Marius Bota - ex PSD, a depus proiectul care introduce impozitul progresiv, eliminând astfel cota unică (atât cât a mai rămas din ea). Autorul asumat al proiectului admite în Nota de Fundamentare care însoțește proiectul de lege că, în comparație cu veniturile din acest moment se va înregistra un deficit în primul an de 1,3 miliarde euro (500 milioane lei/luna). Deficit care, în opinia autorului, ”este perfect sustenabil pentru Romania”. Într-o discuție cu reporterul HotNews.ro, Bota susține că proiectul e asumat de PSD, că e cel mai progresist proiect și a discutat noul impozit ”la nivel de idee” cu actualul ministru de Finanțe, Florin Cîțu. UPDATE Contactat de HotNews, Alfred Simonis, liderul deputaților PSD spune că Bota nu mai e în PSD de aproape un an el candidând pentru Partidul Ecologist Român la Maramureș, nemaigăsindu-se pe listele PSD.

Sorin BotaFoto: Facebook/ Marius Sorin Bota

Nu e clar dacă actualul Parlament are timpul necesar la dispoziție pentru a dezbate și vota proiectul sau el va fi dezbătut de viitoarea formulă legislativă.

UPDATE Contactat de HotNews, Alfred Simonis, liderul deputaților PSD spune că Bota nu mai e în PSD de aproape un an el candidând pentru Partidul Ecologist Român la Maramureș, nemaigăsindu-se pe listele PSD. ”Considerăm că acum nu e momentul să trecem la impozitarea progresivă. Nu am văzut acest proiect. În general în ceea ce susține dl Bota nu mă regăsesc. În acest moment e nevoie de stabilitate și predictibilitate. O discuție de tipul ăsta poate fi făcută așezat, alături de mediul de afaceri, atunci când avem relaxarea necesară pentru asemenea discuții”, a declarat Simonis pentru HotNews.ro

Mai jos, noile trepte de impozitare salarială propuse de PSD:

”Introducerea unei cote progresive de impozitare se anunţă necesară, acordând sprijin persoanelor cu venituri mici, care definesc un segment al populaţiei majoritar. Conform datelor comunicate de la ITM, in prezent 87% din salariaţi au un venit brut sub 5000 Ron (64,5% au un venit sub 3000 Ron, 22,5% au un venit cuprins intre 3000-5000 Ron) iar 2,5% din salariaţi au un venit de peste 9000 Ron. Acest lucru demonstrează faptul că pentru creşterea venitului net, a majorităţii salariaţilor, statul trebuie să găsească noi modele de taxare”, consideră autorul proiectului în Nota de Fundamentare.

Ce se mai precizează în Nota de Fundamentare:

  • Prin aplicarea taxării diferenţiate, din calcule reiese o diferenţă cuprinsă intre 5%-7% - mai puţin faţă de încasările din prezent, dar luând in calcul o taxare scăzută a salariilor mici ar rezulta eliminarea plăţilor nefiscalizate a salariaţilor (munca la negru) şi care in mod direct ar determina o creştere a numărului de salariaţi fiscalizaţi greu de cuantificat astăzi. Astfel, printr-o conformare voluntara imbunatatita, ca urmare a unei fiscalitati reduse pe forta de munca, pe langa incasarile mai mari, vom inregistra si un fenomen masiv de reducere a muncii la negru.
  • O fiscalizare redusa asupra salariilor face ca salariul net sa creasca substantial, ceea ce va duce si la o stabilizare a fortei de munca in Romania si implicit la o rezolvare a multiplelor probleme sociale cauzate de exodul fortei de munca.
  • De asemenea, se creează un climat investiţional foarte atractiv pentru investitori, români sau străini, a căror efecte se vor putea cuantifica după primul an de aplicare a prezentei legi. Marea parte a acestor venituri nete majorate vor duce la creşterea nivelului de trai pentru majoritatea salariaţilor, care prin reintroducerea masei monetare în circuitul economic vor menţine nu numai un consum ridicat ci vor oferi şi posibilitatea investiţiilor pentru salariaţi in bunuri de folosinţă indelungată, care la rândul lor vor genera venituri pentru cei ce la furnizează.
  • Am putea asista astfel la o relansare a investitiilor private si practic la o crestere a economiei romanesti. Acest fenomen s-a inregistrat prin reducerea fiscalitatii in anii 2017 si 2018, ceea ce a condus la o crestere substantiala a PIB-ului. În acest fel, statul face o injectie de capital direct in economie, iar din calcule rezulta că, în comparație cu veniturile din acest moment să se inregistreze un deficit în primul an de 1,3 miliarde euro (500 milioane lei/luna), care este perfect sustenabil pentru Romania, fara sa luam in calcul albirea veniturilor din forta de munca si cresterea economica generata de aceasta injectie de capital. Aplicarea acestei Legi ar face ca deficitui anual sa scada din al doilea an, chiar sa se transforme intr-un plus in comparatie cu incasarile din acest moment.
  • Implementarea cotei progresive de taxare reduce disparitătile economice dintre oameni, urmărind reducerea incidenţei taxelor pe care le suportă cetăţenii cu venituri mici sau foarte mici. Nu în ultimul rând, taxarea progresivă este apreciată în multe state occidentale, permitând posibilitatea colectării unor sume mai mari la bugetul de stat.

Reamintim că în vară, într-un material publicat de Valentin Lazea pe blogul BNR, acesta dă „Trei motive pentru revenirea la impozitarea progresivă”: economic, socio-politic, cultural. Însă și în Banca Centrală, unde susținătorul cel mai important e chiar primul vice-guvernator Florin Georgescu, opiniile rămân împărțite. Directorul Direcției de Stabilitate Financiară, Eugen Rădulescu nu vede cu ochi buni trecerea la impunerea progresivă. ”Vom reveni la impozitare progresivă, dar atunci când vom fi bogați. Asta e diferența mare dintre noi. În momentul de față vorbim de 2,3% din PIB care reprezintă impozitul pe venit. Cât să-l faci ca să conteze? La ora actuală, 47% din ce încasăm noi se duce la stat. Cât să-l facem? 98% e bine? Din motive tehnice nu e momentul să trecem la impozitarea progresivă. Avem în jur de 4 milioane de salariați, tot pe ăștia vrem să-i batem? Hai să ne uităm la toate excepțiile care sunt. La toate tipurile de impozite avem zeci de excepții. Avem 30.000 de IT-iști care nu plătesc impozit. Avem 300.000 în construcții care nu plătesc impozit. Unde ajungem? Deschidem Cutia Pandorei. Hai să o închidem. Să nu mai avem excepții. Nu să ne apucăm acum să fim siguri că ăia care muncesc sunt ăia în care dăm cu ciomagu în cap, ca să nu cumva să mai muncească”, a arătat Rădulescu, alături de alți economiști de prim rang.

Fostul președinte al Consiliului Fiscal, Ionuț Dumitru, e și mai tranșant: ”Discuția cotă unică sau impozit progresiv trebuie făcută cu calculele pe masă. Întrebați politicienii dacă vor să plătească impozite pe averile acumulate”, spune Dumitru.