​​Consiliul ASF a aprobat, în data de 25 iulie, înființarea unui grup de lucru extins pentru actualizarea legislației RCA, la două zile după ce a primit din partea Reprezentanței Permanente a României pe lângă UE informarea oficială privind deschiderea procedurii de infringement împotriva României, se arată într-un comunicat transmis luni de autoritate. Grupul va include reprezentanți ai ASF, ai asociațiilor de protecție a consumatorilor, ai pieței de asigurări și de intermediere în asigurări, ai asociațiilor de transportatori, ai unităților reparatoare, ai RAR, ai Consiliului Concurenței, ai producătorilor auto și ai sistemelor specializate în domeniu.

Procedura de infringementFoto: Comisia Europeana
  • "După un an de aplicare a noii legislații RCA, în care schimbările radicale aduse de aceasta au asigurat o mai bună susținere a intereselor cetățenilor și a mediului economic românesc, este momentul unei analize. În plus, prin solicitarea Uniunii Europene, trebuie să ne asigurăm de convergența legislației românești cu cea europeană, aspect de asemenea prioritar pentru noi. În același timp, nu vom face rabat de a apăra drepturile și interesele cetățenilor români, eventualele modificări aduse urmând a fi susținute de abordările prevăzute de cadrul european din perspectiva reglementării, supravegherii, controlului, a aplicării unor noi reguli de conduită corecte pentru piața românească.", a declarat Leonardo Badea, Președintele ASF.

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), prin Sectorul Asigurări – Reasigurări, își propune constituirea unui grup de lucru extins care să analizeze efectele noii legislații cu privire la asigurarea de răspundere civilă auto și să identifice soluții de îmbunătățire a acesteia, având în vedere împlinirea unui an de la aplicarea noilor prevederi, care au contribuit la stabilizarea pieței RCA.

Analiza se circumscrie obiectivului ASF de protejare a drepturilor asiguraților și de asigurare a stabilității pieței, în contextul în care indicatorul rata daunei combinată s-a situat în primul trimestru 2018 la nivelul de 109,38%. Totodată, se vor analiza și alți factori care exercită o influență semnificativă asupra activității de asigurare, cu accent asupra procesului de lichidare a daunelor.

De asemenea, ASF va lua în considerare aspectele precizate în informarea oficială din data de 23.07.2018 a Reprezentanței Permanente a României pe lângă Uniunea Europeană referitoare la deschiderea procedurii de infringement privind modalitatea de transpunere în legislația națională a anumitor dispoziții conținute în Directiva Solvabilitate II și în Directiva privind asigurarea auto, cu scopul de a asigura convergența legislației naționale cu directivele europene în materie.

Consiliul ASF a aprobat în data de 25.07.2018 înființarea Grupului de lucru RCA în vederea analizării aspectelor menționate, a identificării măsurilor ce se impun în urma analizei și a formulării de propuneri în vederea modificării legislației RCA.

Comisia Europeană a anunțat că România a primit joi, 19 iulie, o scrisoare de punere în întârziere (n.a. primul pas al procedurii de infringement) cu privire la normele sale naționale referitoare la asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto. Executivul European consideră că notificarea prealabilă a oricărei intenții de modificare a primelor RCA și unele limitări la modul de calcul al acestora contravin normelor UE.

Uniunea asiguratorilor (UNSAR) a transmis în data de 20 iulie că "revizuirea întregului pachet legislativ privind asigurarea obligatorie auto în perioada următoare este imperios necesară, având în vedere atât avertismentul dat ieri de Comisia Europeană țării noastre, cât și disfuncționalitățile de pe piața de asigurări din ultimul an, de când noua legislație RCA a intrat în vigoare". Asiguratorii cer implicarea Registrului Auto Român (RAR) în relația cu service-urile auto, susținând că "anumite soluții tehnice sunt posibile în alte state europene în cadrul procesului de reparație, în timp ce în România nu", problemă semnalată în premieră de HotNews.ro.

Niciun service auto din țară nu este autorizat în prezent pentru a recondiționa bare de protecție, jante sau alte componente de caroserie, ci numai pentru reparații prin înlocuire a acestor componente, declară într-un interviu HotNews.ro Mihai Dogărescu, șef departament supraveghere piață la Registrul Auto Român (RAR). Amenzile pot ajunge la 10.000 de lei. Service-urile acuză că sunt prinse între ciocan și nicovală, în condițiile în care unii asigurători insistă pentru reparații și nu pentru înlocuire. În replică, asigurătorii spun că oficialii RAR și ASF fac parte din comisia de avizare a specialiștilor de constatare daune și că reparația este o soluție permisă în manualul de certificare a acestora.