Noua taxare a Guvernului Ciolacu (L269/2023) arată că măsurile nu au o logică fiscală. Dan Manolescu, președintele Camerei Consultanților Fiscali (CCF), a explicat aceste noi măsuri într-un interviu acordat HotNews.ro.

Dan Manolescu, președintele Camerei Consultanților FiscaliFoto: Adi Iacob / HotNews

Potrivit consultantului fiscal, au fost introduse noi concepte:

1. Avem un impozit nou, numit impozit pe cifra de afaceri. În realitate, este un impozit pe venit, pe venituri totale ajustate, scăzând o serie de venituri scutite și o parte de investiții și amortizări.

  • “Până la urmă, vorbim de un impozit pe venit. De cele mai multe ori, e mult mai mare venitul decât cifra de afaceri care se aplică. Dacă este impozitul pe profit e mai mic decât acest impozit, acei agenți economici vor trebui să plătească acest impozit pe venit”.

2. Avem două zone de agenți economici, în zona bancară și în zona produselor petroliere, de extracție de petrol și gaze, unde impozitul este pe venit și e suplimentar față de impozitul pe profit.

Care sunt paradoxurile gândirii statului

Aici, cumva apar niște paradoxuri, dacă ne uităm la întreaga concepție a acestei noi reglementări, spune Manolescu.

1. „În zona de micro, unde aveam deja un impozit pe venit și care a fost introdus din ideea de simplificare și din ideea de a crea un mecanism care să ajute cumva mediul economic, se consideră că acest sistem generează oportunitate de optimizare”, a explicat președintele Camerei Consultanților Fiscali.

Asta s-a tot justificat în această perioadă de câteva luni, în care diverse proiecte au apărut pe surse: că trebuie schimbat ceva în sistemul de microîntreprindere, pentru că fură statul cumva prin acest mecanism și, ca atare, trebuie să-i trecem pe cât mai mulți în impozit pe profit.

  • Am scăzut plafonul de la 1.000.000 euro la 500.000 euro. O să mai scadă probabil în continuare, că așa s-a intenționat. S-a dorit, la un moment dat, introducerea unui plafon de rentabilitate 30% la care s-a renunțat, deocamdată cel puțin. Vedem dacă urmează. A fost limitat numărul de microîntreprinderi pe care o persoană poate să le dețină.

„Prin urmare, acest sistem de taxare a venitului constatăm că acolo nu e bun”, spune Manolescu.

2. Pe de altă parte, afirmă el, în zona marilor companii constatăm că nu e bun sistemul de impozit pe profit și acolo înlocuim cu un impozit pe venit, care la cei mici nu e bun, dar la cei mari credem că-i mai bun sau le mai punem un impozit în plus.

  • „Celor pe care i-am acuzat că până acum că ne fură cu impozitul pe profit, că era prea mic, le mai punem ceva în plus”

În opinia sa, cumva sunt niște necorelații, cel puțin între concepția logică a întregului sistem și modul în care înțelegem că statul se raportează la întregul ansamblu economic.

„Adică avem bucăți din economie și diverse dimensiuni de agenți economici în care statul de fapt consideră că lucrurile nu merg bine”, arată Manolescu.

Ce vedem în gândirea Guvernului

  • 1. La cei până în 500.000 euro se întâmplă ceva.
  • 2. La cei între 500.000 și 50 de milioane nu se întâmplă nimic. „Înseamnă că ăia sunt bine toți”, spune Manolescu.
  • 3. Celor peste 50 de milioane le punem acest impozit de 1% ca și plată comparată. Dacă e mai mare să-l plătească pe ăsta.
  • 4. Sistemului bancar îi mai punem ceva în plus.
  • 5. Dacă sunt companii de petrol și gaze, iarăși le punem un plus.

„Adică e clar că undeva, din punctul meu de vedere, lucrurile nu au o logică coerentă”, afirmă Dan Manolescu.

Citește și: