Tot mai mulți utilizatori din România ai Facebook, rețeaua de socializare deținută de compania Meta Platforms a lui Mark Zuckerberg, relatează că aceasta a început să îi informeze că pot trece la o versiune cu abonament contracost, dacă vor eliminarea reclamelor țintite.

Mark Zuckerberg pe FacebookFoto: Rokas Tenys, Dreamstime.com

„Legile se schimbă în regiunea ta, așa că introducem o nouă alegere privind modul în care folosim informațiile tale pentru reclame”, îi informează Facebook pe utilizatori printr-un mesaj pop-up, oferindu-le apoi mai multe informații privind cele două opțiuni pe care le au la dispoziție: dacă să achite un abonament lunar pentru versiunea fără reclame, sau să accepte folosirea în continuare a datelor lor personale pentru a fi țintiți cu reclame personalizate.

Abonamentul fără reclame costă 9,99 euro pe lună pentru utilizatorii web și 12,99 pentru dispozitivele mobile ce folosesc iOS sau Android, cele două sisteme de operare compatibile cu aplicația Facebook.

De ce a introdus Facebook abonamente fără reclame în Europa

Meta, companie care deține și Instagram și WhatsApp, anunțase la sfârșitul lunii octombrie aceste noi abonamente contracost pentru utilizatori, afirmând că ele vor ajuta Facebook și Instagram să se conformeze reglementărilor europene privind protejarea datelor personale.

La începutul acestui an Meta a fost amendată cu 390 de milioane de euro în Irlanda, țară unde își are sediul european, comisarul pentru confidențialitatea datelor notificând-o că nu poate folosi așa-numitul „contract” cu utilizatorii ca bază legală pentru a le trimite reclame bazate pe activitatea lor online.

Uniunea Europeană luptă de ani de zile împotriva urmăririi utilizatorilor de internet fără consimțământul acestora, mai întâi prin Regulamentul european privind protecția datelor (GDPR) din 2016, apoi prin Regulamentul privind piețele digitale (DMA), care a intrat în vigoare în această vară. Meta are termen până la 6 martie 2024 pentru a se conforma obligațiilor prevăzute în DMA.

În esență, Meta a încercat să convingă autoritățile europene că prin introducerea abonamentelor contracost pentru utilizatori oferă o alternativă justă: cei care aleg să plătească vor fi protejați în ceea ce privește datele personale, în timp ce cei care vor să folosească în continuare gratuit platforma social media nu sunt deranjați de prelucrarea lor.

Raționamentul Meta ar fi că acordul dat acum de utilizatorii ce nu vor să plătească ar avea o putere juridică mai mare decât cel exprimat când și-au făcut cont pe Facebook.

UE nu crede în „soluția” găsită de compania lui Mark Zuckerberg

Însă miercurea trecută, la doar o zi după ce Meta a prezentat abonamentele contracost pentru Facebook și Instagram, Comitetul European pentru Protecția Datelor (EDPB) a anunțat că a extins o interdicție impusă inițial de Norvegia în ceea ce privește „publicitatea personalizată”, cea pe care se bazează modelul de afaceri al Meta, pentru a acoperi toate cele 30 de state membre ale Uniunii Europene și Zonei Economice Europene.

Mai mult, EDPB a anunțat că a transmis decizia sa autorității de reglementare a datelor din Irlanda și că i-a dat un termen de două săptămâni pentru a impune o interdicție permanentă asupra acestui tip de reclame folosite de platformele Meta, dar și alți giganți tech precum Google.

„EDPB a adoptat pe 27 octombrie o decizie obligatorie (...) de a impune o interdicție asupra procesării datelor personale pentru publicitate comportamentală, în virtutea bazelor contractuale și intereselor legitime din întreaga Zonă Economică Europeană”, a declarat instituția într-un comunicat remis Reuters.

Meta este amendată deja zilnic în Norvegia cu un milion de coroane (aproximativ 90.000 de dolari) deoarece încalcă reglementările privind respectarea datelor personale ale utilizatorilor pentru a-i ținti cu reclame personalizate.

Datatilsynet, autoritatea norvegiană de reglementare în domeniu, anunțase în luna septembrie că a transmis mai departe dosarul autorităților europene întrucât amenda era valabilă doar în Norvegia și urma să expire pe 3 noiembrie.

Norvegia nu este una dintre țările membre ale Uniunii Europene, dar face parte din piața unică a blocului comunitar.

Meta a acuzat autoritățile europene că au ignorat alternativa pe care o oferă

Imediat după anunțul EDPB de miercurea trecută, Meta a amintit de soluția pe care a prezentat-o utilizatorilor europeni privind abonamentele cu plată.

„Membrii EDPB au fost pe deplin la curent cu acest plan de săptămâni de zile și eram deja în întregime angajați cu ei pentru a ajunge la un rezultat mulțumitor pentru toate părțile”, a declarat un purtător de cuvânt al Meta după anunțarea deciziei autorității europene.

„Această evoluție ignoră nejustificat acel proces de reglementare atent și robust”, a acuzat acesta.

Dată fiind decizia autorității europene, alternativele ar fi pentru Meta renunțarea la reclamele personalizate, care i-ar afecta puternic veniturile din Europa, sau introducerea exclusivă a abonamentelor cu plată, care i-ar afecta probabil și mai puternic numărul de utilizatori.

Dar, ținând cont că aceasta pare să fi decis acum să ignore decizia EDPB, cel mai probabil problema va fi tranșată în justiție.