Deși implementarea SAF-T este pe o schemă extinsă, nu conduce la eliminarea unor formulare existente, crescând astfel povara de raportare financiar-fiscală în loc să o simplifice, arată o analiză făcută de un grup de lucru, referitoare la problemele fiscale și bugetare.

ANAFFoto: Hotnews

“Există numeroase situații în care aceleași date se transmit de contribuabili de mai multe ori către ANAF. Spre exemplu, cei care folosesc opțional RO e-factura și emit facturi de pe serverul ANAF, trimit aceleași date în SAF-T și depun aceleași declarații privind TVA ca un contribuabil care nu utilizează RO e-factura și nu depune D 406 (SAF-T)”, conform surse citate.

Alte probleme identificate în ceea ce privește Fiscul:

  • În ciuda impunerii de către ANAF contribuabililor să se înroleze în SPV începând cu 1 martie 2022 pentru a comunica doar electronic, ANAF nu a digitalizat toate declarațiile sale. Recent, ca urmare a unor articole din presă, ANAF a venit cu precizarea că formularele nedigitalizate se scanează și se trimit pe email sau se încarcă, pentru a fi preluate „de mână”, în SPV.
  • Complexitatea legislației fiscale descurajează contribuabilii de bună credință, iar complexitatea formularelor, modul opac și deseori contraintuitiv de completare are un impact negativ asupra conformării.
  • Serviciile și soluțiile oferite de ANAF sunt în principal gândite pentru a consuma cât mai puțin energia funcționarilor publici și nu pentru a facilita contribuabilului conformarea fiscală.
  • Lipsa formularelor pre-completate. În măsura în care ANAF are deja toate informațiile despre un anumit contribuabil, acele informații nu ar mai trebui completate de la zero de contribuabil, ci ar trebui să se regăsească pre-completate în formulare.
  • Nu există baze de date actualizate sau suficiente materiale ilustrative pregătite de ANAF pentru a veni în sprijinul contribuabililor.
  • Sistemele de evidență fiscală a persoanelor fizice sunt învechite și raportează continuu erori. Pe lângă faptul că demotivează contribuabilul de bună credință, cel mai probabil nu optimizează gradul de colectare a taxelor. Acest lucru îngreunează interoperabilitatea sistemelor pentru ca odată cu o raportare automată a informațiilor către o altă autoritate, contribuabilul poate constata respingerea unui dosar pe baza unor date eronate sau ne-actualizate (concilierea sumelor realizată cu întârziere etc).
  • Call center-ul nu se adresează problemelor cetățenilor simpli și nu este dublat de tehnologii chatbot care să soluționeze eficient și să ofere orientări pentru întrebările simple.
  • Nu există o platformă electronică pentru a permite vânzarea centralizată a bunurilor confiscate. Lipsa acestei platforme poate duce la opacitate și poate afecta valorificarea bunurilor în condiții de piață.
  • Calitatea inspecțiilor fiscale este slabă. Procentele în care ANAF pierde în instanță sunt de circa 40% (raport ANAF sem. I, 2021), ceea ce arată deficiențe în pregătirea organelor fiscale precum și practica de a forța interpretarea legii cu consecința declanșării falimentului companiilor aflate în astfel de dispute de natură fiscală. În același timp, fundamentarea insuficientă/eronată a unor acte de control poate favoriza un contribuabil neonest, prin soluționarea favorabilă, în instanță, a contestației depuse de acesta.

Alte lucruri pe care le spune și le recomandă grupul de lucru format din experți cunoscuți:

Eliminarea impozitului pe clădiri în funcție de proprietare și reducerea de categorii la 2 - propunere a unui grup de lucru

Eliminarea impozitului specific, reducerea plafonului la microîntreprinderi

Lista pentru care se aplică cotă redusă de TVA ar trebui limitată în România: să nu se mai aplice pentru produsele ce conțin zahăr și grăsimi – grup de lucru

Liminarea tuturor scutirilor și tratamentelor preferențiale, a cotei reduse de impunere a dividendelor