Executia bugetului general consolidat, pe baza datelor operative de executie, pe anul 2017 s-a incheiat cu un deficit de 24,3 miliarde de lei, respectiv 2,88% din PIB, sub tinta anuala stabilita de 2,96% din PIB, au anuntat vineri reprezentantii Finantelor, cu o zi de intarziere fata de calendarul stabilit pentru transmiterea acestor date. Veniturile bugetului general consolidat sunt in suma de 251,8 miliarde lei, reprezentand 29,9% din PIB (comparativ cu 29,4% din PIB in 2016), iar cheltuielile bugetului au fost de 276,1 miliarde lei, au crescut in termeni nominali cu 14,0% fata de anul 2016.

Ionut MisaFoto: Agerpres

Ce mai arata datele publicate vineri de MFP:

  • Procentual, veniturile au fost cu 12,5% mai mari, in termeni nominali, fata de anul 2016.

Veniturile incasate pe principalele patru bugete componente ale bugetului general consolidat, respectiv: bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetul asigurarilor pentru somaj, bugetul fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, colectate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala au reprezentat 100,3% din programul veniturilor administrate de A.N.A.F.

S-au inregistrat cresteri fata de anul trecut la incasarile din contributiile sociale (cu 10,4 mld. lei, respectiv cu 17,0%), din impozitul pe salarii si venit (cu 2,4 mld. lei, respectiv cu 8,6%) si din veniturile nefiscale, care au fost cu 3,8 mld. lei peste cele din 2016 (+21,1%).

Incasarile din impozite si taxe pe proprietate au scazut cu 9,1% fata de anul 2016, scaderea fiind determinata, in principal, de eliminarea de la 1 ianuarie 2017 a impozitului pe constructii speciale.

Incasarile din alte impozite si taxe pe bunuri si servicii au crescut cu 38,1% fata de anul trecut, cresterea fiind determinata, in principal, de evolutia incasarilor aferente contributiei datorate pentru medicamente, precum si pentru contractele cost-volum/cost-volum-rezultat finantate din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate.

In ceea ce priveste veniturile din TVA, comparativ cu anul anterior, se inregistreaza o crestere de 3,6% determinata in special de incasarile din a doua a parte a anului, in conditiile in care au fost aplicate masurile de reducere a cotei standard de TVA de la 24% la 20% incepand cu 1 ianuarie 2016, masura care s-a reflectat in incasarile din luna februarie 2016, precum si reducerea din februarie 2017 a cotei standard de TVA de la 20% la 19%.

Sumele de la Uniunea Europeana in contul platilor efectuate sunt in suma de 17,1 miliarde lei.

  • Cheltuielile bugetului general consolidat, in suma de 276,1 miliarde lei, au crescut in termeni nominali cu 14,0% fata de anul 2016.

Cheltuielile de personal au crescut cu 22,0% fata de anul precedent fiind determinate de majorarile salariale acordate in a doua parte a anului 2016, respectiv aplicarea, incepand cu luna august 2016, a prevederilor O.U.G. nr. 20/2016 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2016, prorogarea unor termene, precum si unele masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si de cresterile salariale acordate in 2017, respectiv cresterea cu 15 % a salariilor din sanatate si din educatie de la 1 ianuarie 2017, a personalului platit din fonduri publice din institutiile si autoritatile publice ale administratiei publice locale care beneficiaza de majorarea cu 20% incepand cu 1 februarie 2017, majorarea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata de la 1.250 lei la 1.450 lei din 1 februarie 2017, majorarea cu 30% a salariilor personalului din bibliotecile nationale si muzee nationale incepand cu iunie 2017, majorarea cu 15% a soldelor de functie ale personalului militar incepand cu iunie 2017, majorarea cu 10% a salariilor de functie ale politistilor incepand cu 1 octombrie 2017, precum si aplicarea incepand cu 1 iulie 2017 a prevederilor din Legea-cadru nr.153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice.

Cheltuielile cu bunuri si servicii si subventii au scazut fata de anul 2016 cu 0,7%, respectiv cu 6,1%.

Cheltuielile cu asistenta sociala au crescut fata de anul precedent cu 13,1%, fiind influentate, in principal, de majorarea cu 5,25% a punctului de pensie de la 1 ianuarie 2017, ajungand la 917,5 lei, si cu 9% de la 1 iulie 2017 a punctului de pensie, ajungand la 1000 lei, precum si masurile ce au fost aprobate in timpul anului 2016 care au contribuit la sporirea cheltuielilor sociale; majorarea si modificarea modalitatii de stabilire a indemnizatiei lunare pentru cresterea copilului si stimulentul de insertie.

Cheltuielile pentru investitii, care includ cheltuielile de capital, precum si pe cele aferente programelor de dezvoltare finantate din surse interne si externe, au fost de 26,7 miliarde lei, respectiv 3,2% din PIB.