Gheorghe Pogea, ministrul de finante si al muncii, a declarat marti, 10 noiembrie, ca riscul major nu mai este deficitul de cont curent, ci deficitul bugetului consolidat care inregistreaza cheltuieli de natura structurala inacceptabile. Adriean Videanu, ministrul economiei si al sanatatii a declarat: "Solutia cu doua companii energetice este solutia optima. Hidroelectrica, in 5 ani de seceta, poate ajunge in faliment.

Acesta a mai spus ca "proiectul de Hotarare de Guvern a fost avizat de catre Ministerul Justitiei. Dar este set de politica noua si nu poate intra in dezbaterea Guvernului deja demis. In schimb, imediat ce vom avea un Guvern legitim va fi prima hotarare de Guvern adoptata"

Gheorghe Pogea, Adriean Videanu, alti oficiali precum si reprezentantii Confederatiei Patronale din Industrie, Agricultura si Servicii au dezbatut, in cadrul unei mese rotunde posibile solutii la criza economica.

Mihai Rohan (Patronat constructii)

  • Industria de constructii si materiale de constructii a fost puternic afectata de criza
  • In ciment avem o scadere de circa 30% pe total piata, la fel si la caramizi si materiale izolante
  • Asteptam stimulente din punct de vedere al investitiilor publice dar incasarile nu au fost cele asteptate
  • Privatii nu au cum sa aiba acces la credite si statul din pacate s-a indatorat destul de tare
  • Constructia de drumuri si autostrazi s-a pornit puternic dar s-au facut numai cativa km pe an, sunt lucruri care trebuie imbunatatite
  • Daca Guvernul ne cheama, suntem aici, putem veni cu o idee buna fiecare

UPDATE Gheorghe Pogea:

  • Toata lumea vorbeste despre criza, as vrea sa ne concentram pe solutii. Va propun sa continuati dezbaterea si cand doriti sa imi adresati intrebari
  • Dl Rohan a ridicat 3 probleme: o scadere a buisness-ului in industria materialelor de construictii. O explicatie pe care o putem da este scaderea cererii interne, ca efect al crizei financiare: banii sunt mai putini in piata, creditarea este scazuta
  • Uitati-va la stat, statul roman, Ministerul de Finante, care ar trebui sa beneficieze de o prima de risc mica pentru ca este cel mai bun platnic, din cauza acestei crize plateste foarte scump aceste credite.
  • Lipsa resurselor, scaderea cererii interne, dar si scaderea cererii externe
  • S-a produs o contractie economica mai mare decat cea anticipata. Aud pe multi ca Guvernul nu a avut predictibilitate dar uitati cate institutii fac prognoze care variaza
  • Caracteristica generala pentru cei care se ocupa cu prognoze, nu numai in Romania, dar si servicii bancare si Comisia Europeana, este concluzia persistentei unui grad ridicat de incertitudine. 
  • Datorita scaderii business-ului in economie, veniturile statului au scazut cu aproape 17 mld lei.
  • Cu o saptamana in urma am cerut un studiu. Ce s-ar intampla daca taxele din Romania ar fi la nivelul din UE, daca evaziunea s-ar reduce, daca am ajunge cu cheltuielile publice in zone pe care le invocam mereu
  • Exemplu: in Romania sunt 300.000 de persoane care au pensia de invaliditate mai mare decat media din UE
  • Rata medie de crestere anuala a cheltuielilor sociale este de 45%.
  • Aceste cheltuieli au dus la scaderea veniturilor, la derapaje, dezechilibre majore. Pe an de boom economic, in 2007, s-a atras atentia ca aceasta crestere nu este sustenabila. In trim III 2008 inflatia a fost cea mai mare din Romania.
  • Riscul major nu mai este deficitul de cont curent, este deficitul bugetului consolidat care inregistreaza cheltuieli de natura structurala inacceptabile.
  • Cheltuielile electorale au fost pe termen scurt dar au reprezentat ancore in buget pe termen lung
  • Peste 2/3 din cheltuieli, 64 miliarde lei, reprezinta cheltuieli de asistenta sociala. Acum le e teama sa spuna, ca este campanie, dar cel mai afectat a fost mediul de afaceri
  • Mediul de afaceri a fost suficient de responsabil sa isi mentina angajatii. Unii au sacrificat marjele de profit pentru a-si pastra angajatii, pentru ca atunci cand iesim din criza acesti manageri foarte rationali sa se afle pe panta ascendenta a ciclului economic
  • Daca am avea colectare de 100%, lucru care nu e posibil, veniturile nu ar creste decat cu 1,5 puncte procentuale, ar ajunge la 33%, dar pana la 38% e cale lunga.
  • In 2008 am lasat deficit de 5,5% care inseamna 6 miliarde euro. In acest an de criza deficitul este 7,3%. Datoria publica a Romaniei pentru a finanta aceste cheltuieli a ajuns la 28%.
  • In 2009 in statele UE16 datoria publica este 79% din PIB. Asta nu trebuie a ne bucure prea mult, este periculos ritmul de crestere al datoriei publice.
  • Romania are cheltuieli cu dobanzile de 1,5% din PIB
  • Fac un compromis, pastrez forta de munca, intarzii plata datoriilor catre stat
  • Faptul ca somajul nu este atat de mare comparativ cu alte state, desigur multi lucreaza la negru dar exista multe companii serioase care au pastrat locurile de munca

