​Black Friday, marea zi a reducerilor, a inceput timid in Romania in 2011 si a crescut enorm in 2013 si 2014. La fel s-au inmultit si controversele si nemultumirile, pe internet aparand in fiecare an print screen-uri cu preturi care nu scadeau cat de mult promitea comerciantul. Mai jos puteti citi despre istoria fenomenului si despre adaptarea lui la Romania, ceea ce a insemnat ca "Vinerea" Neaagra nu e o intr-o singura zi si nici macar intr-o perioada previzibila.

HotNews.roFoto: Hotnews

Noua, romanilor, ne plac mult reducerile, ne place ideea ca putem cumpara ceva la un pret ce ne pare extrem de mic. De Black Friday ies la shopping multi oameni care nu au nevoie de produsul X sau Y, insa reducerea era prea tentanta. Companiile vand tot mai mult si ideile de marketing sunt tot mai nebunesti, cel mai recent exemplu fiind al eMAG care vinde in aceasta editie de Black Friday lingouri de aur. UPDATE eMAG a anuntat ca a vandut 255 de lingouri de aur (preturile sunt intre 783 si 3.037 lei) De exemplu, pana la ora 12.00 eMAG a vandut 4,4 kg aur.

UPDATE eMAG a anuntat cea mai mare comanda facuta vreodata pe site: 85.000 de euro.Un client a cumparat un Range Rover Sport 4.4 Diesel SDV8 HSE Dynamic Luxor redus cu peste 20.000 euro de la 105.667 euro

Scurt istoric al fenomenului de shopping si marketing in Romania

2011

Black Friday a ajuns la a cincea editie in Romania si "sarbatoarea reducerilor" s-a diversificat dincolo de orice inchipuire Conceptul a fost pentru prima oara vizibil in tara in 2011 cand insa desfasurarea a fost dezlanata, nu a existat o strategie clara si doar cateva magazine online au fost "pe faza" (in frunte cu eMAG), Practic, unele magazine online pur si simplu au pus un banner negru vineri dimineata si au scazut cateva preturi, vazand ca rivalii desfasoara o campanie de Vinerea Neagra, A fost un Black Friday timid, practic doar o incercare.

2012

Lucrurile au stat cu totul altfel in 2012 cand s-a comunicat masiv pe tema sarbatorii reducerilor. Mai mult decat atat, Black Friday s-a extins in multe domenii din afara electro-IT-ului, exemple fiind biletele la concerte, incaltamintea, anvelopele, parfumurile, imobiliarele, mobila, accesoriile de baie si multe altele. Multe site-uri au "picat", coletele au ajuns si dupa mai bine de zece zile, insa au existat si multi oameni care si-au luat produse care i-au multumit.

2013

In 2013 Black Friday a fost intens pregatit si se poate spune ca a fost cea mai reusita editie de pana acum. Pentru prima oara s-a petrecut in doua "valuri": unul pe 21 noiembrie, altul pe 28 noiembrie, o serie de magazine anuntand un Black Week care tinea opt zile intre aceste date. Marea schimbare a venit fiindca o serie de magazine online, incepand cu Evomag care a anuntat printre primii, dar mai ales eMAG, cel mai influent retailer online, au decis sa devanseze Vinerea Neagra cu o saptamana.

De ce au "furat" startul? Pentru ca dupa 29 urma Sfantul Andrei si Ziua nationala, multi clienti plecau in mini-vacante si nu ar mai fi cumparat, mai ales ca o parte si-au luat liber si luni 2 decembrie. In plus, fiind multe comenzi, era posibil ca unele sa nu fie livrate pana la Mos Nicolae. Site-urile au avut mult mai putine probleme, picand mult mai rar, dovada ca s-a investit in partea de IT.

Tot in 2013 marketingul a atins noi culmi, unele magazine alegand sa vanda de Vinerea Neagra produse excentrice care nu au legatura cu specificul acelor companii. Spre exemplu, eMAG a avut autoturisme pe site si a si publicat un film in care o masina era pusa intr-o uriasa cutie, ca si cand ar fi fost orice alt tip de produs. Si retailerul DOMO a vandut autoturisme si motociclete.

