Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania a transmis spre publicare in Sistemul Electronic de Achizitii Publice (SEAP) anuntul de participare la licitatia pentru contractul de constructie a tronsonului de autostrada Cernavoda-Medgidia. Proiectul vizeaza realizarea a 20,49 km de autostrada. Proiectarea va dura 3 luni, executia 12 luni, la care se adauga 24 de luni perioada de garantie. Valoarea estimata a contractului se ridica la 726,2 milioane lei fara TVA. Initial, CNADNR estimase ca noul contract va avea o valoare estimata intre 500 de milioane de lei si 700 milioane de lei.

Autostrada Soarelui, inca incompletaFoto: AGERPRES

Finantarea va fi asigurata de la Banca Europeana de Investitii, din fonduri de Coeziune de la Comisia Europeana si de la bugetul de stat.

CNADNR cauta un nou constructor pentru acest tronson in conditiile in care a reziliat contractul cu firma franceza Colas.

  • Potrivit valorii estimate, noul contract va fi mai scump decat cel incheiat initial cu firma Colas.
  • Dupa ce a castigat prima licitatie in noiembrie 2008, Colas a incheiat in martie 2009 contractul pentru construirea sectiunii de autostrada, valoarea acestuia fiind estimata la 634,3 milioane de lei. In aprilie 2011, CNADNR a reziliat contractul din cauza "refuzurilor repetate ale Colas de a continua executia lucrarilor".
  • Autoritatile romane si-au exprimat nemultumirea si fata de faptul cu firma franceza a cerut suplimentarea valorii contractului cu 16 milioane de euro. "Nu a fost finalizata proiectarea pe o lungime de aproximativ 14 km din cei 20,3 km care reprezentau lungimea totala a tronsonului de autostrada. Acesta a fost si motivul pentru care nu au fost in stare sa obtina nici certificatul de urbanism, nici avizele si acordurile necesare, inclusiv autorizatia de construire. Mai mult decat atat, au fost solicitate costuri suplimentare importante. Discutam despre un surplus de 16 milioane de euro, in conditiile in care valoarea pe care consultantul a facut-o arata ca noul aliniament pe care trebuie sa se situeze tronsonul de autostrada costa cu 5 milioane de euro mai putin", a declarat ministrul transporturilor, Anca Boagiu.

CADNR sustine ca firma franceza a invocat "diverse motive pentru a justifica intarzierile". Potrivit CNADNR, Colas nu a efectuat lucrari pe cei 20 km si nu a obtinut avizele si acordurile necesare, insa a solicitat costuri suplimentare importante si prelungirea termenului de executie cu 24 de luni. Totodata, pe sectorul de 5,5 km aflat in executie, lucrarile au fost incepute cu intarziere in vara anului 2010, iar incepand cu luna octombrie 2010 executia lucrarilor la podete si structuri a fost oprita de Inspectoratul de Stat in Constructii ca urmare a nerespectarii de catre antreprenor, in calitatea sa de Proiectant, a prevederilor Legii 10/1995 privind calitatea in constructii. Mai mult, lucrarile de descarcare arheologica ce sunt in sarcina Antreprenorului nu sunt finalizate, iar Colas a inceput retragerea utilajelor de pe santier", sustine CNADNR.

Pe de alta parte, firma franceza Colas spune ca nu a putut lucra din cauza ca nu i-au fost incredintate terenurile si autorizatiile necesare. In cazul a 14 kilometri de autostrada a fost nevoie de modificarea traseului. "Colas asteapta decizia finala privind noul traseu, urmand ca sa i se puna la dispozitie terenul si autorizatia de constructie", se arata intr-o informare de presa a companiei franceze transmisa HotNews.ro. Pe de alta parte, autoritatile romane acuza Colas de intarziere in ceea ce priveste indeplinirea obligatiilor sale contractuale. Astfel, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania a transmis, pe 21 martie, firmei franceze un ultimatum pentru a remedia deficientele, pana la data de 15 aprilie 2011. Neconformarea constructorului pana la aceasta data conduce la rezilierea contractului.

"Colas a obtinut in martie 2009 contractul pentru construirea sectiunii de autostrada Cernavoda-Medgidia. Colas a primit ordinul de serviciu de a incepe lucrarile pe 4 iunie 2009. Initial, proiectul a fost programat sa fie finalizat in doi ani, iar terenurile sa fie puse la dispozitia companiei incepand cu 15 iunie 2009. Din cei 20 de kilometri de autostrada, doar un segment de 5 kilometri a fost pus la dispozitia Colas pe 12 iulie 2010. Incepand cu aceasta data, Colas a mobilizat toate resursele necesare pentru lucrarile de pe aceasta sectiune de autostrada. Pe 22 martie 2011, a fost eliberat terenul si notificata autorizatia de construire pentru o noua sectiune, de data aceasta de 1,2 kilometri. In ceea ce priveste restul de 14 kilometri, traseul ar trebui modificat din cauza descoperirilor arheologice din 2009. Colas asteapta decizia finala privind noul traseu, urmand ca sa i se puna la dispozitie terenul si autorizatia de constructie. Colas colaboreaza activ cu CNADNR pentru a gasi solutii pentru buna functionare a acestui proiect", se arata in informarea transmisa HotNews.ro.