UPDATE 2 Adriean Videanu:

  • Exista loc de performanta mai buna in sectorul energiei. Din pacate producatorul de energie nu-si poate genera singur resurse
  • Investitiile de mediu din pacate nu duc la o crestere a randamentelor dar sunt exigente
  • 26% productia este de hidro, dar anul acesta o sa ajunga undeva la 18,7%; apoi este energia nucleara, dar carbunele este dominant
  • Cu ce resurse? avem grupuri energetice din anii '70 unde randamentele sunt foarte mici dar pot creste la peste 50%. Am identificat o resursa: unitatile de atribuire pe Protocolul de la Kyoto.
  • Cea mai mare problema de pierderi este la nivelul atoritatilor locale, este o nenorocire, produc si agentul termic foarte scump, si energia electrica.
  • Ministerul mediului a incercat sa-si adjudece aceste unitati de atribuire, dar intentionam sa ramana la Ministerul Economiei.
  • Am incercat sa demaram investitiile absolut obligatorii, in decembrie 2009 avem termen de conformare la unele unitati, oricand pe 4 ianuarie s-ar putea sa vina inspectorul UE - 50 milioane de euro ar putea fi amenda pentru neconformare si la urmatoarea data nu mai dau amenda, inchid
  • Am angajat garantii de stat pentru a lua credite si a rezolva prioritatile zero.
  • Avem o presiune extraordinara din partea Comisiei pentru gaze. Aceasta nu inseamna neaparat ca vom creste pretul la gaze.
  • Petrom-ul nu mai poate fi luat intr-o politica nationala.
  • Nu m-a interesat neaparat cresterea profiturilor la producatorii de energie. Am incercat sa fac presiune pe costuri, pentru a le putea reduce.
  • Solutia cu doua companii energetice este solutia optima, am lasat specialistii sa decida. Multi s-au opus. Am stat si am analizat. Hidroelectrica in 5 ani, daca este seceta, poate ajunge in faliment. Sa nu inteleaga presa gresit, Hidroelectrica nu are probleme in acest moment, este pe profit.
  • Trebuie sa existe o competitie, la cele 2 companii va fi management diferit; pasul urmator este privatizarea managementului acestor companii
  • Cele 2 companii care sunt un obiectiv major - trebuie sa aiba ca scop valorificarea resurselor de baza. Criza energetica poate va dainui in urmatorii 20-30 de ani. S-ar putea ca energia sa fie de 3-4 ori mai scumpa la nivel mondial, ne permitem sa nu avem amorsate toate resursele de baza?
  • La orizontul lui 2017 productia energetica in  piata va fi circa 20% la una din acestea, 20% la alta si restul vor fi producatori privati, acestia vor crea si-o competitie reala pe piata de energie. 
  • Proiectul de Hotarare de Guvern a fost avizat de catre Ministerul Justitiei. Dar este set de politica noua si nu poate intra in dezbaterea Guvernului deja demis. In schimb, imediat ce vom avea un Guvern legitim va fi prima hotarare
    de Guvern adoptata.

