"Atunci când plătești o poliță RCA te aștepți să ți se întoarcă serviciul când ești în impas și ți se lovește mașina. Ei, de multe ori, oamenii au simțit că au fost grevați de acest drept și spun acest lucru prin prisma petițiilor primite", a declarat miercuri Nicu Marcu, președintele Autorității de Supraveghere Financiară (ASF). Acesta spune că în cele șase luni de când a preluat conducerea ASF, autoritatea a fost foarte atentă și a intervenit prin sancțiuni destul de dure și că măsurile de supraveghere și control, precum și modificările legislative vor continua în acest sector.

Nicu Marcu, presedinte ASFFoto: ASF
  • "Imaginea ASF a avut de suferit de-a lungul timpului din cauza unor probleme pe piața RCA. De la inceputul mandatului meu, mesajele au fost clare: rolul nostru este să ajutăm la respectarea drepturilor. Atunci când plătești o poliță RCA te aștepți să ți se întoarcă serviciul când ești în impas, dacă ți se lovește mașina. Ei, de multe ori, oamenii au simțit că au fost grevați de acest drept și spun acest lucru prin prisma petițiilor primite.
  • Nimeni nu este mai presus de lege. Știm că zona RCA este o piață destul de concentrată și două companii (n.a City Insurance și Euroins) dețin o pondere mare din zona RCA. Noi în această perioada am supravegheat foarte atent și am sancționat destul de dur când au apărut probleme. Veți vedea și în perioada următoare rezultate ale controalelor și modificări legislative în acest sector", a declarat miercuri Nicu Marcu, președintele ASF în cadrul unei videoconferințe de prezentare a raportului privind stabilitatea piețelor financiar-nebancare în semestrul II din 2020.

Românii au făcut de două ori mai multe reclamații în asigurări în primul semestru din 2020, dar puțin peste jumătate au primit câștig de cauză: Euroins, cel mai reclamat asigurător

Peste 18.000 de consumatori au reclamat nereguli în piața asigurărilor în primul semestru din acest an, de mai mult de două ori decât în perioada similară a anului trecut, însă doar 54% dintre aceștia au primit câștig de cauză din partea Autorității de Supraveghere Financiară (ASF). 95,7% din cele 18.111 de reclamații unice din asigurări au vizat nereguli în sectorul RCA, Euroins fiind cel mai reclamat asigurător cu peste 11.200 de petiții împotriva sa.

Euroins este societatea de asigurare cu cele mai mari disfuncționalități în activitatea de instrumentare și lichidare a dosarelor de daună, urmată la o distanță semnificativă de City Insurance, arată o analiză a Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) privind conduita firmelor de asigurări. ASF a analizat doar firmele de asigurări care au primit cele mai multe reclamații de la asigurați, fiind luate în calcul 17.745 de petiții.

Pentru detalii citește:

În luna octombrie 2020, Euroins a fost amendată de Autoritatea de Supraveghere Financiară cu 2,1 milioane de lei și trebuie „să revizuiască tarifele de primă RCA, având în vedere deficiențele constatate, în termen de 90 de zile de la data comunicării deciziei”.

„În urma acțiunii de control a fost constatată o serie de deficiențe, în special cu privire la calculul rezervelor tehnice la data de 31 martie 2020, precum și înregistrarea eronată a unor operațiuni de recunoaștere a comisioanelor din reasigurare. Ca urmare a aspectelor constatate, Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară a decis sancționarea societății, conform prevederilor legale, cu o amendă de 600.000 de lei”, potrivit unui comunicat al ASP.

În plus, „a fost constatată o serie de deficiențe cu privire la modul de calcul al rezervelor tehnice constituite (...) precum și cu privire la modul de determinare și de raportare a elementelor de fonduri proprii de bază ce acoperă cerința de capital de solvabilitate și cerința minimă de capital”. Pentru aceste deficiențe, ASF a mai sancționat Euroins cu 1,5 milioane de lei iar directorul general și directorul executiv au primit și ei o amendă de 100.000 de lei fiecare și „retragerea aprobărilor acordate de către A.S.F”.