De ce România nu poate să se îndatoreze la fel de mult ca alte țări? Valentin Lazea: Noi putem să „mâncăm” 1 an și 4 luni casele și terenurile fără să muncim

de Florin Barbuta     HotNews.ro
Vineri, 28 februarie 2020, 8:37 Economie | Finanţe & Bănci


Valentin Lazea
Foto: Hotnews
​Un om care înțelege cât de cât corelațiile economice nu va înghiți pe nerăsuflate toate inepțiile care i se spun, a declarat Valentin Lazea, economist șef la Banca Națională a României (BNR).

„Cred că întrebarea serioasă este: De ce România nu poate să se îndatoreze la fel de mult ca alte țări? Probabil o mare parte din elitele României spun: Domnule, de ce să nu avem și noi faliții noștri? De ce alții pot să se îndatoreze și noi nu?”, a declarat Lazea, într-o conferință de specialitate.

Asta e o întrebare serioasă, spune el, și trebuie să începem să răspundem. El a invitat colegii economiști din universități și marile companii să răspundă la această întrebare: De ce România nu se poate îndatora la fel ca alții?

El a spus că are două răspunsuri la ea (mai jos sunt declarațiile sale):

1. O țară are atât datorii către exterior, cât și creanțe asupra exteriorului. Deci, bani de dat și bani de luat. De pildă, Marea Britanie, deși are la nivelul țării (asta incluzând și sectorul guvernamental, cât și gospodăriile și firmele), o datorie totală de circa 300% din PIB, dar nivelul creanțelor ei asupra restului lumii este mai mare de 300%. Adică mai mult are de luat decât de dat.

România, deși are la nivelul global o datorie totală de circa 120% din PIB, cifră de acum 2 ani (gospodării plus firme plus Guvern), are foarte puțini bani de luat. Poziția care contează e poziția netă. Bogăția unui stat este dată de creanțe minus datorii.


2. Al doilea lucru este legat de avuția netă de datorii. Deci tot ce există sub formă de case, terenuri, brevete, patente din care ai scăzut datoriile.

Ei bine, în țările vestice dezvoltate cum ar fi Marea Britanie, Franța, Italia, Germania această datorie netă de datorii, avuția acumulată în timp, reprezintă cam de 5 ori PIB-ul țărilor respective. Cu alte cuvinte, ei ar putea 5 ani să nu muncească, să nu producă nimic și să „mânânce”, să consume din casele acumulate, terenurile, brevetele și toate astea. E utopic ce spun, dar poate să se înțeleagă. Sigur, au fost puteri coloniale, au avut de unde să aibă, bogăția e acumulată chiar în familii, nu numai în orașe și așa mai departe.

În România, avuția netă reprezintă cam 1,3 ori PIB-ul pe un an. La ei e de 5 ani, la noi e de 1,3 ani. Deci un an și 4 luni am putea să nu muncim nimic și să consumăm casele și terenurile noastre.


„Când se uită la tine și îți apreciază gradul de îndatorare, străinătatea spune: „Domnule, tu nu te prea poți îndatora!”. De aceea, ideea să avem și noi faliții noștri, că și alții au, asta nu ține. Elitele politici românești ar trebui să conștientizeze aceste lucruri”, a precizat economistul șef al BNR.


Citeste mai multe despre   







Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





25041 vizualizari

  • +27 (39 voturi)    
    Mai clar de-atat, doar sa va deseneze ! (Vineri, 28 februarie 2020, 8:54)

    Susufler0 [utilizator]

    Vor pricepe pesedacii, liberacii, pemepacii, udemeracii, oare ?
    • +11 (23 voturi)    
      Daca adaugam cat a furat PSD-ul la (Vineri, 28 februarie 2020, 9:34)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui Susufler0

      avutia neta (case, terenuri) atunci s-ar putea sa traim mai mult de 1.3 ani.
      • +15 (23 voturi)    
        @bancher : De dragul discutiei ! (Vineri, 28 februarie 2020, 10:42)

        Susufler0 [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        Cu cat au furat pesedistii, ei sigur traiesc fara sa munceasca mai mult si decat nemtii si frantujii la un loc ! :)))
        • -13 (21 voturi)    
          dat cuie matu ... (Vineri, 28 februarie 2020, 12:13)

          muscha mbanana [utilizator] i-a raspuns lui Susufler0

          cat a furat asta , de l-a dat afara de la ing ?e vorba de cuie matzu !
          • +1 (7 voturi)    
            Te referi la Citu, actual prim-ministru? (Vineri, 28 februarie 2020, 13:48)

            bancher [utilizator] i-a raspuns lui muscha mbanana

            El nu a furat nimic, a incercat doar o specula pe leu cand era dealer, in cardasie cu altii, si nu i-a iesit.
            Dar de furat nu au fost acuzatii.
            • -4 (4 voturi)    
              dealer e una, economist sef e alta (Vineri, 28 februarie 2020, 15:18)

              AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui bancher

              Ma asteptam sa stii ca bancher.
              • +10 (10 voturi)    
                Tot nu vad legatura. (Vineri, 28 februarie 2020, 16:59)

                bancher [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

                Valentin Lazea este economist sef la BNR, Florin Citu a fost dealer la ING pana in anul 2008, cand l-au dat afara ptr ca a incercat un atac speculativ pe leu impreuna cu Lucian Isar (bancopost) si Bogdan Mihoc (unicredit).
                Nu e nicio legatura intre ei....
                • +1 (3 voturi)    
                  sursele mele zic (Vineri, 28 februarie 2020, 21:55)

                  AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui bancher

                  Ca Dl Citu a fost ecnomist -sef la ING, nu dealer. Poate aveti alte surse.
            • -4 (12 voturi)    
              Deci, ciorditor meserias (inside job) (Vineri, 28 februarie 2020, 16:10)

              newlook [utilizator] i-a raspuns lui bancher

              Deci, Cuie Matzu e ciorditor meserias (inside job), nu "dealer".

              Cu alte cuvinte, propunerea perfecta a PNL pentru prim ministru in Romanika.

              Da' stiu, sunt platit de Putin !
              • 0 (4 voturi)    
                ehh (Vineri, 28 februarie 2020, 21:16)

                transpenibilus [utilizator] i-a raspuns lui newlook

                Da, stim. Esti platit de kuzmin.
              • +2 (4 voturi)    
                Prostia e priceless! (Vineri, 28 februarie 2020, 21:56)

                AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui newlook

                Iar Putin stie asta.
                • -2 (4 voturi)    
                  Cred ca ai dreptate! (Sâmbătă, 29 februarie 2020, 10:48)

                  newlook [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

                  "Prostia e priceless!
                  Iar Putin stie asta."

                  [AliKimiku [utilizator]

                  ==================

                  Cred ca ai dreptate! D-aia Putin nu are banisa te plateasca pe tine si alti #rezisti.
                  Noroc ca #rezistii romanesti stiu toti ca Putin il plateste pe Trump, deci US stau bine, au un om inteligent in frunte.
                  • 0 (0 voturi)    
                    doare prostia? (Sâmbătă, 29 februarie 2020, 23:01)

                    AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui newlook

                    intreb pentru un postac pro-rus de pe aici!
      • +3 (3 voturi)    
        Si daca adunam (Vineri, 28 februarie 2020, 14:11)

        Rdu [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        si ce au furat si ceilalti ...
      • -1 (1 vot)    
        ... daca.. (Vineri, 28 februarie 2020, 14:37)

        Observatore [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        ... POTZI adauga .
      • 0 (4 voturi)    
        Daca adaugam cat a furat PSD-ul (Vineri, 28 februarie 2020, 15:22)

        mareanvan [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        Domnule nu-i putem exclude...sunt ai nostri...noi i-am votat...pana nu-i bagam la puscarie si le luam inapoi ce au furat de la noi, sunt ca noi toti...cinstiti si nevinovati...:)
        • +1 (5 voturi)    
          era odata o lege, (Vineri, 28 februarie 2020, 17:02)

          bancher [utilizator] i-a raspuns lui mareanvan

          care se numea Legea ilicitului, abrogata in 1990 de Ion Iliescu. Ei bine, legea asta spunea ca, daca venea militia economica si iti gasea bunuri nejustificate, ti le confisca. Apoi, daca nu le puteai justifica la proces provenienta bunurilor, intrai si la puscarie.
          O astfel de lege ce buna ar fi...
    • 0 (4 voturi)    
      Totusi vad ca sunt totusi 44% care nu pricep. (Vineri, 28 februarie 2020, 16:29)

      Amad [utilizator] i-a raspuns lui Susufler0

      Dupa 30 de ani mai sunt inca 44% care asteapta sa cada din cer ceva fara munca?
      Doamne dumnezeule !
  • +8 (14 voturi)    
    De când au ajuns (Vineri, 28 februarie 2020, 9:19)

    rectificare [utilizator]

    toți escrocii și matracucele să fie numiți "elite politice" ?
  • -14 (30 voturi)    
    LAZEA, LAZEA ... (Vineri, 28 februarie 2020, 9:38)

    jidanul [utilizator]