2014

Si la editia din 2014 lumea s-a imbulzit in magazine, atat in cele fizice, cat si pe cele online. Au fost insa multi cei care s-au plans ca ofertele cu adevarat bune s-au terminat in prima ora. Magazinele electro-IT erau pline incepand cu orele 6-7.00, iar in reportajele TV au fost intervievati oameni care nu venisera cu un plan anume, ci au cumparat ce le-a cazut la mana, fara a stii macar daca produsele erau cu adevarat la discount.

Marketingul a fost extins la maxim si au anuntat Black Friday magazine din majoritatea domeniilor, insa sarbatoarea dura la foarte putine magazine doar o zi, ci in majoritatea locurilor era prelungita trei zile. Au fost si campanii care se refereau la o intreaga Saptamana Neagra" (Black Week).

In acest context nu e de mirare ca site-uri cu profil crestin-ortodox au deplans consumerismul excesiv si faptul ca oamenii uita cu totul de "cele sfinte" cand se ingramadesc in magazine.

2015

Un studiu Millward Brown arata ca, de la an la an, tot mai multi romani aud de Black Friday si tot mai multi au de gand sa cumpere ceva. 11 milioane de romani au auzt de Black Friday si peste 6 milioane spun ca vor sa cumpere ceva. Si un studiu al Netopia mobilPay arata ca romanii sunt dispusi sa cheltuiasca mai muit de Black Friday.

Aceste tendinte sunt reflectate si in asteptarile celui mai mare retailer din piata, eMAG, care estimeaza ca va vinde de peste 205 milioane lei, cu 40 mil. peste valoarea de anul trecut. Si numarul de produse pe care compania il va livra va creste, de la 500.000, la peste 650.000.

In domeniul electro-IT toate marile magazine s-au pregatit de luni bune, au stocuri si promit oferte ce ajung si la 80-85% reducere. Un numar extrem de mic de produse vor avea un astfel de discount, mdia fiind pe undeva pe la 25-30%.

De unde spun romanii ca vor sa cumpere de Black Friday

Top 10 magazine (online și offline) considerate

%

eMAG

30%

Altex

21%

Flanco

9%

Carrefour

8%

Kaufland

4%

Media Galaxy

3%

Auchan

3%

Domo

3%

Lidl

2%

Cora

1%

Cei mai multi vor cumpara de la eMAG , de la Altex-Media Galaxy si de la Flanco, diferenta fataa de anul trecut fiind si ca Domo va avea o pondere mult mai mica, compania fiind in curs de a-si inchide magazinele, spatiile fiind preluate de concurenta.

UPDATE eMAG spune ca s-au facut 300.000 de comenzi pana la ora 12.00. S-au vandut 24.000 de smartphone-uri, 12.000 de jucarii, 15.000 de parfumuri.

UPDATE: Procesatorul de plati Pay U spune ca sunt mari sanse ca numarul de tranzactii sa se dubleze fata de Black Friday-ul de anul trecut. La ora 12.00, in sistemul PayU s-au procesat 75% din numarul total de tranzactii inregistrat de Black Friday anul trecut.

Black Friday romanizat - uimitor de fragmentat

In tarile de traditie Black Friday tine o singura zi, insa in Romania s-a ajuns la un specific local, iar Vinerea Neagra a comertului a venit in mai multe valuri in Romania. Unele companii au tinut un Black Friday in primavara, dar si unul in august. mai recent a existat Early Black Friday la final de octombrie dar si Black Friday-uri prin noiembrie. Nu este folosit mereu numele de Black Friday, insa exista variante asemanatoare.

Anul acesta s-a comunicat ceva mai putin, dat fiind contextul creat de tragedia din Colectiv si chiar si de atentatele de la Paris.

Ideea de Black Friday este folosita mult prea des si, daca lucrurile continua asa si in urmatorii ani, cumparatorilor nu li se va mai parea "cool" Black Friday-ul propriu-zis, de la final de noiembrie.

