Să faci randamente extrem de mari de la 1 la 100 sau de la 1 la 1000 pe termen scurt se întâmplă dar sunt excepții. Sunt date de noroc sau de anumite contexte care, din păcate, nu pot fi replicate la scară foarte largă, spune Călin Meteș, director general adjunct la Fondul Proprietatea.

Calin MetesFoto: Adi Iacob / HotNews

Cu toate acestea, există o carte puțin cunoscută la noi, scrisă de Christopher W Mayer: “100 Baggers” se numește.

Adică este vorba despre acțiuni care generează de 100 de ori, adică de la 1 dolar cresc la 100 de dolari și ne arată cum să le găsim.

Ascultă PODCASTUL „La cafea” mai jos sau vezi Video de la final pentru întreaga discuție în care atingem și alte subiecte practice care țin de analiză fundamentală.

Ce a făcut autorul cărții?

“S-a uitat în trecut în istoria pieței americane și a încercat să găsească niște caracteristici comune a acelor acțiuni sau companii care au crescut de 100 de ori. A încercat să extragă niște principii”, a spus Meteș.

Cele trei principii sunt:

1. Companii într-o piață în creștere cu multiplicatori.

2. Return on equity foarte bun pe care acea companie îl generează pentru investitori

3. Cât de bun este managementul să aloce capitalul eficient

Ce înseamnă, în detaliu, acele principii

1.Toate companiile care au generat astfel de randamente aveau creștere. Aveau o creștere foarte mare a business-ului lor în sine.

“Trebuie să ne uităm la acele business-uri care au un potențial de creștere foarte mare în viitor. Dacă ne uităm la energie regenerabilă, mașini electrice și așa mai departe, este clar că e un domeniu care va fi în creștere. E un business care va crește ca industrie și trebuie să ne uităm la acele companii din acel sector care considerăm că vor beneficia cel mai mult de această creștere”, a spus el.

Este mai dificil să ne dăm seama, mai ales dacă suntem începători, de capacitatea multiplicatorului acelei companii de a crește.

“O să dau un exemplu: companiile, atunci când sunt evaluate, au mai mulți indicatori price to book (P/B), price per earnings (P/E). Mă refer în special la acest indicator că e cel mai simplu (P/E), adică preț pe profit net”, a explicat Meteș.

Ce înseamnă?

Înseamnă că dacă o companie are un profit net de 10 lei și ea în piață se tranzacționează la 100 lei, acest indicator este 10.

“Indicatorii unei companii evoluează în timp sau nu, depinde de domeniu, de companie și așa mai departe, dar în general evoluează. Unii indicatorii ai anumitor companii sau sectoare se contractă, adică devin mai mici, iar în alte domenii și alte companii devin mai mari în timp”, a mai afirmat el.

„Noi ne dorim acele companii în care indicatorii devin mai mari. Asta înseamnă că piața le valorizează mai mult. Dacă înainte eram dispus să cumpăr o companie cu per de 10, adică să recuperez banii învestiți în 10 ani, poate în timp piața va spune: Această companie este într-un domeniu foarte sexy, căutat, este dispus să plătească un P/E de 20”, a mai explicat el.

Deci combinația asta în care să găsești companii care sunt într-o creștere foarte bună și care au un potențial de multiplicare al indicatorilor este extrem de puternică pentru că noi câștigăm din două părți:

1. Pe deoparte fundamental datorită companiei

2. Datorită pieței care valorizează mult acele companii

Un indicator important este și return on equity: randamentul pe care aceste companii sunt în stare să-l genereze investitorilor pe termen lung (am avut un text pe temă în weekend sau puteți urmări video ori varianta PODCAST pentru detalii).

3. Un alt element este: Cât de bun este managementul ca să reinvestească acest capital la acest return on equity deja obținut?

“Dacă stăm să ne uităm, toate companiile trec printr-un anumit ciclu de viață. Se nasc, sunt mici, reușesc să aibă un produs, cresc, devin mature și după aceea începe, să spunem așa, căderea”, a explicat Călin Meteș.

Ideea care este?

“O companie reușește să crească foarte mult, să fie dorită de acționar și să genereze randamente foarte bune în măsura în care reușește pe termen lung să reinveastească banii pe care îi obține la un randament extrem de ridicat. Acest lucru este foarte dificil de realizat”, a spus el.

De ce?

Când tu ai randamente foarte bune, ce se întâmplă ca și companie? Apare competiția.

„Dacă competitorul vede că tu ai un business care îți generează 30% pe an, și el vrea să intre acolo și te concurează. De aceea, capacitatea managementului de a reinvesti acești bani de la un randament foarte ridicat este esențială pentru că acest lucru îți crește foarte mult valoarea companiei în timp și aceasta generează valoarizarea de către investitori să-i acorde un multiplu mai mare”, a mai arătat Călin Meteș.