Compania farmaceutică daneză Novo Nordisk a ajuns la o capitalizare de piață mai mare decât întreaga producție internă a Danemarcei după ce medicamentul său pentru slăbit Wegovy a obținut rezultate peste așteptări într-un studiu clinic avansat, relatează Bloomberg.

Novo NordiskFoto: Mel Evans / Associated Press / Profimedia Images

Prețul acțiunilor Novo Nordisk a crescut vertiginos săptămâna aceasta după publicarea rezultatelor unui studiu clinic în fază avansată, acestea arătând că Wegovy prezintă beneficii medicale clare, și nu doar în ceea ce privește pierderea în greutate.

Imediat după publicarea rezultatelor prețul acțiunilor companiei farmaceutice au crescut cu 10%, ajungând să se tranzacționeze la o valoare cu 150% mai mare decât în urmă cu doi ani.

Câștigurile au făcut ca Novo Nordisk să aibă acum o capitalizare de piață de peste 2,87 de trilioane de coroane daneze (423 miliarde de dolari), o sumă mai mare decât întregul Produs Intern Brut al Danemarcei pe anul 2022.

Acestea rezultate înseamnă de asemenea că Novo Nordisk este un concurent serios pentru a deveni cea mai valoroasă companie europeană, titlu deținut în prezent de gigantul de produse de lux LVMH.

În luna aprilie a acestui an LVMH a devenit prima companie europeană din istorie care a depășit pragul 500 de miliarde de dolari în ceea ce privește capitalizarea de piață, însă de atunci prețul acțiunilor sale a scăzut de la maximul de 902 dolari la 810 dolari.

Novo Nordisk a preluat ștafeta Nokia

Novo a devenit cea mai valoroasă companie din Danemarca în 2008, ea valorând în prezent mai mult decât toate celelalte companii din indicele de referință OMCX25 al bursei daneze.

În 2013 bursa de la Copenhaga a schimbat modul în care funcționează indicele deoarece Novo ajunsese să valoreze prea mult și reprezenta 45% din totalul său. Indicele are acum un plafon maxim, asta însemnând că ponderea fiecărei acțiuni în parte nu poate depăși 20% din valoarea OMCX25.

Dacă indicele ar fi calculat și în prezent ca până în urmă cu 10 ani, Novo ar reprezenta 58% din el.

Cu toate acestea, compania daneză este destul de departe de dominația pe care Nokia a exercitat-o în Finlanda învecinată timp de ani de zile, în perioada în care încă făcea telefoane mobile.

În 2000, când era cea mai valoroasă companie din Europa, capitalizarea de piață a Nokia era de două ori mai mare decât PIB-ul Finlandei pe un an de zile.