​750 de camioane de peste 16 tone au obținut reduceri de mii de lei la RCA în prima săptămână de aplicare a noii formule de calcul dedicate exclusiv acestei categorii de asigurați cu risc ridicat. Dacă Ciolacu se așteaptă la mii de polițe RCA mai ieftine la camioane, asigurătorii speră la reduceri de taxe care să ușureze acest impact, iar restul asiguraților depind de Parlament pentru schimbările promise în piața RCA.

Protest RCA al transportatorilorFoto: Inquam Photos / George Călin

750 de polițe RCA mai ieftine pentru camioanele de peste 16 tone în prima săptămână

În contextul negocierilor cu transportatorii pentru încetarea protestelor, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a aprobat în 19 ianuarie o noua formulă de calcul a primei RCA recomandate de Biroul Asigurătorilor auto (BAAR) pentru o parte din asigurații cu risc ridicat, respectiv pentru persoanele fizice și juridice care dețin camioane de peste 16 tone și se află în clasa B0.

Valoarea maximă a primei RCA recomandate nu va depăși 9.000 de lei la clasa B0, potrivit noii formule care se va aplica pe perioada în care se află în vigoare prevederile HG nr.1326/2023 (n.a actul care a plafonat încă 3 luni prețurile RCA la valorile din februarie 2023, ajustate cu o creștere maximă de 6,8%).

La solicitarea HotNews.ro, Biroul Asigurătorilor Auto (BAAR) a comunicat că, începând de luni, 22 ianuarie, a început să aloce asigurători RCA către asigurații cu risc ridicat pe segmentul vehiculelor de marfa peste 16 tone cu prime recomandate pe noua formulă de calcul.

  • În prima săptămână de aplicare a noii formule de calcul, „au fost procesate mai mult de 750 de cereri care îndeplineau criteriile de încadrare în categoria asiguratului cu risc ridicat.”, au precizat pentru HotNews.ro oficialii BAAR.

Noua formulă de calcul: Prima RCA la camioane de peste 16 tone a scăzut cu aproape 24%

Potrivit legii, toți asigurații care primesc de la cel puțin trei asigurători diferiți oferte pentru 12 luni ale căror prime RCA sunt cu 36% mai mari față de tariful de referință, aferent segmentului de risc din care fac parte, sunt considerați asigurați cu risc ridicat.

Dacă vă încadrați în această categorie, vă puteți adresa BAAR (organizație care cuprinde toți asigurătorii RCA), care desemnează un asigurător RCA care să vă încheie asigurarea auto la o primă recomandată.

  • Formula de calcul a primei recomandate pentru toate vehiculele, cu excepția camioanelor de peste 16 tone, este media aritmetică între prima de risc ridicat (Tariful de referință x 1,36 cât este factorul N) și rezultatul mediei aritmetice dintre cele mai mici trei valori ale primelor nete de cheltuieli de distribuție, care se regăsesc în ofertele RCA pe care asiguratul cu risc ridicat le-a anexat la solicitare, ponderată cu un procent de 64%.
  • Formula de calcul a primei recomandate pentru camioanele de peste 16 tone diferă prin faptul că este ponderată cu un procent de 39%, ceea ce a dus la reduceri de mii de lei la camioane.

Datele BAAR arată că media primelor de asigurare RCA ofertate de asigurătorii RCA nete de cheltuieli aferente cazurilor de risc ridicat instrumentate de BAAR în luna decembrie 2023 pentru camioanele de peste 16 tone era de aproape 16.000 de lei.

Ce reduceri de preț RCA aduce la camioane noua formulă de calcul?

  • „Pentru clasa B0 se ajunge la o valoare a primei recomandate de 8966,71 lei față de 11.708,24 lei (valoare rezultată din înmulțirea tarifului de referință de 8.609 lei cu factorul N de 1,36) cât reprezintă tariful de încadrare în categoria de risc ridicat pentru clasa B0.
  • Anterior intrarii în vigoare a acestei formule, primele recomandate pe segmentul vehiculelor de marfă s-au situat în medie ușor sub acest prag de 11.708 lei.”, au precizat pentru HotNews.ro oficialii BAAR.

Asigurătorii speră la reduceri de taxe și contribuții care să ușureze impactul

Aceste reduceri de preț RCA tocmai la camioanele de peste 16 tone, segment în care frecvența daunelor este de 3 ori peste media pieței și despăgubirile de plătit sunt semnificativ mai mari creează un impact financiar negativ firmelor de asigurări.

