Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) anunţă, joi seară, că a descoperit diferenţe în compoziţia mai multor produse Fanta vândute în diverse state europene, menţionând că, dacă a fost încălcată legislaţia şi va fi dovedit dublul standard, atunci compania producătoare riscă o amendă de până la 4% din cifra de afaceri, potrivit News.ro.

Băuturi răcoritoare, diferite branduriFoto: Paul ELLIS / AFP / Profimedia

ANPC a transmis, joi, printr-un comunicat de presă, că, în urmă cu 5 luni, a transmis o alertă, în cadrul sistemul Internal Market Information al Comisiei Europene, solicitând verificarea, în statele membre ale Uniunii Europene, a etichetelor produselor Fanta Portocale, Fanta Portocale Zero Zahăr şi Fanta Lămâie.

Sursa citată menţionează că, în cazul în care se va stabili că a avut loc încălcarea legislaţiei la nivel trasfrontalier, se va proceda la h3sancţionarea dublului standard, conform prevederilor legale în vigoare, cu amendă contravenţională în cuantum de până la 4 % din cifra de afaceri a companiei producătoare şi distribuitoare, ceea ce, doar în cazul României, s-ar putea ridica la peste 20 milioane de euro.

Preşedintele ANPC, Horia Constantinescu, a transmis că nu va accepta ca românii să fie trataţi ca cetăţeni de mâna a doua.

“Transmit un mesaj ferm tuturor producătorilor, distribuitorilor şi comercianţilor care au la vânzare produse în mai multe ţări europene: Suntem toţi egali, avem aceleaşi drepturi şi trebuie să fim respectaţi la fel! Vom continua acţiunile, până ne vom face înţeleşi. Indiferent de numele şi mărimea operatorului economic, ANPC şi eu personal vom face tot ceea ce ne stă în putinţă pentru ca drepturile Dvs., în calitate de cetăţeni europeni, să fie respectate!”, a afirmat Horia Constantinescu.

În cursul analizelor etichetelor acestor produse comercializate pe teritoriul UE, în cazul produsului Fanta Portocale cu zahăr sau cu zahăr/îndulcitori, conţinutul de suc de portocale este următorul:

  • sub 5 %, în 3 state membre,
  • 5%, în 13 state membre,
  • 6 %, în 4 state membre,
  • 8 %, în 3 state membre,
  • 12 %, în 2 state membre,
  • 20 %, în 2 state membre.

România se află în lista celor 13 state cu conţinut de portocale de 5%.

În cazul produsului Fanta Portocale Zero Zahăr (cu îndulcitori) conţinutul de suc de portocale diferă astfel:

  • 3%, în 10 state membre,
  • 4%, în 5 state membre,
  • 7%, în 2 state membre,
  • 8 %, într-un stat membru,
  • 12 %, într-un stat membru.
  • România se află în lista celor 10 state membre.

În cazul produsului Fanta Lămâie (cu îndulcitori), acesta are conţinutul de suc de lămâie diferit, astfel: 1 %, în 3 state membre

  • 3%, în 5 state membre
  • 6%, în 4 state membre
  • 12 %, într-un stat membru.

În acest caz, România e pe lista celor 5 state membre.

“De asemenea, au fost înregistrate diferenţe semnificative privind utilizarea sau nu, la aceste 3 produse, a anumitor aditivi cu proprietate de colorare şi utilizarea diferenţiată de ingrediente, faţă de formula generală. Există diferenţe şi în ceea ce priveşte variantele de îndulcire, în cazul produselor din gama Fanta Portocale, la nivelul UE, şi anume:

  • conţinut exclusiv de zahăr, la 5 state membre
  • amestec de zaharuri şi îndulcitori, la 15 state membre
  • utlizarea siropului de fructoză-glucoză, la 2 state membre
  • utilizarea amestecului de zahăr şi a siropului de fructoză-glucoză, într-un stat membru
  • utilizarea siropului de fructoză-glucoză şi a îndulcitorilor, în 4 state membre”, a mai precizat ANPC.

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a mai menţionat că, tot din analizarea etichetelor de pe produsele din gama Fanta Portocale, a rezultat că se utilizează diferenţiat, ingrediente cu rol de colorare, la nivel comunitar, după cum urmează: concentratul de morcovi, în 2 state membre; coloranţi, într-un stat membru; caroten, în 24 de state membre. (News.ro)

Poziția Sistemului Coca-Cola în România

"Cooperăm cu ANPC în această chestiune încă din luna iunie 2022 și vom continua să oferim argumente și dovezi pentru a fundamenta poziția companiei noastre în raport cu acuzațiile aduse în cadrul acestei investigații.

Suntem dedicați angajamentului nostru ferm de a le oferi consumatorilor băuturi la cele mai înalte standarde de calitate, în fiecare țară în care activăm. Totodată, unele rețete pot fi adaptate din motive legitime, cum ar fi reglementările locale sau preferințele consumatorilor, în conformitate cu legislația în vigoare.

Asigurăm transparenţă totală în privința ingredientelor și a valorilor nutriționale din produsele noastre, oferindu-le consumatorilor informații clare, atât pe ambalaje, cât și online (pe website-ul www.coca-cola.ro), aceștia având astfel posibilitatea de a alege informat".