Blue Air a primit un ajutor de stat în pandemie, iar acum Comisia Europeană “ordonă recuperarea”, acestea fiind cuvintele folosite de Executivul european.

Comisia EuropeanăFoto: HotNews.ro / Victor Cozmei

UPDATE (15:16) Purtătorul de cuvânt al Guvernului: Sper că avem de recuperat ceva, este o primă speță în care nu avem de dat ceva

Reacția Guvernului a venit la finalul ședinței de Guvern prin Mihai Constantin, purtătorul de cuvânt.

  • „Da, am luat la cunoștință de acest comunicat al Comisiei Europene. Speța Blue Air cred că are undeva rădăcini până în vara lui 2020 și vă pot spune ca statul român are la dispoziție instrumentele pe care le are în general în ceea ce privește recuperarea sau gestionarea unor litigii cu entități comerciale, mă gândesc așadar tot la Ministerul Finanțelor.
  • Nu știu ce stă în spatele deciziei și a investigației CE, dar sper că avem de recuperat ceva, este o primă speță în care nu avem de dat ceva și să sperăm că specialiștii statului român își vor face treaba pentru a recupera aceste cheltuieli pe care CE le-a considerat în neconcordanță”, a spus Constantin.

Comisia Europeană a concluzionat că planul de restructurare a companiei aeriene Blue Air nu a fost în măsură să restabilească viabilitatea pe termen lung a companiei aeriene, fiind, așadar, incompatibil cu normele UE privind ajutoarele de stat.

România trebuie să recupereze acum de la Blue Air un ajutor de stat ilegal în valoare de aproximativ 33,84 milioane euro (163,8 milioane lei).

Comunicatul reamintește că în aprilie 2023, Comisia a inițiat o investigație detaliată pentru a evalua dacă un plan de restructurare a companiei aeriene Blue Air și măsurile de ajutor implementate în sprijinul planului respectau normele UE privind ajutoarele de stat, mai precis Orientările privind ajutoarele de stat pentru salvarea și restructurarea întreprinderilor nefinanciare aflate în dificultate („Orientările privind salvarea și restructurarea”).

Blue Air se confrunta cu dificultăți financiare din 2019.

În august 2020, Comisia a aprobat două măsuri în favoarea companiei aeriene:

1. o garanție publică de aproximativ 28 de milioane EUR (aproximativ 137 de milioane RON) pentru a acoperi daunele cauzate direct de pandemia de coronavirus

2. o garanție publică de aproximativ 33,84 milioane EUR (163,8 milioane RON) aferentă unui împrumut de salvare, destinat să acopere parțial nevoile de lichidități ale Blue Air în următoarele șase luni.

România a fost de acord ca, în cazul în care garanția publică aferentă împrumutului pentru salvare nu va înceta după șase luni de la prima plată a ajutorului care a avut loc în octombrie 2020, să comunice Comisiei fie un plan de lichidare, fie un plan cuprinzător de restructurare a Blue Air.

În aprilie 2021, România a comunicat un plan de restructurare care a fost apoi actualizat de mai multe ori. În noiembrie 2022, statul român a rambursat împrumutul și a preluat o participație de 75 % în societatea Blue Air, după ce compania aeriană și-a suspendat activitatea în septembrie 2022.

“În urma investigației sale aprofundate inițiate în aprilie 2023, Comisia a concluzionat că planul de restructurare a Blue Air nu era fezabil, coerent și suficient de amplu pentru a restabili viabilitatea pe termen lung a companiei aeriene într-un termen rezonabil și fără să denatureze în mod nejustificat concurența pe piața unică. Această concluzie a fost coroborată de incapacitatea Blue Air de a-și menține activitatea și de cererea sa, din martie 2023, de deschidere a procedurii de insolvență. Planul de restructurare nu a fost actualizat nici în urma încetării activității, nici a inițierii investigației aprofundate”, spune CE.

Executivul european mai spune că măsurile care sprijină un plan de restructurare inadecvat și nerealist, care nu este susținut de finanțări suficiente de pe piață din partea investitorilor după perioada de salvare, sunt ilegale conform normelor UE privind ajutoarele de stat.

România trebuie să recupereze acum de la Blue Air un ajutor de stat ilegal în valoare de 33,84 milioane EUR (163,8 milioane RON), plus dobânda aferentă.

Vezi și:

Ajutoare de stat pentru Tarom și Blue Air: Ce nu au voie să facă cele două companii și ce sume sunt garantate

Comisia Europeană deschide o investigaţie detaliată cu privire la măsurile de sprijin acordate de România companiei Blue Air