Ultimul trimestru este in mod traditional cel mai bun pentru retailerii electro-IT, contand atat luna decembrie, cu ale sale cadouri, cat si Black Friday de la care multe companii asteapta vanzari cat doua sau trei luni medii. Practic, vanzarile electro-IT sunt in ultimul trimestru aproape duble decat in alte trimestre. Insa conceptul de Black Friday nu mai este folosit doar pentru elecronice si electrocasnice, ci in aproape toate domeniile, de la asigurari la saloane de infrumusetare si de la topografie la alimente.

Cat de mult conteaza componenta emotionala in faptul ca oamenii cumpara? Cu siguranta foarte mult, mai ales cand langa un produs se gaseste si steluta sau "eticheta" care arata o reducere mare. Unii isi cumpara produse pe care le urmaresc de saptamani bune si vaneaza pretul cel mai mic, iar altii cumpara sub impulsul momentului si isi iau chiar si lucruri de care (poate) nu au nevoie.

Cert e ca pentru un Black Friday eficient e nevoie de pregatire din timp, atat pentru magazine, cat si pentru clienti. Magazinele incep chiar si cu sase luni inainte negocierile cu furnizorii pentru alegerea produselor care vor intra si mai ales pentru reduceri. Apoi trebuie investit si in infrastructura IT pentru ca site-urile sa nu cada, iar aici e nevoie de sume intre cateva mii de euro pentru magazinele mici si milioane de euro pentru cele mai mari companii din piata. (eMAG spune ca in 2015 a investit doua milioane euro in infrastructura IT)

Si clientii trebuie sa se pregateasca din timp si cam cu o luna inainte sa-si faca o lista clara cu ce produse vor (marca si model) si sa noteze preturile si evident variatiile lor. Astfel, cu o mica pregatire ajungeti sa va cumparati exact ce va doriti si mai ales nu picati in capcana reducerilor false (existand cu siguranta cazuri in care produsul e scumpit cu ceva timp inainte de Black Friday.

Desi este obositor, daca va doriti cu adevarat un anumit produs merita sa intrati des sa vedeti evolutiile preturilor sale in noiembrie pe mai multe site-uri si sa le notati. Cand vine Black Friday veti putea fi pregatiti si veti avea ce compara.

Falsele reduceri sunt inca prezente si in fiecare an au aparut numeroase "print-screen-uri" ca dovada. Magazinele spun ca nu fac asta fiindca si-ar strica imaginea. Preturile variaza fiindca exista pentru fecare produs diverse perioade de promotie si dupa incheierea promotiei preturile revin la nivelul dinainte.

Este cert ca exista foarte multe reduceri cu adevarat excelente, dovada fiind si numarul mare de oameni care izbutesc sa isi cumpere produse reduse uimitor de mult.

Cat de mari sunt reducerile? Unele magazine promit si peste 90%, insa la asa procent aproape sigur e vorba de produse din game mai vechi care "zac" de ceva timp pe stoc. E de asteptat ca in medie reducerile sa fie de 25-40%, iar la produse foarte foarte cautate - precum cele mai noi smartphone-uri - sa fie de 5-10%.

Cititorii scriau anii trecuti, in comentarii postate la articole despre Vinerea Neagra, ca lucrurile nu stau chiar asa roz cum ar arata procentele generoase prezentate ca reduceri. Oamenii scriau ca la unele produse reducerile erau artificiale fiindca trei saptamani inainte preturile fusesera crescute, iar apoi in Vinerea Neagra ele au fost reduse, adaugandu-se si banner-ul cu reducere.

Apoi unele reduceri sunt nerealiste, comunicatele de presa afirmand ca se "ofera" reduceri de pana la 90%!. scotand in fata astfel de procente ajungi sa te intrebi daca nu cumva magazinul va da clientului bani ca sa cumpere produsul.

In anii trecuti multi s-au plans ca produsul le-a sosit chiar si dupa doua sau trei saptamani sau chiar mai mult, insa in 2014 totul a mers mult mai bine fiindca multe companii si-au facut strategii clare impreuna cu companiile de curierat, stiind ca e o ocazie ideala sa vanda bine. Normal ar fi ca in 2015 majoritatea covarsitoare a clientilor sa-si primeasca in maxim cinci-sase zile comanda.