Sorin Dogaru (patronat agricultura):

  • In productia vegetala, noi trebuie in primul rand sa stabilizam fermele, ne trebuie o lege de a stabiliza ceea ce avem. Primarii de astazi distrug fermele deja existente.
  • Nu mai putem de defazam incasarea subventiilor de momentele cheie ale productiei agricole
  • Niciodata dle Pogea n-o sa puteti lua bani de la agricultura daca nu puneti ordine in piata
  • Cunosc dosare facute de Garda Financiara si oprite in procuratura, daca au trecut de procuratura oprite in instanta
  • Potentialul este enorm, daca agricultura ar functiona toata ati avea o autostrada finantata numai de agricultura
  • Costurile cu paza in ferme 5%, fata de 8% cheltuieli cu munca vie
  • Tot ce se fura - auzim de la Politie "autor necunoscut, autor necunoscut", e strigator la cer sa vezi cum te fura zilnic si sa nu se faca absolut nimic
  • Daca distrug hotii un sistem de irigatii spun ca tevile dinainte de '90 nu mai au valoare

Augustin Hagiu (patronat transporturi):

  • Am solicitat cresterea accizei pentru ca voiam sa amortizam aceasta crestere si sa nu se petreaca brusc. La noi nu exista nicio forma de subventionare a transporturilor
  • Iata ca de la 1 ianuarie se va petrece brusc. Daca nu se face cu sprijinul autoritatilor va avea ca efect cumpararea de carburant peste granita.
  • Am venit cu o solutie - OK, crestem acciza dar statul sa incaseze o taxa de drum in pretul acestei accize
  • Este foarte grav ca nu se limiteaza accesul la piata transporturilor in conditia in care suntem cu cererea de transport la jumatate de oferta si licentiem in continuare transportatori pe banda rulanta.
  • Trebuie sa limitam in anumite domenii accesul la profesie cand se ajunge la disproportii mari intre cerere si oferta

UPDATE 3 Deficitul bugetar la sfarsitul lunii octombrie a ajuns la 5,2% din PIB, a declarat Gheorghe Pogea.

  • Legat de ajutorul de minimis: pana in 2009 au fost alocate 5 milioane euro pe perioada de 3 ani, ajutoare de minimis.
  • In 2009 am alocat 20 milioane din care au fost cheltuite doar 13, va invit sa veniti sa va luati cei 200.000 de euro, pentru ca mai sunt inca 7 milioane, dupa care va asigur ca nu este nicio problema sa ridicam plafonul la 500.000 de euro.
  • E corecta propunerea cu crearea unui fond de risc.
  • Descentralizarea prespune si cresterea autonomiei financiare pentru ca astazi in sistemul public ce se cheltuie nu cheltuie bugetul de stat si cel mai mult personal nu este la bugetul de stat; de cand s-a incheiat pachetul de finantare externa - aparatul central si-a indeplinit tintele, dar altele sunt problemele - la autoritatile locale
  • Pe 11 noiembrie ar fi trebui sa aduca standardele de cost si normativele de personal, unii le-au adus, unii nu
  • Legea responsabilitatii fiscale ar putea fi votata in martie 2010. Are la baza strategia fiscal-bugetara, are 5 reguli fiscale importante, stabileste reguli privind rectificarile bugetelor; asigura transparenta - rapoarte trimestriale, semestriale
  • Intre regulile acestei legi:
  • - deficitele vor fi aprobate in urmatorii 3 ani
  • - cheltuielile nu vor depasi in dinamica cresterea PIB
  • - cheltuielile aprobate pentru investitii nu mai pot fi virate catre alte cheltuieli
  • - nu pot fi aprobate acte normative cu mai putin de 180 de zile inainte de plecarea Guvernului sau de incheierea mandatului alesilor locali