Trei bărbați cu cutii de bere în mână într-un Tesla ce rulează cu 100 de kilometri pe oră pe autostradă, fredonând o melodie de-a lui Justin Bieber. Pe scaunul șoferului, nimeni.

Elon Musk intr-o masina TeslaFoto: MEGA / The Mega Agency / Profimedia

Distribuit pe rețeaua socială TikTok în septembrie 2020, videoclipul intitulat „Tesla a fost căpitanul de seară” a fost distribuit de peste 100.000 de ori și „apreciat” de aproape două milioane de utilizatori de internet, scrie AFP.

Multe videoclipuri de același tip,vizionate de AFP, sunt vizibile pe rețelele de socializare și arată cât de ușor este să conduci un Tesla echipat cu un sistem de asistență a șoferului, fără a fi nevoie chiar să îl folosești. Stai la volan doar.

Practica este totuși ilegală și puternic descurajată de producătorul de mașini, care reamintește pe site-ul său că „atenția deplină a șoferului și mâinile pe volan” sunt necesare în orice moment.

Pentru a preveni abuzul, producătorul a impus măsuri de protecție pentru tehnologiile sale de asistență a autopilotului (care poate adapta viteza la traficul pe autostradă) și Full Self Driving (parcați mașina, schimbați banda, opriți la luminile luminoase). Alte opțiuni sunt încă în versiunea de încercare (beta FSD).

Tesla îl avertizează pe șofer, de exemplu, și se oprește dacă centura de siguranță nu mai este fixată sau dacă mâinile șoferului nu sunt bine puse pe volan.

Cum înșeală oamenii toată această tehnologie Tesla

Cu toate acestea, rețelele sociale sunt pline de videoclipuri care detaliază modalitățile de „păcălire” a vehiculului hiper-tehnologic când asistentul este activat.

Asociația pentru protecția consumatorilor Consumer Report a arătat recent că este posibil să ruleze un Tesla de unul singur printr-un subterfugiu simplu.

„Idiotii vor rămâne întotdeauna idioți și încearcă să trișeze sistemul”, a protestat președintele Tesla Owners Club din Michigan, într-un videoclip de pe contul său de YouTube cu 55.000 de abonați.

Potrivit acestuia, "Nu este vina Tesla. Compania poate veni cu inovații, dar vor căuta întotdeauna să le deturneze."

În ciuda frecventelor sale sublinieri ale regulilor, constructorul însuși este prins în dubla sa poziție.

Tesla Inc a declarat pentru o autoritate de reglementare din California că s-ar putea să nu finalizeze tehnologia de mașini 100% autonome până la sfârșitul anului, relatează Reuters.

Anunțul vine după ce CEO-ul Tesla Elon Musk a declarat în luna ianuarie că este „extrem de încrezător că mașina va putea să se conducă singură cu încredere anul acesta”.

Tesla a lansat de asemenea ceea ce a descris ca fiind versiunea „beta” a programului său de condus „deplin autonom” (FSB) unui număr limitat de angajați și clienți din luna octombrie a anului trecut, capabilitate prezentată de Musk pe Twitter.

„Tweet-ul lui Elon nu se potrivește cu realitatea. Tesla este în prezent la Nivelul 2”, au afirmat într-un raport intern oficialii Registrului Auto din California”. Tehnologia de Nivel 2 se referă la un sistem de condus semi-automat care necesită supraveghere din partea unui șofer uman.

„Unii producători sunt mai atenți decât alții cu privire la modul în care fac publicitate”, a spus Andrew Kun, profesor la Universitatea din New Hampshire, care lucrează la interacțiunile dintre oameni și tehnologie în vehiculul autonom.

"Problema este încrederea excesivă, crezând că sistemul poate face mai mult decât capacitățile sale. Este plictisitor atunci când poreclești Pilot automat ceva care nu este deloc așa", continuă el.

Accidente fatale cu Tesla. Cât de autonomă este cu adevărat Tesla?

Mai ales că aceste videoclipuri distractive apar în timp ce mai multe accidente mortale au implicat o Tesla, fără a fi posibilă excluderea unei responsabilități a asistentului de conducere.

Pe 17 aprilie, un Tesla a intrat într-un copac la marginea orașului Houston, Texas, ucigând ambii ocupanți ai vehiculului. Într-un raport preliminar, Consiliul Național pentru Transport și Siguranță (NTSB) nu a precizat dacă era sau nu cineva la volan în momentul coliziunii.

După moartea pe 5 mai a unui bărbat în apropiere de Los Angeles, poliția nu a putut spune dacă pilotul automat a fost pornit.

În ciuda a miliarde de dolari în cercetare și dezvoltare de-a lungul anilor, nu există niciun vehicul autonom până în prezent, Tesla operând în categoria 2 pe gama de autonomie stabilită de organizația profesională Society of Automotive Engineers, departe de al cincilea pas sinonim cu autonomia completă.

În plus, reglementările din California interzic publicitatea autonomiei unui vehicul dacă nu este, iar Departamentul pentru Autovehicule (DMV) a declarat pentru AFP că „examinează” în prezent cazul Tesla.