Producatorul de electronice JVC estimeaza ca vanzarile sale in Romania vor scadea cu 15-20% in primul semestru, insa prognozele arata ca ar putea sa termine anul cu afaceri un pic mai mari decat in 2008, mai ales ca din septembrie piata ar putea sa revina pe plus, au spus reprezentantii companiei. Electronicele japoneze s-au scumpit chiar si in criza, dupa ce yen-ul s-a apreciat masiv fata de dolar, iar companiile au pierderi de miliarde de dolari.

JVC are birou de reprezentanta in Romania din 2008, iar anul trecut, cifra de afaceri cumulata pentru Romania si Bulgaria a fost de circa 8,5 milioane euro, dar estimarile de anul acesta indica noua milioane euro, distribuite in mod egal intre cele doua tari, a spus directorul de marketing si vanzari JVC pentru Romania si Bulgaria, Bogdan Pasat.

Inceputul anului nu a fost prea bun, vanzarile sunt cu 15-20% mai mici pentru JVC, pe o piata a electronicelor care scade cu 35%, spune reprezentantul JVC. Pasat crede ca piata electronicelor va atinge un nivel de 300 milioane euro in Romania anul acesta, iar impreuna cu vanzarile de produse IT&C plus electrocasnice mici si mari, se va atinge nivelul de 1,2 miliarde euro (pentru toate marcile).

Pasat spune ca vanzarile de electronice au scazut mult in primele luni ale anului, chiar cu 40-50%, in timp ce vanzarile de produse electrocasnice au scazut mult mai moderat. Explicatia tine de faptul ca electrocasnicele sunt produse de care oamenii au mult mai mare nevoie si fara de care nu pot sta mult timp, in timp ce la capitolul electronice, consumatorii pot sta si cu produsele mai vechi, pe timp de criza.

Directorul JVC adauga ca multe companii japoneze producatoare de electronice au inregistrat pierderi de miliarde de euro, iar acest lucru se datoreaza in special segmentului LCD unde companiile obtin marje mici de profit si vand si in pierdere, mai ales cand e vorba de produsele de intrare in gama. In plus, aprecierea yen-ului japonez fata de dolar cu pana la 40% a adus companiilor japoneze pierderi la export. Cumulat si cu faptul ca leul s-a depreciat fata de euro cu aproape 20%, nu e de mirare ca electronicele s-au scumpit, chiar si acum, pe criza.

Totusi, spune Pasat, piata da semne ca-si revine si exista sansa sa fie din nou pe plus in septembrie. La JVC, cele mai mari venituri au venit de la camerele video si produsele audio pentru masini, dar compania spera sa revina si pe segmentul LCD, cu o gama noua ce ar putea ajunge in tara la vara.

Ca o consecinta a crizei, romanii se orienteaza spre produsele de intrare in gama, cele mai ieftine, cand cumpara electronice. Dat fiind ca romanul se uita in special la pret, produsele mai scumpe sunt mai greu de vandut, mai ales ca nu este perceputa valoarea adaugata data de caracteristicile suplimentare, mai spune Pasat.