Sa lucrezi in Romania e mai complicat ca in Albania sau Bangladesh. "Acolo lucrurile erau mai clare", a declarat vineri directorul executiv al Tarom, belgianul Christian Heinzmann. Managerul privat al companiei aeriene acuza "birocratia incredibila", dar si presiunile si implicarea Consiliului de Administratie al companiei, organism numit politic, in activitatile de management. Heinzmann sustine ca CA-ul i-a luat din prerogative dupa ce in urma cu cateva luni a fost fortat sa-si scurteze mandatul si ca exista o diferenta de opinie privind flota de aeronave: Consiliu ar dori vanzarea unor avioane, in timp ce belgianul ar vrea extinderea operatiunilor si lansarea de curse lungi pentru a profita de pozitia ideala pe harta a Bucurestiului.

Airbus A310 - avion retras din flota TaromFoto: Wikipedia

Audio integral cu declaratiile CEO-ului Tarom, Christian Heinzmann in cadrul conferintei de presa:

Descarca fisierul audio in format MP3

CEO Tarom: "Rolul meu nu este atat de evident pe cat ar trebui sa fie. Consiliul de Administratie are comisii care se impun in managementul companiei"

Directorul executiv al Tarom, managerul privat Christian Heinzmann, sustine ca exista diferente de opinie intre conducerea companiei si Consiliul de Administratie si ca, din aceasta cauza, rolul sau in conducere este diminuat. Heinzmann acuza presiuni si implicari ale CA-ului in conducerea companiei, asta dupa ce la finalul lunii mai seful CA a fost acuzat ca l-a fortat pe Heinzmann sa-si scurteze mandatul de la 4 ani la doar un an.

"Nu avem mereu aceleasi opinii, dar pentru moment incerc sa fac tot ce e nevoie in interseul companiei. Atat pot spune la acest moment. Consiliul are diferite comisii care supravegheaza activitatile companiei si, intradevar, rolul meu nu este atata de evident pe cat ar trebui sa fie. Consiliul are diferite comisii care se impun in managementul companiei, iar la finalul zilei opinia care conteaza este a Consiliului", a declarat vineri belgianul Christian Heinzmann, managerul privat al Tarom, in cadrul unei conferinte de presa organizate de Ziua Aviatiei in Europa de Est.

"Consiliul are propriul stil de management in companie si si are prerogative proprii. Asta inseamna ca pot face sau influenta diferite lucruri pe care le considera ei importante, iar eu sunt limitat la managementul de zi cu zi", mai spune Heinzmann.

Reporter: In prezent, dvs conduceti compania sau Consiliul?

"As spune ca ambele parti, dar Consiliul are o mare influenta".

Reporter: Va ajuta sau va impiedica?

"In general, nu am prea multe contacte cu CA-ul. Dar e un mix. Au o abordare diferita. Eu ma ocupa de managementul de zi cu zi, dar Consiliul are implicarea sa in conducere. Avem opinii diferite. Uneori ei spun lucruri cu care nu sunt de acord".

CA vrea vanzarea unei parti din flota, managerul privat se opune si vrea extinderea operatiunilor

CEO-ul belgian sustine ca diferentele de opinie intre el si Consiliul de Administratie se reflecta si in intentiile de viitor pentru companie si ca unele decizii luate de CA se bat cap in cap cu deciziile sale. Potrivit acestuia, Consiliul de Administratie are in vedere vanzarea unei parti din flota aeriana a Tarom, in timp ce el ar dori extinderea activitatii si folosirea avioanelor vizate pentru curse pe distante lungi astfel incat sa se profite de pozitia geografica buna a Bucurestiului.

"Sunt exemple de decizii luate de Consiliu care se bat cap in cap cu deciziile luate de mine. Ca exemplu este situatia flotei. Eu nu consider ca trebuie sa vindem din avioane, in timp ce Consiliul are o alta parere. La fel e si in privinta dezvoltarii comerciale.

Eu consider ca trebuie sa initiem curse pe distante lungi spre destinatii precum New York sau Beijing, dar Consiliul se impotriveste. Pentru mine este un pas logic. Avem infrastructura, avem posibilitatea si exista cerere pentru curse lungi. Atunci de ce sa nu o facem? Romania, Bucurestiul are o pozitie ideala pe harta. Am putea avea o dezvoltare buna in aceasta zona si am deveni mai putin dependenti de alte companii aeriene. Exista o piata. Mai ales spre zona Chinei", sustine directorul executiv al Tarom.

"Filosofia mea este diferita. Avem doua avioane foarte bune, Airbus310 care ne permit curse lungi si ar trebui sa le folosim. Nu zic pentru 20 de ani, ci inca pentru cativa ani pana cand sunt amortizate. Vom face acum o mare operatiune de intretinere ale acestor aeronave, vor fi aduse la zi cu standardele si nu vad de ce sa le vindem, daca putem sa le folosim pentru curse lungi sau chartere", mai spune Heinzmann.

Rezultatele Tarom, din ce in ce mai bune, nu mai sunt facute publice

Intrebat de ultimele rezultate financiare ale companiei, Heinzmann a spus ca acestea sunt din ce in ce mai bune, dar nu au mai fost facute publice datorita unei decizii ale Consiliului.

"Exista o decizie a Consiliului cum ca rezultatele financiare sa fie compilate de catre CA. Regret ca nu pot comunica mai flexibil cu presa pentru ca nu este nimic de ascuns. Dimpotriva, lucrurile merg chiar bine. Exista un trendul de crestere. Luna trecuta, in august, am depasit 203.000 de pasageri, randamentul se imbunatateste si cifrele arata foarte bine", spune Heinzmann.