    ... atunci sa mai vorbiti voi astia din BNR, cand a sa infiintati si o sa administrati un fond national de investitii asa cum este cel al Norvegiei. Cititi cu cat contribuie acest fond la bunastarea norvegienilor, voi cu ce sau cu cat contribuiti la buna starea romanilor ? Pana atunci, taceti pe vecie ca nu sunteti decat niste nemernici bolnavi de lacomie paranoida. Sunteti mai rai si decat coronavirusul.
    • +5 (21 voturi)    
      esti nedocumentat (Vineri, 28 februarie 2020, 11:17)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui jidanul

      BNR este unul din cei mai mari contribuabili la buget, 80% din profitul brut este platit catre Min Fin ca impozit pe profit (conform Statutului BNR).
      Vodafone, Oranges si alti hoti teoretic ar trebui sa plateasca cota unica, dar nici pe aia nu o platesc ptr ca externalizeaza tot profitul. E hilar sa vezi ca Vodafone are cifra de afaceri de miliarde euro dar plateste impozit cat un SRL>
      • -6 (8 voturi)    
        Perlifer rau (Vineri, 28 februarie 2020, 17:11)

        newlook [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        Perlifer rau. ("BNR este unul din cei mai mari contribuabili la buget")

        Parca ti-am spus ce figura inteligenta ai cand taci, nu?
    • +5 (7 voturi)    
      aoleu (Vineri, 28 februarie 2020, 14:59)

      Xorciser [utilizator] i-a raspuns lui jidanul

      Dragneo, tu esti?

      Fondurile nationale de investitii nu le infiinteaza BNR.
      • +4 (4 voturi)    
        Dar dej aavem un fond mamut, (Vineri, 28 februarie 2020, 17:03)

        bancher [utilizator] i-a raspuns lui Xorciser

        Infiintat de Dragnea..
    • +6 (8 voturi)    
      Lol (Vineri, 28 februarie 2020, 15:46)

      mitg [utilizator] i-a raspuns lui jidanul

      Postac mic, Norvegia a vandut petrol de vreo 2,000,000,000,000. BNR ce sa faca, sa scoata la licitatie tunelurile dacice cu conexiune extraterestra?
  • +12 (16 voturi)    
    unde e bunul simt (Vineri, 28 februarie 2020, 10:37)

    Simionas Radu [anonim]

    Apar tarziu tot felul de pareri pertinente sau nu.
    Dar bunul simt a disparut.
    Nu trebuie sa fi mare economist sau politician ca sa intelegi cum merg lucrurile pe lumea asta.
    Dupa revolutie, lumea era dispusa la sacrificii
    economice urmate de o redresare , fiind entuziasmul postcomunist,
    Politicienii de stanga, pt ca altii nu existau, in frunte cu iliescu,roman,nastase..,au furat si mintit.
    Cresteau averile ca-n basme, se privatiza tot.
    Entuziasmul maselor a scazut, cercetarea, productia,specialistii au disparut, a aparut apetitul pt pomenile electorale.
    Cam tarziu cu parerile specialistilor .
    Ori se rade toata clasa politica, ori vindem tara bucata cu bucata.
    Nu mai tine treaba cu nationalismul, conteaza ce bagi in gura.
    Final de capitol, conduc prostii, chiar daca par destepti, pleaca bunul simt, calitatea sau disperatii.
    • -15 (17 voturi)    
      numai comentarii puerile... (Vineri, 28 februarie 2020, 12:17)

      muscha mbanana [utilizator] i-a raspuns lui Simionas Radu

      de ce va prostiti cu postarile astea de inculti slab de cap , n-aveti altceva de facut ?parca ati fi dilii la cap , chiar asa ,habar n-aveti cum va cheama si va dati parelologi in toate alea ! slabi postaci...nimic interesant , sa radem si noi !
    • -12 (14 voturi)    
      adica , (Vineri, 28 februarie 2020, 12:19)

      muscha mbanana [utilizator] i-a raspuns lui Simionas Radu

      conduc prostii de sica mandolina si cuie matzu ? pai astia sunt oamenii cei mai buni ai coronaficusului de la cotroceni...
    • +5 (5 voturi)    
      Bunul simț se învață, nu se moștenește (Vineri, 28 februarie 2020, 13:58)

      bilbofil [utilizator] i-a raspuns lui Simionas Radu

      Oamenii din 1990 nu înțelegeau ce li se întîmplă, de aceea am permis să fim conduși de aceeași oameni, cu aceleași metode, pe aceleași căi care duseseră la faliment moral și material în perioada comunistă. În 1990-1996, Petre Roman și Stolojan făceau figură de reformiști capitaliști. De aceea, cu echipa lui Petre Roman la conducere, FSN s-a prăbușit la 11-12%, în timp ce partidul lui Iliescu s-a menținut la 25% și a putut da guvernul alături de politicienii democratic leși de aceeași factură urmași autodeclarați ai partidului comunist. În 1990, Iohannis și Orban, care acum fac figură de expirați corupți ar fi fost considerați radicali periculoși, legionari vînduți Occidentului corupt.

      Părerile enunțate de BNR au fost consecvent pe aceeași linie din 1990 încoace, mai spuse pe față uneori, mai discret, cînd intrau în conflict cu declarațiile oficiale ale guvernanților democratic aleși din perioada respectivă. Dacă acum se aud ceva mai tare, este pentru că românii, cu toate păcatele noastre, ne-am schimbat enorm în această generație și am mai început să înțelegem ce înseamnă libertatea, cît de complicată este și cît de multe răspunderi aruncă pe umerii fiecăruia dintre noi. Nu toți, cum se vede din comentarii, dar pe ansamblu, evoluția a fost spectaculoasă.

      Și, dacă nu ne vom alunga din țară tinerii cu inițiative, refuzîndu-le aici libertatea și dreptatea de care au nevoie ori împovărîndu-i cu grija bătrîneților noastre de care nu am avut înțelepciunea să ne îngrijim la tinerețe (după cum nu am avut grijă nici de bătrînii noștri, pensionați înainte de 1989), ritmul progresului va continua să se accelereze în ciuda vremurilor mult mai tulburi care se anunță.

      Chiar dacă școala nu i-a ajutat, tinerii de azi tind să înțeleagă mult mai bine rostul și importanța banilor și a libertății de a dispune de ei decît cei care în 1990 strigau „Noi muncim, nu gîndim” și „Nu vrem Kent, nu vrem valută, Petre Roman să ne...”
  • -5 (13 voturi)    
    doar ca (Vineri, 28 februarie 2020, 13:05)

    codrean [utilizator]

    Trebuia analizata si datoria "inafara" : sute de mii de romani s-au imprumutat in ultimii 20 de ani ca sa-si cumpere case - credite ipotecare. Bancile de-aici s-au imprumutat de la "mamicile' lor de-p-afara, cu dobanzile pe care le stim, etc ... Dar casele, oricum, raman aici !
    • +5 (5 voturi)    
      se numeste datorie externa (Vineri, 28 februarie 2020, 17:05)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui codrean

      si am ajuns la 97 miliarde euro....
  • +2 (4 voturi)    
    mda (Vineri, 28 februarie 2020, 14:57)

    Xorciser [utilizator]

    O explicatie mai scurta si mai cuprinzatoare nu cred ca se putea.
  • -6 (10 voturi)    
    vax (Vineri, 28 februarie 2020, 16:23)

    piticu_enigmatic [utilizator]

    Astia la BNR habar n-au ce spun doar tin cu bancile straine care fac sute de milioane pe spinarea oamenilor cinstiti care vor si ei un credit un Volvo un 3 camere in Baneasa. Eu am incredere in Zamfir si avocatul celebru nu in Lazea. Sau Cinteza. Ce stiu astia? Dupa ce ca din cauza lor creste cursu mai vin sa dea si sfaturi. Zamfir & Asociatii tin cu oamenii!
    • +5 (7 voturi)    
      sau cu cei care ii platesc. (Vineri, 28 februarie 2020, 17:06)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui piticu_enigmatic

      Avocat sa tina cu oamenii nu am vazut, am vazut doar avocati care tin cu cei care le dau bani.
      • +1 (3 voturi)    
        o fo un pamflet (Sâmbătă, 29 februarie 2020, 7:37)

        piticu_enigmatic [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        Un om echilibrat hemodinamic si respirator n-are cum sa fie fan Zamfir si Asociatii.
        • 0 (0 voturi)    
          ai fost prea pamfletar dar ti-ai atins scopul (Sâmbătă, 29 februarie 2020, 23:10)

          AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui piticu_enigmatic

          Problema e ca sunt destui pe aici care si-ar pune banii pe Zamfir sau Piperea.
  • +1 (3 voturi)    
    ion_ionita@yahoo.com (Sâmbătă, 29 februarie 2020, 7:53)

    Ion Ionita [anonim]

    In urma cu cateva saptamani ,un specialist a scris pe internet despre nivelul avutiei pe persoana, afirmand ca in Romania este mai mare decat in multe dintre tarile occidentale europene. Isi sustinea afirmatia pe faptul ca romanii sunt in majoritatea lor propietarii caselor in care locuiesc. Se dadea ca exemplu Germania, unde majoritatea oamenilor locuiesc cu chirie. Care este adevarul?
    • 0 (0 voturi)    
      un fiu al lui Ion raspunde (Sâmbătă, 29 februarie 2020, 23:18)

      AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui Ion Ionita

      Fals, specialistul ala a calculat doar imobiliarele. Alea sunt doar o parte din avutia/averea unei persoane/familii. In tarile cu apa calda exista multe alte forme de acumulare a banilor.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by