Cultul personalității întrase în regulamentul intern de la Nissan, Ghosn neagă cu îndârjire ● Giganții aeronauticii se luptă de ani de zile prin instanțe cu rezultate neglijabile, spre deliciul avocaților ● După cum era de așteptat, Herbert Diess nu cumpără nici Alfa Romeo, nici Maserati

HotNews.roFoto: Hotnews
  • Nissan denunță o cultură corporatistă de „idolatrizare” a lui Carlos Ghosn

Compania și-a extins acuzațiile, expunând „cultul personalității” din jurul fostului șef și cultura corporatistă în care era „idolatrizat ca salvator al lui Nissan”. Într-un atac virulent, un raport de 34 de pagini elaborat de comitetul de guvernanță al fabricantului auto japonez descrie un mediu în care Ghosn cultiva doar persoane loiale și și se asigura că dorințele sale erau rareori contrazise. Una din cele mai proeminente figuri din industria auto globală, Ghosn așteaptă să fie judecat pentru că și-a transferat către Nissan pierderile personale din investiții și a colaborat cu asociatul apropiat Greg Kelly pentru a raporta remunerații subevaluate.

Ghosn obișnuia să stingă controversele referitoare la autoritatea sa făcând ca oamenii „să fie transferați sau demiși printr-o politică de personal nedreaptă și opacă”, acuză comitetul. Eșecul în a controla puterea lui Ghosn avea drept cauză instalarea lui Kelly „și a câtorva persoane anume” la departamente-cheie de la Nissan, inclusiv divizia juridică și oficiul de audit intern. Departamentul de contabilitate era mai independent. Dar când angajații de acolo detectau probleme, acestea nu putea avea consecințe din cauza influenței pe care Ghosn, Kelly și alții o aveau în celelalte departamente.

Comitetul Special pentru Îmbunătățirea Guvernanței de la Nissan a fost înființat după arestarea lui Ghosn în noiembrie. Scopul comitetului, se arată în raport, a fost „de a nu atribui răspunderi pentru ilegalități niciunui individ sau companii”. Un purtător de cuvânt pentru Ghosn a respins rezultatele comitetului și a pus sub semnul întrebării imparțialitatea raportului: „Ca și alte acuzații făcute după noiembrie, acelea aflate în așa-numitul raport independent vor fi dezvăluite ca fiind părți dintr-o campanie de defăimare. Carlos Ghosn a acționat tot timpul cu autoritate deplină din partea consiliului și a acționarilor, iar scopul său suprem a fost acela de a crea valoare pentru acționarii lui Nissan”.

Căderea lui Ghosn a șocat industria internațională a automobilului, a creat tensiuni între Nissan și Renault și a ridicat întrebări cu privire la sistemul juridic penal japonez. El a negat orice comportament necinstit. Dacă va fi găsit vinovat, va putea petrece până la 15 ani în închisoare. (CNN Business)

  • Boeing a beneficiat de scutiri fiscale în detrimentul lui Airbus.

După 14 ani de confruntări, o comisie a Organizației Mondiale a Comerțului (OMC) a decis că Boeing a beneficiat de scutiri ilegale de taxe în statul Washington, care au dăunat vânzărilor marelui său rival Airbus. Comisi de apel a OMC a analizat și dacă Statele Unite s-au conformat unei sentințe din 2012 conform căreia compania a beneficiat de cel puțin cinci miliarde de dolari prin subvenții interzise de regulile comerțului internațional.

Dar decizia a fost limitată. Exceptând programul de taxare relativ mic al statului Washington – despre care SUA spun că este în valoare de doar 100 de milioane de dolari anual – nu s-au evidențiat motive pentru care blocul european ar putea solicita daune. Verdictul – unul în cadrul numeroaselor confruntări dintre Boeing și Airbus din ultimii ani – vine în contextul în care Boeing are probleme după prăbușirile avioanelor 737 Max în Etiopia și Indonezia. Iar administrația Trump a adoptat o poziție dură față de OMC, care are sediul la Geneva, pe care o acuză de decizii incorecte privitoare la SUA.

Ambele părți – așa cum este adesea cazul în astfel de confruntări cu mize mari – au anunțat „o victorie importantă”. Într-o declarație, comisarul UE pentru concurență Cecilia Malmstrom a spus că decizia „confirmă poziția de mult timp susținută de UE că SUA nu fac pași în direcția aplicării deciziilor OMC cu privire la Boeing”. Airbus a mers și mai departe, susținând că OMC poate permite blocului european să adopte contra-măsuri împotriva produselor americane dacă SUA refuză să se conformeze. Biroul Reprezentantului SUA pentru Comerț - la fel ca Airbus – a numit decizia „un câștig important” și a punctat că singura victorie a UE a fost împotriva unei măsuri fiscale a statului Washington valorând anual în medie 100 de milioane de dolari între 2013-15.

Statele Unite repurtaseră anul trecut o altă victorie în conflictul Boeing – Airbus. O comisie a OMC stabilise în luna mai că UE continuase să furnizeze subvenții ilegale lui Airbus. Reprezentantul american pentru comerț Robert Lighthizer a făcut o declarație joia trecută: „Actuala decizie confirmă ce au arătat toate celelalte rapoarte ale OMC asupra subiectului: Statele Unite oferă un sprijin care nu este nici pe departe comparabil cu subvențiile excepțional de mari și de dăunătoare ale UE pentru Airbus”.

„Legal, Statele Unite au câștigat”, a declarat Gary Hufbauer, analist pentru comerț la Peterson Institute for International Economics, notând că SUA și Boeing au evitat potențiale sancțiuni de miliarde de dolari pentru afaceri. Dar, după ani de dispute legale interminabile care probabil au avut mici urmări asupra vânzărilor reale de avioane, Hufbauer a spus că „singurii care au avut de câștigat au fost avocații”. (Associated Press)

  • Volkswagen nu este interesată de nicio legătură cu Fiat Chrysler.

Toate eforturile fabricantului german de automobile sunt orientate pe plan intern, a declarat la Milano pentru Il Sole și alte două ziare italiene Herbert Diess, CEO la Volkswagen. Întrebat dacă compania sa este interesată de Alfa Romeo și Maserati, mărcile premium ale lui Fiat Chrysler, Herbert Diess a spus că grupul său „are deja propriile mărci premium”. (Reuters)