După scăderea temporară a prețurilor RCA la camioanele de peste 16 tone, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) vrea să reducă și cotele de contribuții permanente plătite de asigurători din vânzările de asigurări generale (inclusiv RCA), potrivit unui proiect de normă pus joi în consultare publică. Măsura a fost cerută de asigurători pentru a suporta impactul negativ al reducerii prețurilor RCA la camioane.

Protest RCA al transportatorilorFoto: Inquam Photos / George Călin

Proiectul de normă al ASF propune ajustarea cotelor procentuale ale contribuțiilor datorate de asigurători pentru anul 2024, aplicabile la volumul de prime brute încasate din activitatea de asigurări directe începând cu luna februarie 2024 și până la data de 31 decembrie 2024.

Vor fi reduse contribuțiile permanente la FGA, care nu se restituie asigurătorilor

Schimbările vizează doar cotele de contribuții plătite din vânzările de asigurări generale, care sunt dominate de RCA, bani care alimentează Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA), care plătește despăgubirile în cazul asigurătorilor în faliment.

Asigurătorii sunt obligați în prezent să plătească către FGA o contribuție permanentă de 4% și o contribuție specială de 3% pentru asigurări generale, iar ASF propune revenirea la nivelurile din 2023, respectiv o cotă de contribuție permanetă de 2% și o cotă de contribuție specială de 5%.

Spre deosebire de contribuțiile permanente care nu se restituie asigurătorilor, contribuțiile speciale se vor restitui acestora atunci când disponibilităţile Fondului de Garantare a Asiguraților sunt suficiente pentru acoperirea cuantumului sumelor cuvenite creditorilor de asigurări şi pe măsura alimentării Fondului cu resursele financiare prevăzute de lege.

Cât au scăzut temporar prețurile RCA la camioane și cerința asigurătorilor de a se lua măsuri pentru reducerea impactului

750 de camioane de peste 16 tone au obținut reduceri de mii de lei la RCA în prima săptămână de aplicare a noii formule de calcul dedicate exclusiv acestei categorii de asigurați cu risc ridicat. Dacă Ciolacu se așteaptă la mii de polițe RCA mai ieftine la camioane, asigurătorii speră la reduceri de taxe care să ușureze acest impact, iar restul asiguraților depind de Parlament pentru schimbările promise în piața RCA.

Reducerile de preț RCA tocmai la camioanele de peste 16 tone, segment în care frecvența daunelor este de 3 ori peste media pieței și despăgubirile de plătit sunt semnificativ mai mari, creează un impact financiar negativ firmelor de asigurări.

  • Surse din rândul transportatorilor participanți la negocieri au precizat pentru HotNews.ro că în cadrul negocierilor asigurătorii au ridicat problema impactului financiar generat de schimbarea acestei formule de calcul și reducerile de preț pentru RCA-ul la camioane.

Informația a fost confirmată pentru HotNews.ro de BAAR care a spus că ASF analizează o posibilă reducere a taxelor și contribuțiilor plătite de asigurători.

  • „În urma consultărilor, înțelegem că ASF analizează luarea unui set de măsuri care să diminueze impactul financiar negativ determinat de aceste modificări, cum ar fi reducerea anumitor taxe și contribuții plătite de către asigurători, ajustarea sistemului bonus-malus, efectuarea sau propunerea de modificări ale actelor normative care reglementează asigurarea RCA”, au precizat pentru HotNews.ro oficialii Biroului asigurătorilor auto.

Asigurătorii: Din 100 de lei încasați pe RCA, 77,3 lei sunt pentru plata daunelor, iar 13 lei pentru taxe și contribuții

Principala cheltuială a asigurătorilor este cea cu daunele, iar din 100 de lei încasaţi pe RCA 77,3 lei merg către daune, a susținut la începutul acestei luni Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare-Reasigurare din România (UNSAR).

După ce Confederația transportatorilor auto (COTAR) a acuzat că "doar 25% din preţul poliţei RCA reprezintă plata daunelor, iar 75% încasează asiguratorii", UNSAR a reacționat susținând că din 100 lei încasaţi pe RCA, 77,3 lei merg către daune, conform datelor oficiale ale ASF.

  • "Principala cheltuială a companiilor de asigurări este, a fost şi va fi cea cu plata daunelor, în vederea onorării obligaţiilor asumate faţă de clienţi. Totodată, prin plata de despăgubiri importante, de aproape 5 milioane euro în fiecare zi calendaristică (şi asta doar în 2022), asigurătorii din România vin în sprijinul oamenilor şi companiilor.
  • Chiar dacă se doreşte defăimarea imaginii României şi a pieţei de asigurări din ţara noastră, din punct de vedere al cheltuielilor, industria de asigurări se încadrează exact în intervalul de 15-30%.
  • Problema nu este aici, ci ţine, printre altele, de frecvenţa accidentelor rutiere şi de dauna medie.
  • Revenind, în zona de cheltuieli sunt reflectate: taxe şi contribuţii plătite către Fondul de Garantare a Asiguraţilor, Fondul Naţional de Protecţie şi către alte organisme instituţionale în valoare de 13% (deci care nu aparţin asigurătorilor). O parte din aceşti bani reprezintă un împrumut pe care asigurătorii îl acordă, conform legislaţiei, pentru ca FGA să poată plăti despăgubirile către păgubiţi.
  • Nu se ştie când vor fi recuperate sumele împrumutate de asigurători către FGA şi care va mai fi valoarea lor atunci, având în vedere inflaţia şi pierderea de dobândă; comisioane şi alte cheltuieli de achiziţie (aşadar costuri pentru asigurători). Pe perioada plafonării tarifelor de primă, acestea sunt de maximum 7,4%.
  • În concluzie, pentru cheltuielile de administrare ale asigurătorilor, pentru cele cu managementul daunelor, pentru reasigurare şi pentru multe alte categorii de cheltuieli rămân circa 6% din primă. Toate celelalte cheltuieli reprezintă rezerve pentru daune - a căror constituire este o cerinţă legală, pentru că societăţile de asigurare să poată să îşi îndeplinească în orice moment obligaţiile", au susținut asigurătorii.

Când vor beneficia toți asigurații RCA de suspendarea poliței cât mașina staționează sau plata în rate

Dincolo de această soluție temporară pentru reducerea prețului RCA la camioanele de peste 16 tone, premierul Ciolacu a promis că în perioada următoare se vor lua măsuri pentru toată piața RCA, precum plata în rate ori suspendarea poliței cât mașina nu circulă mai mult timp.

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a anunțat joi, 25 ianuarie, că posibilitatea suspendării efectelor contractului RCA, certificatul de daunalitate și monitorizarea electronică prin rețeaua de camere de supraveghere în trafic a valabilității RCA sunt măsuri cuprinse în proiectul de lege adoptat în luna decembrie de Guvern și înregistrat acum la Senat.