  • Surse din rândul transportatorilor participanți la negocieri au precizat pentru HotNews.ro că în cadrul negocierilor asigurătorii au ridicat problema impactului financiar generat de schimbarea acestei formule de calcul și reducerile de preț pentru RCA-ul la camioane.

Informația este confirmată de BAAR care dă de înțeles că ASF analizează în prezent o posibilă reducere a taxelor și contribuțiilor plătite de asigurători.

  • „În urma consultărilor, înțelegem că ASF analizează luarea unui set de măsuri care să diminueze impactul financiar negativ determinat de aceste modificări, cum ar fi reducerea anumitor taxe și contribuții plătite de către asigurători, ajustarea sistemului bonus-malus, efectuarea sau propunerea de modificări ale actelor normative care reglementează asigurarea RCA”, au precizat pentru HotNews.ro oficialii Biroului asigurătorilor auto.

Asigurătorii: Din 100 de lei încasați pe RCA, 77,3 lei sunt pentru plata daunelor, iar 13 lei pentru taxe și contribuții

Principala cheltuială a asigurătorilor este cea cu daunele, iar din 100 de lei încasaţi pe RCA 77,3 lei merg către daune, a susținut la începutul acestei luni Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare-Reasigurare din România (UNSAR).

După ce Confederația transportatorilor auto (COTAR) a acuzat că "doar 25% din preţul poliţei RCA reprezintă plata daunelor, iar 75% încasează asiguratorii", UNSAR a reacționat susținând că din 100 lei încasaţi pe RCA, 77,3 lei merg către daune, conform datelor oficiale ale ASF.

  • "Principala cheltuială a companiilor de asigurări este, a fost şi va fi cea cu plata daunelor, în vederea onorării obligaţiilor asumate faţă de clienţi. Totodată, prin plata de despăgubiri importante, de aproape 5 milioane euro în fiecare zi calendaristică (şi asta doar în 2022), asigurătorii din România vin în sprijinul oamenilor şi companiilor.
  • Chiar dacă se doreşte defăimarea imaginii României şi a pieţei de asigurări din ţara noastră, din punct de vedere al cheltuielilor, industria de asigurări se încadrează exact în intervalul de 15-30%.
  • Problema nu este aici, ci ţine, printre altele, de frecvenţa accidentelor rutiere şi de dauna medie.
  • Revenind, în zona de cheltuieli sunt reflectate: taxe şi contribuţii plătite către Fondul de Garantare a Asiguraţilor, Fondul Naţional de Protecţie şi către alte organisme instituţionale în valoare de 13% (deci care nu aparţin asigurătorilor). O parte din aceşti bani reprezintă un împrumut pe care asigurătorii îl acordă, conform legislaţiei, pentru ca FGA să poată plăti despăgubirile către păgubiţi.
  • Nu se ştie când vor fi recuperate sumele împrumutate de asigurători către FGA şi care va mai fi valoarea lor atunci, având în vedere inflaţia şi pierderea de dobândă; comisioane şi alte cheltuieli de achiziţie (aşadar costuri pentru asigurători). Pe perioada plafonării tarifelor de primă, acestea sunt de maximum 7,4%.
  • În concluzie, pentru cheltuielile de administrare ale asigurătorilor, pentru cele cu managementul daunelor, pentru reasigurare şi pentru multe alte categorii de cheltuieli rămân circa 6% din primă. Toate celelalte cheltuieli reprezintă rezerve pentru daune - a căror constituire este o cerinţă legală, pentru că societăţile de asigurare să poată să îşi îndeplinească în orice moment obligaţiile", au susținut asigurătorii.

Când vor beneficia toți asigurații RCA de suspendarea poliței cât mașina staționează sau plata în rate

Dincolo de această soluție temporară pentru reducerea prețului RCA la camioanele de peste 16 tone, premierul Ciolacu a promis că în perioada următoare se vor lua măsuri pentru toată piața RCA, precum plata în rate ori suspendarea poliței cât mașina nu circulă mai mult timp.

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a anunțat joi, 25 ianuarie, că posibilitatea suspendării efectelor contractului RCA, certificatul de daunalitate și monitorizarea electronică prin rețeaua de camere de supraveghere în trafic a valabilității RCA sunt măsuri cuprinse în proiectul de lege adoptat în luna decembrie de Guvern și înregistrat acum la Senat.