Cert e insa ca cine cauta si se documenteaza are mari sanse sa cumpere produsul dorit cu reducere mare, insa cu conditia sa fie pe internet cat mai devreme in noapte, fiindca pana la 8, 9 dimineata e de asteptat ca produsele cele mai interesante sa se fi vandut.

Vinerea Neagra - Un fenomen legendar in SUA

Denumirea Black Friday, sarbatoare a shopping-ului american ce vine exact dupa Ziua Recunostintei (Thanksgiving Day) s-a referit la origini la faptul ca traficul devenea extrem de aglomerat in Philadelphia dupa Ziua Recunostintei. In anii 70' retailerii americani au inceput sa ofere reduceri semnificative in aceasta zi care de atunci marcheaza deschiderea sezonului de shopping pentru sarbatorile de iarna, o perioada fasta pentru comercianti.

In SUA, Vinerea Neagra este un fenomen si se fac vanzari totale de zeci de miliarde de dolari. In ultimii ani magazinele "fizice" au deschis tot mai devreme, la 6 dimineata, la 5 si chiar la 4 dimineata, iar in 2012 si 2013 cativa retaileri mari au inceput Vinerea Neagra inca de joi, chiar si la ora 15.00.

Vinerea Neagra pune in SUA o serie de probleme, incepand cu cele de securitate, fiindca au fost batai in magazine intre oamenii grabiti sa profite de reduceri, si terminand cu cele de productivitate a muncii, studiile aratand ca angajatii stau cateva ore din ziua de lucru cautand produse pe care sa le cumpere, fie direct in magazin, fie online.

In SUA exista si un termen simpatic "doorbusters", adica produs pentru care merita sa "spargi usile" magazinelor. Termenul se refera la produse in stoc limitat care sunt reduse cu procente foarte mari si evident raman putin timp pe rafturi.

Cum se explica succesul Black Friday in SUA

De ce Black Friday are atat de mult succes in SUA unde se estimeaza ca peste 140 de milioane de oameni, deci jumatate din populatie, vor cumpara produse "la oferta" intre vineri si duminica.

De ce le place asa de mult Black Friday? Nu exista o singura explicatie. Unii spun ca e foarte "cool" sa alergi dupa oferte, ca e foarte amuzant. Altii spun ca e un fenomen de shopping la comun, condus de "spiritul de turma" care se ghideaza dupa ideea ca e la moda sa iti iei ceva de Black Friday.

Pentru altii e o traditie de familie inca de acum 20 - 30 de ani, e un moment in care multi isi amintesc cum faceau shopping cand parinti lor erau tineri, cum tatii le-au luat diverse lucruri si cat de frumos a fost...

Cert este ca Black Friday este o dovada a consumerismului dus la extrem, o dovada ca produsele prezentate ca "oferta" atrag clientii puternic. Oamenii se si bat la intrarea in magazine, fortele de ordine aduc efective suplimentare la centrele de retail, iar in interiorul magazinelor oamenii sterpelesc produse din carucioarele altora, in goana dupa chilipiruri...

Black Friday in lume, cateva cifre

IN SUA s-a vandut online in valoare de 2,6 miliarde dolari anul trecut, iar Marea Britanie este cea mai mare piata pentru Black Friday in Europa, cu vanzari de 966 milioane lire sterline in cele 24 de ore ale zilei de vineri. Alte tari europene sunt la foarte mare departare: Germania 400 milioane euro, Franta 225 milioane lire, Italia 70 Spania 54.

In Marea Britanie sarbatoarea cumparaturilor a fost adusa in premiera acum cinci ani de lantul de retail Asda, detinut de americani. In primii ani au fost busculade in magazine si s-a discutat si in Parlamentul Britanic o motiune legata de Black Friday, initiatorii sustinand ca de Black Friday este tulburata ordinea publica, iar politia trebuie mobilizata, ceea ce inseamna cheltuieli in plus. Motiunea dorea sa oblige retailerii britanici sa nu mai ia parte la Black Friday.

Totul paleste insa in comparatie cu uriasa sarbatoare chinezeasca a cumparaturiloe: Single's Day. Nu e propriu-zis Black Friday, insa evenimentul a fost atat de bine gandit si adaptat de gigantul Alibaba, incat anul acesta vanzarile au depasit 14 miliarde dolari