O federație sindicală a anunțat săptămâna trecută că luni, pe 27 noiembrie, ar putea declanșa o grevă generală. Nu este 100% că va exista o grevă, dar sunt șanse mari. O grevă de avertisment a fost pe 15 septembrie, între orele 7 și 9, fiind afectate peste 250 de trenuri. O grevă generală a fost pe 20 decembrie 2021, când timp de șapte ore nu au circulat trenuri.

Tren de calatoriFoto: Vlad Barza / HotNews.ro

Cine a anunțat că face grevă

La CFR SA o singură federație a anunțat că va declanșa luni greva generală, în vreme ce celelalte două s-au retras și continuă negocierile, scrie publicația Club Feroviar.

Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane a dat publicității un comunicat de presă în care anunță faptul că luni va începe greva generală la calea ferată. „Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane, afiliată la Blocul Național Sindical, anunță public că începând cu data de 27 noiembrie 2023 declanșează greva propriu-zisă la nivelul Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, urmare a nesoluționării revendicărilor ce formează obiectul conflictului colectiv de muncă (…) Pe perioada grevei va fi asigurată o treime din activitatea normală în conformitate cu prevederile legale, ce va fi stabilită de comun acord cu conducerea companiei”, se arată în comunicatul citat de Club Feroviar, în care nu se precizează însă la ce oră va fi declanșată greva.

Ce spune CFR SA

CFR SA a dat joi un comunicat în care spune că „rămâne deschisă dialogului social, menit să evite un blocaj pe calea ferată”.

„În continuare conducerea companiei își dorește un dialog constructiv cu partenerii sociali, un dialog destinat aplanării situației și identificării tuturor soluțiilor legale economice și financiare prin care drepturile salariaților companiei să fie respectate”.

„În următoarele zile, conducerea companiei va onora oricâte întâlniri vor solicita partenerii sociali, singurul nostru scop fiind ca împreună să identificăm de comun acord soluția necesară pentru a evita declanșarea unei greve, care să afecteze mii de călători, dar și pe operatori economici care utilizează calea ferată”, mai spune CFR Infrastructură.

Care erau nemulțumirile ceferiștilor la 15 septembrie

  • Căile ferate au fost grav neglijate, s-au alocat sume minuscule pentru investiții, calea de rulare este în stare precară, nu suntem în stare să cumpărăm rame noi, vagoane sau locomotive. 90% dintre gări arată deplorabil.
  • Bugetele de venituri şi cheltuieli au fost aprobate pe anul în curs abia la mijloc de noiembrie, ceea ce a creat o mulțime de blocaje și probleme.
  • Lipsa salariilor corecte la calea ferată, salarii motivante care să permită înlocuirea unor generaţii de ceferişti. Tinerii nu sunt motivați să devină mecanici sau să ocupe alte posturi.
  • Situația din calea ferată a atins un nivel critic și reprezintă un real pericol pentru siguranța circulației. Nu s-au întâmplat dezastre precum în Grecia datorită faptului că avem o mulțime de limite de viteză.

Lucrătorii feroviari îşi desfăşoară activitatea în condiţii de muncă precare, fără grupuri sanitare, echipament individual de protecţie adecvat, cu lipsa de personal, generând un număr foarte mare de ore suplimentare, aspect care afectează starea de sănătate a salariaţilor.