isi risca viata inutil, ar trebui sa-si ia una de 125 cmc care sa-i induca reflexele. Doi ani dupa ce ti-ai luat carnetul trebuie sa mergi pe motociclete de cel mult 35 CP, apoi poti trece mai sus. E foarte putin, dar e mai sigur. Legea mai spune ca poti parcurge un curs de instruire pus la dispozitie de politie, insa acest curs nu exista. Politia greseste aici, e un detaliu pe care ei il trec cu vederea, faptul ca ai carnet de o saptamana si mergi cu o motocicleta de peste 35 de cai e foarte grav, pentru ca aceia sunt carne de tun. Dar la noi cineva care are bani de o motocicleta de 1.000 cmc nu poate sa-si ia una de 250 cmc pentru ca ar rade lumea de el. (...) In orice caz, exista mai multa bunavointa in trafic. Si soferii actioneaza totusi pozitiv.

Rep: Acum mai bine de un an se cumparau multe motociclete cu motoare puternice. S-a schimbat ceva?

Mircea Eremia: Oamenii au inceput sa devina mai cerebrali. Sunt tot mai putini cei care intra direct pe motociclete foarte mari si puternice. Sunt multi care stiu exact ce vor. Daca acum doi - trei ani oamenii veneau in showroom si spuneau ca nu stiu nimic despre motociclete, acum vin foarte bine documentati, analizeaza pe internet specificatiile tehnice si isi iau motociclete de clasa medie. Oricum, a crescut procentul celor care-si iau motor pentru ca le este util, a scazut procentul celor care si-l iau doar ca sa se dea mari

Avans temperat pentru Honda in 2008, in asteptarea noilor modele Euro 3

Rep: Honda a vandut peste 250 de motociclete anul trecut in Romania. In ce segmente au fost cele mai bune vanzari si care sunt prognozele pentru 2008?

Mircea Eremia: Segmentul "naked", motocicletele de oras, au constituit aproape jumatate din numarul total. Pe locul doi au fost motocicletele de viteza si apoi chopperele si touring-urile. Am vandut si doua Gold Wing, cea mai scumpa din gama Honda, de 25.300 euro.

Honda are anul acesta o situatie mai speciala pentru ca trece printr-un moment de tranzitie, iar asta nu se intampla numai la aceasta marca. De la 1 ianuarie 2008 e obligatorie norma de poluare Euro 3 pentru motociclete, multi dintre producatori nu sunt inca pregatiti cu acest Euro 3 si de aceea, pentru multe firme poate fi un an de tranzitie. Honda e pregatita cat de cat, insa modelele de clasa medie, cele mai vandabile, au disparut de pe piata, fiind Euro 2. Tocmai de aceea, daca initial as fi spus ca vindem 350 de unitati, m-as bucura sa facem 300. Modelele care au iesit vor fi inlocuite in 2009.(...)

La Honda, preturile pornesc de la 2.600 euro la un scuter, si ajung la 25.300 euro pentru Gold Wing. Pretul mediu al unei motociclete este de 9.000 euro, cu TVA (...) Honda are un segment bine definit, clientul tip e preponderent barbat, cu venituri medii si peste medii, stare civila stabila, cu studii superioare.

Rep: Honda mai vinde ATV-uri in Romania?

Mircea Eremia: Am renuntat sa mai vindem ATV-uri pentru ca piata cere ATV-uri inmatriculabile, iar Honda are embargo pe tema asta si peste tot in lume Honda interzice inmatricularea lor pentru ca sunt vehicule foarte periculoase. Au fost cateva priocese pe care Honda le-a pierdut in SUA din cauza oamenilor care si-au pierdut viata, iar Honda a interzis inmatricularea lor. A fost chiar un for international prin care firmele mari Honda, Suzuki, Yamaha, Polaris, Bombardier au cazut de acord sa nu faca ATV-uri inmatriculabile, unele din firme au rupt intelegerea, spre exemplu Polaris si Bombardier si le-au inmatriculat, insa Honda a ramas fidela ideii de a nu le inscrie in circulatie. Daca aduceti un ATV Honda in Romania puteti circula pe oriunde, dar nu pe un drum publi