Creșterile de prețuri RCA pe care le au mulți șoferi în special din București, deși nu au avut accidente în trafic în ultimul an și au avansat în clasa de bonus, pot fi explicate de creșterea prețurilor la piesele de schimb și din service-urile auto, dar și de faptul că frecvența daunelor în România (în special în București și marile orașe) este una dintre cele mai ridicate, susține Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF).

Trafic BucurestiFoto: Grosescu Alberto Mihai / Shutterstock Editorial / Profimedia

De ce consideră ASF că majorările de prețuri RCA din București sunt de înțeles

HotNews.ro a semnalat în mai multe articole recente cum prețurile RCA au crescut mult în special în București pentru șoferi care nu au avut accidente în trafic în ultimul an și care s-ar fi așteptat ca avansând în clasa de Bonus să primească reducere la asigurarea RCA și nicidecum un preț mult mai mare decât anul anterior.

Am solicitat un punct de vedere Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) cu privire la această situație, considerată inclusiv de unii brokeri în asigurări, drept o anomalie în piața RCA. Arbitrul pieței asigurărilor nu este însă de aceeași părere.

Autoritatea spune că modificările primelor de asigurare sunt prevăzute la art. 18 din Legea nr. 132/2017, unde se spune că: „asigurătorul calculează o primă de asigurare astfel încât să se acopere toate obligaţiile ce decurg din încheierea contractelor RCA.”

”Astfel încât, în condițiile în care:

  • - prețurile pieselor de schimb ale vehiculelor, ale materialelor de vopsitorie, ale manoperei practicate de către unitățile service la nivel intern și internațional sunt în continua creștere, iar
  • - frecvența daunelor în România (în special în București și marile orașe) este una dintre cele mai ridicate,

este de înțeles faptul că și obligațiile viitoare ale asigurătorilor RCA sunt într-o continuă creștere mai ales pentru proprietarii de vehicule care au domiciliul în aceste orașe.”, susține ASF.

Autoritatea subliniază că potrivit art. 11, alin. (1) din Norma nr. 20/2017 privind asigurările auto din România, cu modificările și completările ulterioare, ,,asigurătorii RCA stabilesc tarifele de primă pe segmente de riscuri omogene, pe perioade de un an, calculate pe principii actuariale general acceptate, pentru limitele de despăgubire stabilite în baza prevederilor art. 12”.

  • „Tarifele pot să crească pentru un asigurat care nu a înregistrat daune în ultimul an de asigurare în situația în care reducerea care i s-a făcut ca urmare a promovării într-o clasă de bonus malus superioară este mai mică decât creșterea tarifului calculat ca urmare a unor factori precum creșterea frecvenței sau severității daunelor aferentă segmentului de riscuri omogene în care este încadrat sau creșterea estimării privind inflația daunelor, lista nefiind exhaustivă.”, au declarat pentru HotNews.ro oficialii ASF.

ASF spune că potrivit normelor UE nu poate interveni în modul de calcul al prețurilor RCA

Autoritatea a transmis pentru HotNews.ro mai multe prevederi legale atât din legislația UE cât și din cea națională care o împiedică să intervină în politica de prețuri RCA a firmelor de asigurări.

Autoritatea indică, printre altele, prevederile articolelor 21 și 181 din Directiva UE 2009/138/CE (Solvabilitate II) care interzic următoarele intervenții în prețurile RCA:

„Articolul 21 - Condiții privind polițele și nivelul primelor:

  • (1) Statele membre nu impun aprobarea prealabilă sau notificări sistematice cu privire la condițiile de asigurare generale și speciale, nivelul primelor, bazele tehnice folosite în special la calcularea nivelului primelor și rezervelor tehnice sau la formulare și alte documente tipărite pe care o întreprindere intenționează să le folosească în interacțiunile sale cu deținătorii polițelor de asigurare sau cu întreprinderile cedente sau retrocedente. [...]”

Articolul 181 - Asigurare generală:

  • (1) Statele membre nu solicită aprobarea prealabilă sau comunicarea sistematică a condițiilor generale sau speciale ale polițelor de asigurare, a nivelului primelor sau formularelor și altor documente imprimate pe care o întreprindere de asigurare își propune să le utilizeze în relațiile cu deținătorii de polițe de asigurare.[...]”

„În condițiile celor de mai sus, ASF nu are competențele legale pentru a interveni în modul de calcul al nivelului primelor de asigurare, a bazelor de calcul folosite și nici de a interveni în planul de afaceri al asigurătorilor.”, au declarat pentru HotNews.ro oficialii HotNews.ro.

O veste proastă pentru toți asigurații cu risc ridicat: Nici prima calculată de BAAR nu mai este obligatorie

HotNews.ro a semnalat apoi către ASF că ar exista o pârghie legală pentru ca oamenii să aibă acces la polițe RCA mai ieftine.

Am arătat nenumărate cazuri în care șoferi cu o conduită bună în trafic, care urcă in clasa de Bonus, se trezesc anual cu majorări de preț pentru că sunt considerați asigurați cu risc ridicat.

Biroul Asigurătorilor Auto (BAAR) spune pe site-ul propriu că, potrivit legii, asigurații care primesc de la cel puțin trei asigurători diferiți oferte pentru 12 luni ale căror prime RCA sunt cu 36% mai mari față de tariful de referință, aferent segmentului de risc din care fac parte, sunt considerați asigurați cu risc ridicat.

Acești asigurați s-ar putea adresa Biroului Asigurătorilor Auto (BAAR) care alege un asigurător care le va vinde o polița la un preț în limitele legale.

Problema este că oamenii nu știu că sunt considerați asigurați cu risc ridicat și nici nu știu să-și calculeze singuri prima de risc, iar brokerii nu au interes să-i ajute.

  • Din păcate, în răspunsurile către HotNews.ro, ASF a dat o veste și mai proastă pentru asigurații cu risc ridicat.

Autoritatea spune că Legea 132/2017 privind asigurarea obligatorie auto (RCA) a fost modificată, astfel că și prima stabilită acum de BAAR este doar la nivel de recomandare.

  • „În urma deschiderii de către Comisia Europeană a cauzei de infringement C-475/2018 privind legislația RCA din România, prevederile Legii nr. 132/2017 au fost modificate prin Legea nr. 202/2022, aceasta modificând inclusiv prevederile ce reglementează intervenția BAAR în cazul asiguratului cu risc ridicat.
  • În acest caz, în baza noilor prevederi ale legii și ale procedurilor proprii, BAAR doar alocă un asigurător și recomandă acestuia încheierea contractului la nivelul unei prime recomandate, însă nu mai are atribuții în ceea ce privește stabilirea primei finale la care se va încheia contractul de asigurare și nici nu poate impune un nivel al acesteia.”, au declarat oficialii ASF.

ASF vrea să facă un comparator de tarife RCA

Autoritatea spune că are de gând să aducă anumite modificări la legislația RCA, dar care să fie în acord cu directivele UE.

  • „ASF are în analiză modificarea legislației RCA pe baza prevederilor Directiva (UE) 2021/2118 a Parlamentului European și a Consiliului din 24 noiembrie 2021 de modificare a Directivei 2009/103/CE privind asigurarea de răspundere civilă auto și controlul obligației de asigurare a acestei răspunderi și analizează inclusiv modalitatea în care la nivelul pieței de asigurări din România ar putea fi implementat un comparator al primelor de asigurare, caz în care, prin intermediul acestuia ar putea fi implementată o comparație a primelor ofertate de către asigurători cu prima rezultată din utilizarea tarifului de referință”, a mai precizat ASF.

Pentru detalii legate de creșterile RCA citește: