​Ministerul Economiei susține că "s-a reușit, în premieră după 1989, redeschiderea activității miniere la un obiectiv închis și ecologizat: galeriile aferente perimetrului Jolotca, pentru minereuri rare, disperse și minereu polimetalic". Ministerul mai susține că o companie aflată în portofoliul său, Radioactiv Mineral Măgurele, a solicitat "formal și informal" intrarea în Alianța Europeană a Bateriilor.

Lucrari la mineFoto: Ministerul Economiei

Ministerul susține că se pot dezvolta proiecte naționale majore precum construirea unei fabrici de baterii în țara noastră, investiție majoră, de minimum 50 de milioane de euro. Mai spune că va fi construit de către Radioactiv Mineral Măgurele un laborator pentru resurse minerale autorizat internațional.

În urma unui contract de servicii geologice și servicii miniere încheiat între Radioactiv Mineral Măgurele S.A, companie aflată în portofoliul Ministerului Economiei, și societatea care deține licența de explorare aferentă perimetrului Jolotca, pentru minereuri rare și disperse și minereu polimetalic, au fost redeschise, până în prezent, 3 din cele 6 galerii cuprinse în program.

În acest moment se lucrează la eliberarea celorlalte 3 galerii, execuția fiind îngreunată de condițiile meteorologice, mai arată Ministerul Economiei.

  • Ce este Alianța Europeană a Bateriilor

„Alianța Bateriilor” este o inițiativă europeană, lansată la finalul anului 2017, al cărei obiectiv este de a dezvolta producția de baterii la nivelul Uniunii Europene. Această inițiativă europeană este susținută inclusiv de comisarul Corina Crețu. Până acum, România nu a aderat la această alianță.

Potrivit unui comunicat al Comisiei Europene din octombrie 2018, la un an de la lansarea Alianței europene pentru baterii (EBA - European Battery Alliance), planul de acțiune al Comisiei este deja în vigoare, primele instalații-pilot de producție sunt în curs de construcție și se anunță proiecte suplimentare de stabilire a UE ca actor principal în domeniul strategic al producției de baterii și al inovării aferente.

Comisia arată că bateriile vor fi la fel de importante pentru industria autovehiculelor din secolul XXI, precum a fost motorul cu ardere pentru secolul XX. Dacă UE dorește să își mențină poziția de lider atât în sectorul autovehiculelor, cât și în domeniul sistemelor energetice curate, ea trebuie să aibă o capacitate independentă de a dezvolta și de a produce baterii. Vezi aici mai multe detalii.

Pe 8 octombrie 2018, a fost lansat un parteneriat inter-regional în sectorul bateriilor, eveniment la care a participat și comisarul european Corina Creţu, alături de vicepreședintele Comisiei Europene Maroš Šefčovič.

”Speranța mea este ca acest nou parteneriat să inspire și să determine și alte regiuni să utilizeze cât mai eficient sprijinul UE în direcția consolidării lanțului valoric european din sectorul bateriilor în anii ce vin, sprijin inclus în noua generație de programe din cadrul politicii de coeziune pentru perioada 2021-2027”, spunea atunci Corina Crețu.

Acest parteneriat inter-regional primește un sprijin personalizat din partea Comisiei Europene pentru a dezvolta și extinde proiecte comune în domeniul materialelor avansate pentru baterii, în cadrul unei acțiuni pilot care durează până la sfârșitul lui 2019.Vezi aici detalii.

În luna februarie, deputatul USR Cristina Prună le-a adresat o scrisoare deschisă premierului Viorica Dăncilă și ministrului Economiei Niculae Bădălău pentru a le cere să susțină integrarea României în „Alianța Bateriilor”.

Citește și: