Informatia pe scurt:
- Care este povestea sistemului informatic Columbo si de ce nu este inca 100% functional pentru cetateni
- Denumit SIAMC, dar botezat la nivel intern Columbo, sistemul IT este accesat de pe tableta de catre inspectorii ITM, care pot astfel verifica pe teren toate datele legate de un anumit angajator si salariatii acestuia si sa inregistreze evidenta si actualizarea controalelor efectuate pentru combaterea muncii la negru.
- Cum explica Inspectia Muncii de ce a fost nevoita sa cumpere servicii de mentenanta evolutiva pentru sistemul IT botezat Columbo, unde avea asigurate deja garantie si servicii de mentenanta corectiva pentru urmatorii 5 ani
Sistemul 'Columbo' a fost predat de Teamnet, dar nu este functional 100% pentru cetateni
Inspectia Muncii a atribuit prin licitatie, la sfarsitul lunii septembrie 2014, catre Teamnet International, un contract IT de aproape 34 milioane de lei (peste 7,7 milioane de euro), cu o perioada de implementare de 7 luni.
- Pentru detalii citeste si: Teamnet International va furniza Inspectiei Muncii un sistem IT de 34 milioane lei
Denumit SIAMC, dar botezat la nivel intern Columbo, sistemul IT este accesat de pe tableta de catre inspectorii ITM, care pot astfel verifica pe teren toate datele legate de un anumit angajator si salariatii acestuia si sa inregistreze evidenta si actualizarea controalelor efectuate pentru combaterea muncii la negru.
- "Activitatea noastra fiind specifica de control, inspectorii de munca in mare parte sunt pe teren in controale. 90% din acest sistem este in interiorul institutiei si nu este vizibil cetateanului. Este un sistem IT accesibil de pe calculatoarele inspectorilor din toata tara. Prin acest contract s-au achizitionat 1000 de tablete, cate o tableta pentru fiecare inspector, prin care ei vad informatii din REGES si alte sisteme IT cu care noi ne interconectam si se confrunta datele la locul desfasurarii activitatii", a precizat pentru HotNews.ro un director din cadrul Inspectiei Muncii.
Datele din caietul de sarcini al licitatiei (vezi documentul atasat) arata ca sistemul SIAMC trebuie sa se interconecteze cu alte sisteme precum Registrul General de Evidenta a Salariatilor (n.a REGES/Revisal - si acesta implementat tot de catre Teamnet International), cu sistemul informatic al Registrului Comertului, cu sistemul ANAF, cu sistemul de evidenta a persoanelor DEPABD, cu sistemul de la Oficiul Roman pentru Imigrari, sistemul de la ANOFM, sistemul de la Casa Nationala de Pensii Publice si sistemul de la Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala.
Totusi, in Caietul de sarcini, erau mentionate o serie de servicii digitale pentru cetateni, care nu sunt inca disponibile. De fapt unde poate fi accesat aceste sistem IT?
Partea de front-office, pe care oricine o poate vedea este chiar noul site al Inspectiei Muncii - www.inspectiamuncii.ro, creat odata cu implementarea acestui sistem.
Potrivit contractului castigat de Teamnet, aici cetatenii ar fi trebuit sa poata inregistra si sa transmita online reclamatii catre Inspectoratul Teritorial de Munca in ceea ce priveste incalcarea de catre angajatori a prevederilor legislatiei muncii.
- Functionalitatea nu a fost implementata inca. De ce?
"Deocamdata nu este pusa in functiune pentru ca trebuie corelata cu o alte actiuni la nivel intern la Inspectia Muncii. Pana la sfarsitul anului, site-ul va intra insa complet in functiune. Perioada de implementare era de 7 luni pentru ca potrivit axelor de finantare era termen pana la sfarsitul anului 2014. Intre timp termenul pentru axa din care s-a facut finantarea proiectului a fost prelungit pana la sfarsitul anului 2015 si am facut si noi automat prelungirile. Era oricum greu, daca nu imposibil de finalizat in doar 7 luni de facut tot sistemul, instruirile etc. Sistemul informatic a fost predat la cheie, dupa finalizarea tuturor procedurilor, in 8 septembrie 2015. Din acel moment am inceput sa-i dam drumul pe bucati, pentru ca din punct de vedere tehnic nu se poate sa-l pui pe tot in functiune deodata. Se fac actualizari, importari de date din alte sisteme IT atat interne, cat si externe", a precizat oficialul Inspectiei Muncii.
- De ce e nevoie sa cumperi mentenanta evolutiva daca ai deja garantie si mentenanta corectiva timp de 5 ani de la implementarea sistemului?
Cam aceasta este in linii mari povestea acestui sistem IT implementat de Teamnet, relatata de responsabili din Inspectia Muncii.
De ce cumpara insa Inspectia Muncii servicii de mentenanta evolutiva (pentru detalii vezi caietul de sarcini atasat) pentru acest sistem in conditiile in care sistemul beneficiaza de servicii de garantie si mentenanta corectiva din partea Teamnet pentru urmatorii 5 ani?
Dantes Nicolae Bratu, Inspector general de stat in cadrul Inspectiei Muncii, a precizat pentru HotNews.ro ca serviciile de mentenanta evolutiva erau prevazute in contractul de finantare si ca in baza acordului cadru semnat cu Ymens Teamnet se vor face plati in masura in care apar anumite schimbari legislative si de proces si in limita sumei de 2,2 milioane de euro.
- "Inspectia Muncii a implementat in perioada 09.12.2013 - 08.09.2015 proiectul 'Combaterea muncii la negru si sporirea securitatii muncii in Romania prin imbunatatiri de structura si proces in cadrul Inspectiei Muncii', (..), in baza Contractului de finantare nr. 1195/321/06.12.2013. Componenta principala a proiectului a fost sistemul informatic SIAMC, sistem informatic pentru care s-a derulat achizitia privind 'Infrastructura hardware si software de baza, servicii de dezvoltare si implementare a sistemului informatic SIAMC propus prin proiect (analiza, proiectare, implementare, testare sistem informatic, inclusiv portal web, precum si instruirea personalului care va utiliza si administra sistemul informatic dezvoltat), respectiv servicii de consultanta in vederea realizarii analizei legislative si institutionale pentru identificarea oportunitatilor de imbunatatire a proceselor de lucru din cadrul IM'.
- In urma atribuirii contractului, s-a realizat implementarea sistemului SIAMC, urmand ca, in conformitate cu prevederile contractului de finantare si ale ghidului solicitantului, sa se asigure functionarea permanenta a acestuia in perioada de post implementare, respectiv 5 ani dupa finalizarea implementarii proiectului.
- Pana la data formularii prezentului raspuns, 25.11.2015, nu au fost inregistrate modificari legislative si de proces, achizitia acestor servicii de mentenanta fiind necesara ca urmare a obligatiilor Inspectiei Muncii ce-i incumba, conform contractului de finantare, in calitate de beneficiar, obligatii printre care s-a numarat si incheierea unui acord cadru prin care sa asigure obligatoriu garantia extinsa/servicii de reparatii si mentenanta evolutiva a sistemului in perioada de post implementare, respectiv 5 ani dupa finalizarea implementarii proiectului. In masura in care vor interveni modificari legislative si/sau de proces pe durata acordului cadru (5 ani), in baza contractelor subsecvente se vor solicita prestatorului, pe baza de Note de comanda, prestarea/furnizarea serviciilor/produselor, numai in functie de necesitatile aparute pe durata acestui acord", a declarat Dantes Nicolae Bratu, Inspector general de stat.
Oficialii Teamnet contactati de HotNews.ro au precizat urmatoarele:
- "Contractul de mentenanta evolutiva atribuit catre Ymens se refera la servicii pentru dezvoltarea unor functionalitati noi in vederea adaptarii sistemului la schimbari legislative sau de procedura ce pot surveni, versiuni noi de licente de la producatori, cat si extinderi de garantie sau servicii de reparatii pentru echipamente hardware (dupa expirarea perioadei de garantie acoperite prin contractul dintre Inspectia Muncii si Teamnet International). Aceste servicii de mentenanta evolutiva vor putea fi achizitionate prin contracte subsecvente daca va exista o nevoie specifica, neacoperita de contractul initial.
- Pe de alta parte, mentenanta corectiva asigurata prin contractul dintre Inspectia Muncii si Teamnet International se refera, similar unei garantii pentru un produs, la rezolvarea unor eventuale probleme la nivelul functionalitatilor existente ale aplicatiei si asigurarea garantiei echipamentelor hardware pe perioada prevazuta in contractul initial.
