Producătorul auto chinez BYD a pregătit o primă de două miliarde de yuani (aproximativ 280 de milioane de dolari) pentru dealerii săi auto după ce a reușit să depășească Tesla ca număr de mașini electrice vândute, o premieră istorică, au declarat două surse pentru Reuters.

Masini BYDFoto: Costfoto / ddp USA / Profimedia

BYD va plăti dealerilor 666 de yuani (93,17 dolari) pentru fiecare mașină vândută, dacă și-au atins ținta de vânzări. Datele oficiale publicate de BYD și Tesla la începutul de an au confirmat ceea ce agenția Bloomberg estima încă din 27 decembrie: că BYD va depăși Tesla ca volum de vânzări în ultimul trimestru al lui 2023.

Deși numărul 666 are o conotație negativă în Occident, în China situația este diametral opusă, el sunând că cuvântul din limba mandarină pentru „uimitor”.

Sursele Reuters estimează că BYD va plăti prime ce se ridică până la suma de 2 miliarde de yuani după ce, în total, a vândut peste 3 milioane de mașini electrice și hibrid în 2023.

Compania chineză a raportat un profit net de 21 de miliarde de yuani în primele 3 trimestre ale anului trecut, când a vândut peste 2 milioane de autoturisme și componente precum baterii sau dispozitive electronice inteligente.

În ceea ce privește volumul de vânzări al mașinilor BYD, acesta a crescut cu 62% față de 2022. Dintre cele aproximativ 3 milioane de autoturisme vândute de BYD anul trecut, 1,57 milioane au fost electrice.

Tesla a vândut 1,81 de milioane de mașini electrice în 2023, în creștere cu 38% față de anul precedent. Însă în trimestrul 4 al anului trecut compania condusă de Elon Musk a fost depășită de BYD în ceea ce privește numărul de livrări, majoritatea vânzărilor sale fiind efectuate în China.

BYD încă este în urma Tesla la mai multe capitole cheie

Analiştii consultați de Bloomberg la finele anului trecut notau că, deși BYD ar putea surclasa Tesla la capitolul volum de vânzări, compania condusă de Elon Musk se menține în fața rivalei sale din China în ceea ce privește mai mulți indicatori cheie, inclusiv venituri, profit şi capitalizare pe bursă.

Dar și la aceste capitole diferenţele între Tesla și BYD se pot reduce în curând. De exemplu, analiștii estimau că la capitolul venituri totale din vânzările de mașini electrice Tesla va ajunge în 2024 la 114 miliarde de dolari, față de 112 miliarde progonzate pentru BYD.

Deși vinde mai multe mașini, producătorul auto chinez are venituri mai mici decât ale Tesla datorită faptului că vinde autoturismele electrice din gama sa la prețuri sub cele ale companiei americane.

Statele Unite au introdus deja taxe de import suplimentare pentru mașinile electrice produse în China pentru a-și proteja proprii producători în contextul în care statul chinez oferă subvenții masive producătorilor de mașini electrice.

În luna septembrie Uniunea Europeană a anunțat la rândul ei deschiderea unei investigații pentru a vedea cum aceste subvenții distorsionează piața mașinilor electrice din interiorul blocului comunitar.

În ceea ce privește BYD, un atu major de care se bucură această companie din China este că ea își produce propriile baterii pentru vehiculele electrice.

BYD producea baterii electrice chiar înainte de a intra pe piața auto, devenind primul furnizor chinez de acumulatori litiu-ion pentru Motorola și Nokia.