La summit-ul energetic de saptamana trecuta, de la Kiev, presedintii Ucrainei, Poloniei, tarilor baltice, precum si ai Azerbaidjanului si Georgiei au semnat o declaratie privind principiile securitatii energetice globale, care vor ingreuna exportul rusesc de petrol si gaze naturale spre Occident. Initiatorul acestei reuniuni de sefi de stat a fost liderul de la Kiev, Viktor Iuscenko, care se teme ca, dupa ce Rusia va da in exploatare noile trasee de transport al hidrocarburilor, Kiev va pierde avantajele conferite de statutul de tara de tranzit, scrie Nezavisimaia gazeta.

„Ne ingrijoreaza faptul ca problemele energetice capata tot mai des o nuanta politica, a declarat Viktor Iuscenko. In vocabularul diplomatic a aparut chiar un nou termen – santajul energetic”.

A fost semnat, de asemenea, o declaratie comuna privind crearea unui spatiu energetic unic de la Marea Caspica la Marea Baltica, via Marea Neagra si proiectul coridorului eurasiatic de transport petrolier. Toate documentele au primit sprijinul comisarului european pentru energie, a vicepremierului bulgar, Angel Mari si a viceministrului kazah, Lyazat Klinov.

E adevarat, Kievul nu prea stie cum vor fi transpuse in practica toate aceste initiative. Dupa cum a recunoscut Iuscenko insusi, pentru promovarea obiectivelor proclamate se impun „numeroase discutii si negocieri”. Ce parere au expertii rusi despre cele petrecute la Kiev? De profund scepticism privind sansele de realizare a acestor planuri.

„Motivul este unul foarte simplu – toti participantii la intrevederea din capitala ucraineana au proiecte comune cu Rusia. De aceea este greu de crezut ca vor accepta sa se certe cu Gazprom si cu Moscova”, crede Konstantin Railey, analist la firma de consultanta Finam, amintind ca Rusia insasi cauta variante alternative pentru transportul resurselor sale energetice. „Este foarte posibil ca acest gen de demersuri venite din partea Kievului sa fie o tentativa de a scade pentru sine preturile la gaze pentru anul viitor, intarind pozitiile sale de negociere. Pe termen scurt, acest lucru poate sa ofere Kievului anumite dividente, dar in perspectiva indelungata, acest joc va fi mai degraba unul daunator pentru Kiev”, a estimat expertul, subliniind ca, in cazul majorarii tarifelor de transport, povara va cadea nu pe umerii cumparatorilor europeni, ci pe umerii Gazpromului, care nu este unicul furnizor de hidrocarburi. „In acest caz, cheltuielile organizatiei mai degraba vor creste, dar pe viitor Gazprom va gasi o modaliate de a le compensa”, a continuat Railey.

In contractele europene, pretul la gaze este legat de pretul la petrol. De aceea, costul de transport corespunde normelor europene, a amintit, pe de alta parte, directorul Institutului energeticii nationale, Seerghei Pravosudov. „Nu cred ca Gazprom se va opune in mod deosebit, daca in cadrul regulilor existente se va produce o majorare. In acelasi timp, nu cred ca Ucraina si alte tari, semnatare ale Declaratiei de la Kiev, se vor uni si vor ridica tariful pentru transport mult peste cel european. Logica lor este: cu cat pretul la gaze este mai mic, cu atat tarifele de tranzit sunt mai mici”, a spus expertul, citat de Nezavisimaia gazeta. In opinia lui, cresterea tarifelor de transport al hidrocarburilor va fi un motiv pentru scumpirea aurului albasru pentru cumparatorii europeni. Si vor fi afectate atat tarile care au ridicat tarifele, cat si cele care se afla mai departe, de-a lungul conductei”.