In plus, potrivit lui Heinzmann, Consiliul de Administratie a inceput sa ii ia din prerogative, ultimul exemplu fiind demiterea de catre CA a sefei departamentului de Comunicare, direct subordonata directorului executiv.

'Consiliul si-a derogat aceasta atributie in urma cu cateva zile si apoi au decis demiterea directorului de comunicare. Nu ii pot opri, dar eu am alta opinie. Ei si-au dat propria reglementare care sa le permita sa faca asa ceva. Nu pot sa va zic daca e legal sau nu", a precizat managerul privat al Tarom.

Heinzmann: "Daca eram la conducerea unei companii private, aplicarea planului de management ar fi fost deja intr-un punct mult mai avansat. Sistemul ne incetineste"

Christian Heinzmann

Christian Heinzmann

Foto: AGERPRES

"Nu sunt de acord cu pozitiile Consiliului care acuza ca planul de management nu este bine implementat. Rezultatele sunt din ce in ce mai bune. Luna August a fost una foarte buna, la fel si luna Iulie. Planul de management este putin in urma, dar doar din cauza birocratiei incredibile prin care trebuie sa trecem si obstacolele din interiorul companiei. Daca eram la conducerea unei companii private, aplicarea planului de management ar fi fost deja intr-un punct mult mai avansat. Sistemul ne incetineste", a declarat belgianul.

Heinzmann sustine ca nu a simtit presiune politica, ci doar din partea membrilor Consiliului de Administratie si spune ca a lucra in romania este mai complicat decat in tari precum Albania sau Bangladesh, acolo unde a fost director executiv la alte companii aeriene.

"E foarte complicat sa lucrezi,s a faci business in Romania, sa fiu sincer. Am lucrat in mai multe colturi din lume, iar aici e mai complicat decat in orice alta parte. Am fost CEO la Albanian Airlines, la GMG Airlines in Bangladesh, la Luxair in Luxamburg, am lucrat in Paris, in Olanda, in Anglia. Era mai usor in Albania si in Bangladesh. Lucrurile erau mai clare", a declarat managerul privat al Tarom.

Managerul privat al companiei, obligat sa isi scurteze mandatul, desi Tarom inregistra primele rezultate pozitive in ultimii ani

La finele lunii mai, directorul companiei, belgianul Chirstian Heinzmann, a confirmat pentru HotNews.ro ca a fost obligat de presedintele CA, Dan Pascariu, sa-si semneze scurtarea mandatului de la patru la un an sub amenintarea demisiei imediate, cu toate ca rezultatele financiare ale companiei in luna mai erau pentru prima data pe plus.

"Am fost, de fapt, fortat sa iau aceasta decizie de catre domnul Pascariu, seful Consiliului de Administratie. Mi-a dat un termen limita: sa semnez inainte de sedinta CA de vineri [n.r. 21 iunie], altfel vor exista consecinte serioase - demiterea mea imediata. Totul este foarte subiectiv. S-au spus multe lucruri, dar cred ca scopul este sa fiu inlocuit cu altcineva. Astept ca situatia sa-mi fie clarificata de primul ministru. Presiunile asupra mea din partea domnului Pascariu au inceput de prin luna martie. Au inceput practic din senin", a declarat pe 24 iunie Christian Heinzmann pentru HotNews.ro.

In replica, presedintele CA al Tarom, Dan Pascariu, a declarat pentru HotNews.ro ca Heinzmann a semnat de bunavoie documentul. "Reducerea costurilor inregistrata la TAROM a fost conjuncturala, provine din reducerea costurilor cu combustibilul, nu e un efect direct al managementului", a explicat Pascariu. " Heinzmann a fost mai degraba deranjat de numirea lui Nicolae Demetriade (ca director executiv - n.red.), desi decizia nu ii afecta pozitia", a mai spus Pascariu.

Miscarile la varful TAROM si incercarile de inlaturare a managerului privat vin dupa ce in luna mai 2013, compania aeriana nationala a inregistrat prima luna de profit dupa multi ani, iar rezultatele si-au continuat trendul de crestere si in lunile ulterioare.

Fata de pozitia CA au protestat in repetate randuri si sindicatele din Tarom.

Cine sunt membrii Consiliului de Administratie: 4 din 6 nu au experienta in aviatie

Doar doi din cei sapte noi membri ai consiliului de administratie (CA) al Tarom au experienta in industria aviatica, insa niciunul nu a lucrat efectiv intr-o companie aeriana privata, desi legea cerea experienta in intreprinderi care au un obiect de activitate similar cu al Tarom, dupa cum scria Ziarul Financiar in iulie.

Consiliul de administratie este format din bancherul Dan Pascariu, fostul astronaut Dumitru Prunariu, Valentin Macec, fost consilier al ministrului transporturilor Ovidiu Silaghi, Ciprian Ladunca, director financiar si vicepresedinte al Metlife Alico Romania, omul de afaceri Marius Ghenea, proprietarul magazinelor online PC Fun si PC Garage si Nicolae Demetriade, fost sef al Tarom intre 2001-2002 si care a lasat compania pe pierderi. Demetriade l-a inlocuit in consiliu pe fostul ministru al mediului de afaceri Lucian Isar.

Membrii CA au un mandat pe patru ani.

Potrivit legislatiei, Adunarea Generala a Actionarilor companiei Tarom numeste membrii Consiliului de Administratie. Actionar majoritar al Tarom este Ministerul Transporturilor (96,7%).