Transportatorii nu sunt atât de naivi pe cât își imaginează liberalii care au inițiat un nou proiect de lege pentru clarificarea problemei diurnei și, bineînțeles, a amnistiei. Proiectul îl publicăm mai jos. Dincolo de faptul că proiectul încă nu e pe site-ul Parlamentului (cel puțin la această oră), până la adoptare ar dura mult timp cu dezbateri în comisii. Plus că apoi va trebui să stea la președinte pentru promulgare, iar abia pe urma să se publice în Monitorul Oficial.

UNTRR - protest diurna abuz ANAFFoto: UNTRR

În timpul ăsta, ANAF va continua cu abuzurile. Solutia cea mai rapidă ar fi ordonanța de urgență. Așa cum s-au grăbit pentru alte proiecte care nu necesitau urgența, precum PNDL 3, la fel pot face și asta. Mai ales ca vorbim de abuz și confuzie la nivelul ANAF, lucru spus chiar de Camera Consultanților Fiscali.

Nu e normal, ca autoritate, să reîncadrezi diurna și apoi să mergi cu decizii de impunere pe ultimii 5 ani. Asta în condițiile în care, potrivit transportatorilor, unii au avut controale în toți acești ani si nu li s-a spus că ar fi în neregulă, ca ar putea reincadra diurna, eventual să le recomande să pună bani deoparte.

Este vorba de soarta unei întregi industrii, lucru care pare să fie de neînteles pentru Guvern, având în vedere că nu a emis niciun proiect până la această oră. Acesta ar fi un proiect care necesită urgență.

Faptul că s-a inițiat un proiect de lege în acest sens chiar de către parlamentari liberali, înseamnă că și ei știu că nu e normal ce se întâmplă.

Proiect liberal amnistie diurnă (click pentru a deschide)

Transportatorii: procesul de aprobare în Parlament al noului proiect de lege privind amnistia fiscală este de lungă durată și de multe ori unele proiecte de lege au fost retrase

„Deși apreciem că noul proiect de lege va aduce o decizie în legătură cu amnistia fiscală, considerăm că protestul din data de 29 septembrie din Piața Victoriei din București trebuie să aibă loc întrucât transportatorii români sunt îngrijorați de faptul că procesul de aprobare în Parlament al noului proiect de lege privind amnistia fiscală este de lungă durată și de multe ori unele proiecte de lege au fost retrase”, spune UNTRR într-un comunicat de presă.

În același timp, proiectul de lege menține riscul reîncadrării diurnei în baza constatărilor Inspecției Muncii, cu un impact negativ semnificativ asupra competitivității transportatorilor români în UE, deja grav afectată de noile prevederi ale legislației europene aduse de Pachetul Mobilitate 1.

„Totodată, nu este clar dacă proiectul de lege înlocuiește diurna pentru deplasările externe pentru toate domeniile de activitate și cum va fi afectată diurna pentru național. Dacă astăzi diurna se aplică conceptual și la național și la internațional cu valori diferite, noul proiect pare că tratează doar activitatea internațională, în timp ce pentru național rămâne conceptul de diurnă așa cum este în prezent stabilit prin legislație”, afirmă transportatorii.

• România este singurul stat european care impozitează diurna, în timp ce state din Europa de Est, precum Polonia, Lituania sau Ungaria, își protejează proprii transportatori. Efectele acestei măsuri sunt devastatoare, cu atât mai mult cu cât taxarea se face retroactiv, penalitățile fiind imposibil de plătit de vreo firmă.

Transportatorii vor protesta miercuri în Piața Victoriei unde vor aduce circa 100 de tiruri, din cauza reîncadrării diurnei ca venit salarial, crizei de pe piața RCA și carantinării șoferilor profesioniști.