​Asigurătorii au atenționat din nou luni asupra prețurilor foarte mari practicate de unele service-uri auto din România, costuri artificiale, care dacă s-ar menține s-ar reflecta în prețul plătit de români pe asigurările auto. Precizările vin în contextul în care Guvernul vrea să schimbe urgent legea RCA, conform recomandărilor Comisiei Europene, o măsură care ar scăpa România de un proces la Curtea de Justiție a UE, dar ar putea crește prețurile RCA pentru că s-ar înlătura unele limitări impuse asigurătorilor la stabilirea prețurilor, în urma protestelor transportatorilor auto din anii 2015 și 2016 împotriva prețurilor foarte mari la polițele RCA.

Protest RCA al transportatorilor în 2016Foto: Hotnews

BAAR susține că analizele proprii au arătat că există diferențe semnificative între tarifele pe ora de manoperă utilizată de service-urile auto din România față de alte state. De exemplu, în Italia și Spania au fost observate tarife orare de 30-50 de Euro în timp ce în Romania pentru același autoturism au fost utilizate tarife chiar și de peste de 150 Euro la unele service-uri independente.

Având în vedere faptul că manopera deține o pondere importantă în devizele de reparație, respectiv în despăgubirile plătite, există riscul de alterare artificială a acestora generând în cele din urmă un potențial impact în primele de asigurare.

  • “Din analiza preliminară am mai putut constata și că, în ceea ce privește costul pieselor de schimb utilizate atât în devizele estimative pentru estimarea valorii despăgubirilor cuvenite, cât și în devizele finale de reparație, în străinătate prețul acestora se situează întotdeauna sub prețul pieselor originale cuprinse în sistemele de calcul precum Audatex, DAT, etc. ceea ce din păcate nu se întâmplă la fel și în România. La noi în țară de prea multe ori prețul pieselor de schimb, folosit mai ales de anumite service-uri independente este cu mult peste prețurile pieselor originale. În aceeași masură, de prea multe ori informarea consumatorului final cu privire la tipul pieselor efectiv utilizate în procesul de reparație – originale (OE – original equipment), licență(OEM – original equipment manufacturer) sau aftermarket – lipsește cu desăvârșire deși ele sunt facturate la valori mai mari decât cele ale pieselor originale", a declarat președintele BAAR, Madalin Roșu.

Potrivit BAAR, dacă situația se va menține sau, și mai grav, tendința de creștere artificială a costurilor cu reparațiile va continua, milioane de consumatori/asigurați ar putea să plătească pentru lăcomia anumitor service-uri independente.

Precizările vin în contextul în care Guvernul vrea să schimbe urgent legea RCA, conform recomandărilor Comisiei Europene, o măsură care ar scăpa România de un proces la Curtea de Justiție a UE, dar ar putea crește prețurile RCA pentru că s-ar înlătura unele limitări impuse asigurătorilor la stablirea prețurilor, în urma protestelor transportatorilor auto din anul 2015 împotriva prețurilor foarte mari la polițele RCA.

Pentru ca România să nu ajungă în fața Curții Europene de Justiție, Guvernul vrea să schimbe prin OUG legislația RCA, dar modificările propuse nu înlătură în totalitate pericolul și posibilitatea continuării procedurii de infringement, au atenționat Biroul Asigurătorilor auto (BAAR). Asigurătorii susțin că proiectul de ordonanță păstrează plafonarea tarifelor RCA în cazul asiguraților cu risc ridicat, fapt care ar contravine legislației UE.

Asigurătorii sunt mulțumiți doar parțial de proiectul de Ordonanță de urgență pentru schimbarea legii RCA și spun că modificările propuse nu înlătură în totalitate pericolul și posibilitatea continuării procedurii de infringement. Asigurătorii membri BAAR susțin că proiectul de ordonanță păstrează plafonarea tarifelor RCA în cazul asiguraților cu risc ridicat, fapt care ar contravine legislației UE. BAAR ar vrea introducerea unor tarife de referință orientative și la reparațiile auto, nu doar la primele RCA, pentru ca asigurații să fie informați corespunzător în privința prețurilor practicate de unele service-uri.

Proiectul de OUG a fost dezbătut luni la Ministerul Finanțelor în cadrul Comisiei de dialog social. S-a lăsat cu două amendamente prezentate, dar rămâne de văzut dacă reprezentanții instituției vor ține cont de ele. Posibil ca transportatorii să revină cu proteste în Piața Victoriei, dacă nu se ține cont de ele.

Augustin Hagiu, președintele Federației Operatorilor Români de Transport (FORT) a reprezentanților MFP a reamintit ce s-a întâmplat în 2016.

  • „După cum bine știți, sau cel puțin ar trebui să știți, în 2016 în momentul în care tarifele au explodat în ceea ce privește asiguratul transportator, timp de un an ne-am aflat prin Piața Victoriei, ASF, încercând să rezolvăm niște lucruri, astfel încât tarifele de primă să nu se mai ducă la 20.000 lei, așa cum era la vremea respectivă, pentru clasa B0 la un cap tractor. După protestul din 2017 care a dus la decapitarea conducerii ASF de la vremea respectivă, am participat la multe din reglementările din actuala lege RCA la nivel guvernamental, dar în special în Parlament.
  • Resping în totalitate, în numele FORT, ideea de modificare a articolului (din proiect n.r.) cu privire la plafonarea cheltuielilor administrative.
  • Dacă punem în calcul contextul socio-economic legat de criza mondială în care ne aflăm mi-e teamă să mă gândesc ce ar trebui să fac cu camioanele din Piața Victoriei din ianuarie, anul viitor. Să o iau de la capăt în ceea ce privește problema tarifelor?
  • Nu înțeleg de ce venim cu OUG după ce timp de 2 ani Parlamentul a lălăit-o pe tema legii RCA. Era momentul în Parlament să se facă câteva clarificări și am fost foarte bine pregătit.", a mai precizat reprezentantul firmelor de transport auto.