Smartphone-urile se vand in volume foarte mari in Romania si modelele cele mai scumpe sunt schimbate in medie o data la un an. Smartwatch-urile se vand in volume extrem de mici, insa la cresterea procentuala sunt campioane, in timp ce tabletele nu mai inregistreaza parcursul fulminant de acum doi-trei ani, in prezent contant tot mai mult vanzarile de terminale destinate copiilor. Anul trecut s-au vandut in tara 3,7 milioane de smartphone-uri, 800.000 de tablete si 30.000 de smartwatch-uri. Cum va evolua piata anul acesta si care sunt diferentele intre cele trei categorii puteti citi in articolul realizat dupa o discutie cu seful diviziei telecom a Samsung Romania.

Cristian Cojocaru, seful diviziei telecom la Samsung RomaniaFoto: Samsung

Smartphone-urile

Piata totala a smartphone-urilor a fost anul trecut de 3,5 - 3,7 milioane unitati, iar daca sunt incluse si telefoanele extrem de simple, fara sistem de operare (feature phone), se ajunge la 5 milioane de unitati, estimeaza Cristian Cojocaru, seful diviziei telecom la Samsung Romania. Samsung are o cota de aproximativ 45%, iar 2015 a fost unul dintre cei mai buni ani din istoria companiei.

Oficialul companiei spune ca mai este loc de cretsre in 2016. mai ales ca rata de penetrare a smartphone-urilor este de 50% in tara. Cat de des isi schimba romanii smartphone-ul? Depinde de categorie. La premium se schimba o data la un an, in timp de in zona telefoanelor de buget intervalul este de doi ani, astfel ca o medie ar fi cam 18 luni.

Pentru anul in curs, Cojocaru estimeaza o crestere cu 10% a pietei totale, iar la Samsung asteptarile sunt de crestere cel putin in ritmul pietei. Cel mai asteptat terminal este modelul de varf de gama care ii va succede lui S6.

Smartwatch-urile

Categoria nu a convins publicul roman, astfel ca vanzarile totale in numar de unitati sunt de 100 de ori mai mici decat cele de smartphone-uri.

Piata de smartwatch-uri a inregistrat o crestere de 35%, ajungand la aproximativ 30.000 de unitati, in ciuda faptului ca smartwatch-urile reprezinta o categorie noua atat pe piata locala, cat si pe cea globala, spun cei de la Samsung.

Compania, care in doi ani a lansat sapte modele, spune ca are jumatate din piata.

De ce nu se vand mai multe ceasuri inteligente?

"Problema pe care o vad eu este ca tinerii intre 18 si 25 de ani care constituie publcul tinta pentru aceste terminale nu prea isi permit sa le cumpere. Fiind produse premium, automat au preturi mai mari", spune Cojocaru.

Cei de la Samsung spun ca piata este promitatoare mai ales fiindca vor fi tot mai multe modele la vanzare. Multi spun ca aceste ceasuri nu si-au gasit inca locul, mai ales ca deja avem prea multe dispozitive pe care trebuie sa avem grija sa la incarcam.

Cum arata profilul cumparatorului de smartwatch in viziunea Samsung: oameni activi care vor sa isi verifice e-mailul sau sa vada scurte stiri chiar si atunci cand sunt "pe fuga", in parc sau intr-o intalnire si este mai dificil sa isi verifice smartphone-ul.

Tabletele

Compania estimeaza ca piata de tablete a avut anul trecut un volum de aproximativ 800.000 de unitati, similar cu cel inregistrat in 2014, in conditiile in care tableta devine un gadget ales cu mai multa atentie, pentru scenarii de utilizare bine stabilite. Samsung spune ca are o cota de piata de peste 30% in valoare. Compania a inregistrat o crestere de 20% ca valoare si 10% ca volum, pe fondul extinderii portofoliului de produse.

Specificul pietei consta in faptul ca se vand foarte multe tablete ieftine, destinate mai ales copiilor, tablete nepretentioase, iar in zona premium nu exista un apetit mare. "Cand oamenii cumpara tablete pentru copii nu aleg brand-uri, din moment ce copii le pot sparge sau le strica".

In plus, consumatorii vad ca tabletele merg si ca le pot updata fara probleme, astfel ca le tin chiar si peste trei ani

"Pentru anul acesta, ne asteptam la o crestere de aproximativ 10%, pe fondul dezvoltarii de continut relevant si datorita specificatiilor din ce in ce mai avansate pe care le vor avea noile generatii de tablete".