- Eventualele contracte subsecvente vor intra in acordul cadru cu valoarea de 7,12 milioane lei (fara TVA), asadar, ele nereprezentand achizitii suplimentare acestei sume", au precizat reprezentantii Teamnet International.
Mai trebuie amintit ca pentru acest contract de servicii de mentenanta evolutiva, Inspectia Muncii a primit doua oferte, prima fiind de la Ymens Teamnet (in asociere cu alte companii din grupul Teamnet, iar cea de-a doua din partea Romanian Soft Company. Aceasta din urma a fost declarata necastigatoare.
Teamnet a fost infiintata de deputatul si omul de afaceri Sebastian Ghita, ca parte a grupului de firme Asesoft. Ghita a anuntat in luna august a anului 2012 ca si-a vandut toate actiunile detinute la firmele de IT&C, inclusiv la Teamnet.
Nimeni altcineva nu se va baga sa repare bug-uri intr-un cod scris de altii.
Nu poti scoate un pret competitiv pe o astfel de mentenanta, pentru ca nu ai know how-ul initial.
Nu vad ce e asa de spectaculos la o astfel de stire.
Adica nici macar nu isi fac simtite efectele pozitive.
Deci bani multi, colosal de multi, aruncati pe fereastra.
Noi implementam, in privat, pentru aprox 600 de useri externi retelei noastre din HQ + acces pentru public ceva de genul asta.
In total (HW + SW + DR + mentenanta pe 3 ani ) ne "duce" pe la 1.5
Hai sa zicem 2 (de amorul artei).
...
Este clar ca ai un avantaj major cand este codul scris de tine, dar lucrand la o aplicatie de dimensiuni mari, enterprise, este EXTREM de putin probabil sa repari doar bug-uri din propriul cod. Poate doar daca esti unul din contribuitorii initiali si foarte activi ai acelui proiect.
Mentenanta din partea firmei care a dezvoltat software-ul nu garanteaza in niciun fel mentenanta din partea acelorlasi ingineri care l-au si dezvoltat.
nu trebuie sa fie aceiasi ingineri, tot livrabil este si documentatia dezvoltarii, pe baza careia (si a surselor de program comentate corespunzator) se poate face decent mentenanta. dar nu sunt numai ei, sunt si cei care au lucrat la conceptia aplicatiei si care stiu chichitele mai bine decat oricine vine peste noapte sa studieze documentatia.
e oricum o idee trasa de par ca altcineva sa faca mentenanta, optim e ca echipa care a dezvoltat sa ofere si mentenanta un timp. de regula astea sunt incluse de la inceputul proiectului, dar cand banii de buget nu sunt aprobati sau nu sunt de ajuns se fac contracte mai mici, pe bucati.
Ca PSD are inca datorii de la alea prezidentiale.
Banii vor merge in campanii electorale, munca o va face o echipa mica de programatori platiti sub media pietei.
Apoi toata lumea se va intreaba de ce a iesit un mare coco din tot acest proiect msi de ce a fost asa de schump.
Echipa mea poate realiza proiectul la o fractiune din costuri, insa banii trebuiesc luati de baietii destepti nu de companii de IT pe bune.
Hai DNA!!
Visezi.
Toti vor cercetare, vor sa dezvolte ceva...si pe undeva e normal.
Toti fug de mentenanta...e multa munca...
7 luni sa faci aceast sistem de management este total nerealist si este 1000% imposibil.
As pune pariu oricat ca nu o sa fie gata nici pana la sfarsitul anului. Ai nevoie de minim 2 ani ca sa ai un sistem functional si stabil ... numai perioada de teste este undeva la minim 4 luni. Motivul pentru care exista contractul mentenanta evolutiva pe 5 ani este ca sa termine de facut sistemul.
Platforma de procesare date [include 1 sasiu
blade, 14 servere blade, accesorii] - 647.112 lei
Sistem de stocare a datelor [include echipament stocare centralizata, infrastructura gazduire echipamente si racire, infrastructura de alimentare UPS - 493.560 lei
Platforma fluxuri - 981.711 lei...și aici sînt 3 licențe pentru Liferay Portal Enterprise Edition
Licente server GIS si optiuni GIS - 862.244 lei pentru 8 licente server si 5 utilizatoeri QGIS
Urmeaza...CONFIGURARE si nu DEZVOLTARE...
Configurare platforma portal&colaborare,
sectiunea portal - 1.344.265 lei
Configurare platforma portal&colaborare,
sectiunea colaborare - 1.373.330 lei