Acționarii Transgaz, în frunte cu Secretariatul General al Guvernului, au aprobat în ședința de luni distribuirea unei cote de 50% la repartizarea profitului de anul trecut, sub formă de dividende. Practic a fost menținută decizia luată în luna martie de către acționari. În luna mai, Guvernul a decis, însă, ca societățile cu capital majoritar de stat să renunțe la aproape tot profitul lor (minimum 90%), în dauna investițiilor, pentru a-l transforma în dividende. Consiliul de Administrație al Transgaz a arătat că în astfel de condiții, ar fi compromise investiții strategice.

TransgazFoto: Transgaz

O cotă de 50% înseamnă 95,8 milioane de lei, în timp ce aplicarea cotei de 90% ar fi presupus repartizarea suplimentară a încă 76,6 milioane de lei.

Pe data de 28 mai 2021, Transgaz a primit de la acționarul majoritar, adică Secretariatul General al Guvernului (SGG), o adresă prin care era înaintat memorandumul Guvernului care obliga societățile de stat să repartizeze o cotă de minimum 90% din profitul pe anul trecut.

Consiliul de Administrație al Transgaz a întocmit un referat prin care arăta că repartizarea a 90% din profit sub formă de dividende ar avea efecte negative asupra companiei în ceea ce privește finanțarea unor investiții strategice:

  • realizarea celor aproximativ 3.200 km de conducte de transport pentru racordarea tuturor localităților din țară
  • Proiectul privind preluarea gazelor de la țărmul Mării Negre (conducta Marea Neagră-Podișor)
  • proiectele propuse în cadrul Inițiativei celor Trei Mări aflate în stadiul de analiză.

Pentru finanțarea proiectelor de investiții, Trasgaz a contractat credite de 460 milioane euro, din care a tras până în prezent 310 milioane euro.

Distribuirea de dividende în cotă mai mare de 50% ar duce la scăderea capacității companiei de a finanța proiecte strategice în derulare.

Compania a programat pentru perioada 2021-2023 cheltuieli de investiții de 3,8 miliarde de lei din care 1,2 miliarde de lei pentru 2021.

În aceste condiții, Consiliul de Administrație a propus menținerea repartizării a 50% din profit sub formă de dividende, așa cum acționarii au decis în martie 2021.

Reamintim că Executivul a adoptat în mai un memorandum confidențial prin care obliga toate companiile de stat valoroase să renunțe la aproape tot profitul lor (minimum 90%), în dauna investițiilor, pentru a-l transforma în dividende.

Întrebat despre acest memorandum, premierul Florin Cîțu a spus atunci că nu vede nimic „anormal” să ia banii de la companiile de stat ca să acopere găurile din buget susținând că acestea nu aveau planuri de investiții, iar banii se duceau pe bonusuri ale șefilor și excursii.

De ce nu încurajează Guvernul investițiile la companiile de stat

În 30 de ani, companiile românești de stat nu au reușit să se dezvolte și să se extindă dincolo de granițe, spre deosebire de cele de stat din alte țări. Un exemplu este CEZ din Cehia a cărei politică a vizat de-a lungul timpului și cucerirea de piețe externe, cum a fost cea a României. În schimb, companiile românești au fost devalizate mult timp, unele ajungând să stea pe profituri foarte mici sau chiar în insolvență, cum a fost cazul Hidroelectrica.

După 2012, politica României s-a schimbat, aceste companii fiind lăsate să facă profituri mari, tot mai mari, mai ales cele energetice, însă doar cu scopul de a avea cu ce să alimenteze găurile din buget.

Aproape niciun Guvern nu a încurajat concret investițiile. O soluție ar fi introducerea ca prim criteriu de performanță în managementul companiilor a îndeplinirii programului de investiții. În cele mai multe cazuri, aceste programe de investiții nu sunt realizate, dar nici nu este sancționat managementul din acest motiv. Mai degrabă ar avea de suferit managementul din cauza nerealizării unor profituri mari. În energie sunt ușor de obținut aceste profituri, mai ales că prețurile sunt nejustificat de mari în condițiile în care nu se fac investiții.

Însă va veni momentul în care lipsa investițiilor va afecta serios România pe piața energetică. Deja, de câțiva ani, România s-a transformat din exportator în importator net de energie. Lucrurile se vor agrava și mai mult în următorii ani.

Intenția Guvernului de a încuraja investițiile se limitează la simple vorbe și lozinci de partid.

Pentru mai multe amănunte, citește: