Transportatorii vor merge înainte cu ideea de a organiza un protest în septembrie pe tema reîncadrării diurnei de către ANAF. Pentru cei care nu știu, Fiscul a decis să ia în calcul ultimii 5 ani și să emită decizii de impunere, ceea ce e ciudat. Chiar Camera Consultanților Fiscali a spus joi că asta reprezintă un abuz, iar autoritățile sunt confuze și lipsite de transparență. Practic, întregul sector românesc al transporturilor ar urma să fie închis, dacă se continuă cu acest lucru. HotNews.ro a relatat pe larg situația în ultima perioadă.

TIR in traficFoto: Hotnews

Reamintim că la Primăria Capitalei a fost înregistrată o cerere prin care protestul transportatorilor ar putea avea loc pe data de 16 septembrie în fața Guvernului.

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) semnalează faptul că transportatorii rutieri au ajuns într-o situație disperată și vor continua protestele pe tema impozitării diurnei.

„Deși ministrul finanțelor (Dan Vîlceanu) a precizat în cadrul conferinței de presă din data de 24.08.2021 că proiectul de LEGE pentru anularea unor obligații fiscale și pentru modificarea și completarea Legii nr.16/2017 privind detașarea salariaților în cadrul prestării de servicii transnaționale va fi publicat odată cu reluarea activității parlamentare de la 01.09.2021, acest lucru nu s-a întâmplat, ceea ce duce la continuarea stării de incertitudine la nivelul industriei de transport rutier”, se arată într-un comunicat al organizației.

UNTRR atenționează că orice creștere unilaterală a costurilor în domeniul transporturilor rutiere de către autoritățile din România în urma controalelor și deciziilor de impunere transmise de ANAF pe tema diurnei, amenință cu extincția acest sector important al economiei românești.

• Operatorii de transport rutier sunt puși într-o situație disperată, iar protestele sunt inevitabile, întrucât firmele ajung să nu mai aibă nimic de pierdut. Prin proteste se trage încă un semnal de alarmă în speranța clarificării favorabile.

“Transportul rutier este unul dintre cele mai competitive și mai importante sectoare economice ale României, doar în ultimii 4 ani având o contribuție la exportul de servicii de peste 22,3 miliarde euro. La nivel european, România este a 8-a piață de transport rutier din Uniunea Europeană și se poziționează pe locul 3 în UE la operațiunile de transport rutier internațional de tip cross-trade (10,5%) și cabotaj (8.2%), după Polonia și Lituania, deși suntem de-abia a 15-a economie ca mărime din UE. Transportul rutier generează circa 5% din PIB al României și angajează peste 350.000 de persoane”, conform sursei citate.

UNTRR solicită intervenția de urgență a Guvernului pentru clarificarea controalelor fiscale pe diurnă, având în vedere verificările recente la firmele de transport rutier, precum și emiterea unor procese verbale care au vizat reîncadrarea diurnei ca venit salarial și plata impozitelor și contribuțiilor aferente retroactiv pe 5 ani.

  • Tensiunea creată prin reîncadrarea diurnelor ca venit salarial este maximă și este total contraproductivă pentru Guvern și industria de transport rutier.

CCF: Acțiunile de control fiscal – abuzive

Camera Consultanților Fiscali a transmis o scrisoare către Dan Vîlceanu, ministrul Finanțelor, și Camera Deputaților în speranța rezolvării problemei despre care și HotNews.ro a scris în ultima perioadă. Documentul este semnat de Dan Manolescu, președintele Camerei Consultanților Fiscali.

“Apreciem abuzive acțiunile de control fiscal derulate la societăți importante din România prestatoare de servicii de transport internațional de bunuri, în care s-a apreciat că acești angajați nu ar avea dreptul să primească indemnizații parțial neimpozabile întrucât ei nu își schimbă temporar locul muncii, neavând un loc fix de activitate, în condițiile în care art. 9 din Legea 16/2017 precizează în mod expres ca aceștia beneficiază de indemnizația de delegare prevăzută de art. 44 alin. 2 din Codul muncii”, spune Camera Consultanților Fiscali.

Conform Uniunii Transportatorilor din România, chiar și în cadrul controalelor derulate în ultimul an sumele acordate au fost reclasificate drept venituri de natură salarială, subiect al impozitul pe venit și contribuțiilor sociale obligatorii indiferent de suma zilnică acordată (nu s-a considerat aplicabil plafonul neimpozabil).

• Înțelegem totodată că operatorilor economici controlați li s-au impus sarcini fiscale suplimentare de până la nivelul cifrei de afaceri anuale (materialitatea sumelor s-a datorat faptului că perioada controlată a fost de până la 5 ani).

Autoritățile implicate sunt lipsite de transparență și confuze, conform documentului.

Astfel, spune CCF, deși în cadrul acțiunilor de control fiscal se fac reîncadrări ale indemnizațiilor, interpretând speculativ și abuziv tocmai legislația muncii, asupra căreia în documente oficiale afirmă că nu ar avea dreptul să se exprime, autoritățile fiscale nu își asumă în mod public o opinie și nu trasează un set de instrucțiuni, ghiduri, principii de bune practici pe care angajatorii români să le poată avea în vedere la stabilirea tratamentului fiscal al indemnizațiilor acordate.

• Starea de incertitudine, lipsa de transparență și confuzie în rândul autorităților implicate se menține și este dovedită de ineficacitatea dialogului acestor autorități cu transportatorii organizat în cadrul grupului de lucru comun constituit în acest an, de corespondența formală cu aceste instituții precum și de acțiunile de control cu abordări neunitare la nivel național organizate de ANAF cu această tematică.