- (Nota: Potrivit informațiilor HotNews.ro, reprezentanții Transgaz ar fi aflat doar cu o zi înainte că partenerul său ungar ar urma să organizeze o conferință de presă la București. Către jurnaliști, invitația ar fi fost transmisă în urmă cu aproape o săptămână)
Aceste declarații au fost făcute într-o perioadă în care sunt așteptate deciziile finale de investiție în proiectele de exploatare a gazelor din Marea Neagră.
Prima provocare: Șeful FGSZ spune că producția din Marea Neagră va ajunge în Ungaria, iar de acolo în Slovacia și indirect către Austria. Mai spune că transportul va fi disponibil și către Ucraina, Serbia sau Croația. Practic, mesajul este că centrul de distribuție al gazelor românești se află în Ungaria.
Însă, aceste declarații intră în contradicție cu intențiile din ultima perioadă ale operatorilor din Marea Neagră de a livra gazele către Ucraina și Bulgaria, nu și în Ungaria. Operatorii ar urma să utilizeze conductele de tranzit deja existente Isaccea (la granița cu Ucraina)- Negru Vodă (la granița cu Bulgaria). Sunt trei conducte de tranzit: una cu o capacitate de 8 miliarde de metri cubi pe an, iar celelalte două cu capacități de 10 miliarde metri cubi pe an. În Marea Neagră s-ar afla rezerve de circa 200 de miliarde metri cubi de gaze, putând fi extrase 6-7 miliarde metri cubi pe an sau chiar mai mult.
Conductele de tranzit ar reprezenta cea mai ușoară și mai ieftină rută pentru exportul gazelor naturale românești către Ucraina și în continuare spre piețele din Europa Centrală, deoarece se află foarte aproape de coasta Mării Negre, potrivit unei analize a ICIS.
Șeful FGSZ susține, în schimb, că livrarea gazelor prin conductele de tranzit către nord (Ucraina) și sud (Bulgaria) nu ar fi fezabilă.
A doua provocare: Kristof Terhes a afirmat pe un ton ironic că România nu are capacitatea de a consuma gazele din Marea Neagră, deoarece nu are industrie, nu are petrochimie, iar populația este racordată la rețea doar în proporție de 30-35%, spre deosebire de 95% din locuitorii Ungariei. "Nu aveţi petrochimie, nu puteţi folosi gazele naturale ca materie primă. Ce faceţi cu gazul? Îl ardeţi, faceţi un foc mare?", a afirmat ironic șeful FGSZ.
România ar putea însă să folosească o parte din surplusul de gaze care va fi produs în România exact pentru relansarea industriei chimice și petrochimice. Recent, OMV chiar a anunțat că va relua producția petrochimică.
A treia provocare: Șeful FGSZ a spus că Ungaria a făcut "o mare" favoare României prin faptul că oprește BRUA pe teritoriul său și nu-l duce până în Austria. Întrebat de ce s-a răzgândit Ungaria în privința proiectului BRUA, Kristof Terhes a răspuns pe un ton iritat că de fapt are de câștigat "producătorul vostru". "Ce înseamnă că ne-am răzgândit? Că am pus un dop între România şi Ungaria în conductă şi nu lăsăm gazul să treacă şi pierdeţi venituri? Ce am schimbat sunt beneficiile pentru voi, pentru că producătorul vostru ar urma să folosească mai puţini bani în România, pentru că nu trebuie să mai cheltuiască alt miliard de dolari pe o conductă nouă, din moment ce există infrastructură deja acolo. V-am făcut o mare favoare. V-am dat un miliard de dolari americani.(...)Se pare că nu înţelegeţi cum funcţionează aceste lucruri", s-a adresat șeful FGSZ, pe un ton sfidător, jurnaliștilor.
Acesta susține că o conductă până în Austria ar fi fost o "infrastructură redundantă", care ar fi însemnat investiții de 1 miliard de dolari. Practic, Ungaria ar fi trebuit să construiască o conductă de 300 de kilometri pe teritoriul său, ca BRUA să ajungă până în Austria. Reprezentanții FGSZ susțin că este de preferat să fie folosită infrastructura pe care o au deja și să se interconecteze cu Slovacia și alte state vecine, fără să construiască noi conducte. Ar fi necesare doar investiții mici pentru interconectarea cu Slovacia. Practic, să devieze traseul BRUA prin Slovacia către Austria. Șeful FGSZ mai susține că existând această variantă, Exxon va lua mai ușor decizia finală de a investi în Marea Neagră.
Însă, pentru producătorii din Marea Neagră nu este deloc o favoare, așa cum susține șeful FGSZ, ci dimpotrivă. Cu cât traseul unei conducte este mai lung, cu atât taxele de tranzit sunt mai mari. Pentru gazele care ar ajunge în Austria, ar trebui plătite taxe de tranzit suplimentare, fapt care s-ar reflecta în preț, iar acesta nu ar mai fi competitiv. Această idee a fost exprimată recent și de Răzvan Nicolescu, fost ministru al energiei. "De ce spun că nu mă bucură această opțiune? Această opțiune este una mai costisitoare, pentru că mai intri într-un alt sistem național de transport, nu are un impact direct pe România, dar are un impact asupra operatorilor care produc în România. Adică, dacă gazul la Baumgarten este 80 euro/mia de metri cubi, să zicem că direct prin Ungaria-Austria, costurile de transport să zicem că ar fi de 10 euro. Atunci, compania care produce în România o să-l vândă cu diferența între 80 euro și costurile de transport, la care să mai accepți un discount pentru traderul care cumpără. Să zicem că-l vinzi cu 69 euro, dai traderului un euro, mai dai zece euro costurile de transport. Dacă se duce prin Slovacia, probabil nu o să mai fie 10 euro, ci 11 euro, 11,5 euro și atunci nu o să-l mai poți vinde cu 69, ci cu 68 sau 67,5 euro mia de metri cubi", a declarat Răzvan Nicolescu într-un interviu pentru HotNews.ro.
Fapte certe: Transgaz a demarat la începutul lunii iunie construcția conductei BRUA pe teritoriul României. Proiectul BRUA - Faza 1 presupune construcţia conductei de transport gaze naturale Podişor-Recaş, în lungime de 479 km. La finalizarea fazei I a proiectului BRUA se va asigura fluxul bidirecțional de gaze naturale spre: Bulgaria prin interconectorul Giurgiu - Ruse (1,5 miliarde metri cubi/an) și Ungaria prin interconectorul Horia - Csanadpalota (1,75 miliarde Smc/an). Valoarea totală estimată pentru Faza I este de 478,6 milioane euro, din care doar 180 milioane de euro reprezintă finanțare europeană nerambursabilă. Restul sumei trebuie acoperită din împrumuturi sau surse proprii. La o capacitate de 1,75 miliarde Smc/an, BRUA va fi o conductă de tranzit pentru gazele care vor proveni din Grecia și care vor traversa Bulgaria.
Citește și:
- Interviu Răzvan Nicolescu, fost ministru al Energiei: BRUA ar putea transporta gaz rusesc livrat prin Turkish Stream
- Transgaz a început construcția conductei BRUA
- Interes puternic pentru exportul gazelor din România în Ucraina: 11 companii concurează pentru transportul gazelor prin coridorul Trans-Balkan
- OMV Petrom a participat la licitatia pentru transportul gazelor prin BRUA, insa a pierdut in fata a trei companii din Ungaria/ Pentru gazele din Marea Neagra sunt cautate alternative de vanzare in tari precum Moldova, Ucraina, Bulgaria si Turcia
Intre timp, prostanacii alegatori sunt mandri ca-s romani.
indrazneste sa crezi in Romania!
Pai daca rusii pot sa vanda gaz pana in Germania, de ce nu am putea face si noi la fel? Daca vor sa aiba gazul romanesc, sa plateasca cel mai mult, nu sa incerce monopolul trazitului si distributiei. Nu de alta, dar avem si alti vecini la fel de disperati sa cumpere, chiar mai la indemana!
Poate atitudinea din Ro. de totala subordonare si chiar slugarnicie mai ales din partea politicienilor fata de jurnalisti este gresita.
Deasemenea poate ca are si dreptate cand spune ca poate jurnalistii nu stiu si nu inteleg cum functioneaza o astfel de afacere.
Pentru ca numai in Ro. toti cred ca se pricep la toate.
E cam clar cat ii pasa romaniei de romani! Si mai sunt exemple de acest gen, cu duiumul. Restul e gargara si slogane ieftine.
Ungaria e mica si ungurii "e" putini. Asa este.
E vorba de acces la gaz acum. Doar aprox 500 mii din ei n-au conducta de gaz. Pe cand romani fara acces la gaz sunt 13 milioane!
Iar suntem mai "buni" ca ungurii?
ce tupeu mai frate ? si din RO nu exista nimeni sa-l puna la punct
Taxele sunt platite de destinatar si nu de cel care le expediaza.
Ungurul la fata asta are dreptate.
In Romania se consuma doar 15% din gazele ce se consumau pe vremea lu ceasca.
Petrochimia va ramine la acelasi nivel nul care este acum - multumita politicii psd-iste.
Probabil transgaz spera la niste spagi si comisioane grase, cam asta e motivul articolelor gen nu ne vinden tara. Deja e vanduta in totalitate.
Asa se procedeaza si pe conducta Isascea (cu Ucraina), numai ca nu poti fi sigur 100% cu ei insa contracareaza politica Ungariei.
De asta fac economie un miliard, nu ai nevoie de conexiune fizica.
Imi pare rau de jurnalisti, dar chiar si cei cu rubrici economice sunt o perfecta copie a societatii (precum si comentatorii de profesie)!
Va plangeti ca nu aveti ce face cu gazele - faceti materie prima pentru Oltchim - metanol si etanol pentru polietilena, salvati combinatele chimice, ca tot avem agricultura si o sa vedeti ca brusc nu mai aveti ce exporta!
Probabil acesta este poltica SNPului.... (mai putin ingrasaminte)
Aceasta este miza.
Daca continuam doar sa zicem ca este un morman de fiare vechi nu vom progresa in vecii vecilor!