​Piața pensiilor private fierbe de 2 luni de zile de la aprobarea OUG 114, care impune administratorilor de pensii private să aducă 800 milioane de euro la capitalul social în acest an, din care jumătate până la data de 30 iunie. "Guvernul a pus o bombă cu ceas pentru Pilonul II, prin aceste cerințe absurde, iar ceasul arată maxim 6 luni", spuneau încă din decembrie 2018 administratorii. Economistul șef al BNR, Valentin Lazea, declară acum că administratorii se gândesc să se retragă din România, în timp ce Darius Vâlcov și Eugen Teodorovici susțin că fondurile de pensii nu ar fi investitori şi că au randamente sub inflație, în defavoarea participanților. Ce spune ASF, arbitrul pieței de capital și pensii private? No comment!

PensiiFoto: picpedia.org

Ulterior acestor declarații, Radu Crăciun, director general al BCR Pensii și președinte al APAPR (Asociația care reprezintă toți cei 7 administratori de pilon II) a confirmat la Digi 24 că acționarii sunt în situația de a lua o decizie privind continuarea sau nu a investițiilor în România.

  • "OUG 114 schimbă fundamental regulile jocului după care operăm. La nivelul industriei capitalul social trebuie mărit de 11 ori. Sunt însă unii administratori care trebuie să-și majoreze capitalul de 20 sau chiar de 22 de ori, ceea ce este nemaiîntânit.
  • Ideea este următoarea: până la urmă oricine ar aduce capital suplimentar, dacă acest capital generează venituri. Problema însă este că veniturile au scăzut și ele substanțial, tot în urma Ordonanței, cu peste 60% din cauza micșorării comisioanelor. Cu alte cuvinte, acționarii sunt în fața unei situații extrem de delicate prin care li se cere să aducă mai mult capital, dar fără ca acest capital să producă venituri. Decizia este dacă mai merită să continue sau nu, în condițiile în care unii dintre ei nici măcar nu și-au recuperat investiția inițială.
  • Cred că trebuie să spunem un lucru foarte clar. Nicio companie din lumea asta indiferent de domeniul în care operează, nu poate funcționa dacă nu există o simbioză între clienți și acționari. Și unii și alții trebuie să vadă utilitatea acelei afaceri. O afacere care nu are clienți nu poate exista, dar nu poate exista nicio afacere în care acționarii nu văd utilitatea acelei afaceri.
  • Aici suntem în situația în care s-a produs un dezechilibru. Desigur, comisioanele mai mici sunt în avantajul participanților, ar trebui să o spunem foarte clar. Dar nu e posibil ca doar participanții să vadă utilitatea prezenței administratorilor. Dacă acționarii văd că acest capital pe care l-au adus în România nu produce randament practic nu au de ce să-l majoreze.",a spus Crăciun.

Pentru detalii citește: Radu Crăciun, despre efectele OUG 114 asupra Pilonului II de pensii: Unii acționari nu și-au recuperat nici investiția inițială. Decizia este dacă să mai continue sau nu

Întrebat care este situația la BCR Pensii, Radu Crăciun a spus că: "BCR Pensii (n.a care gestionează pensiile private ale peste 638.000 de români), analizează impactul Ordonanței 114 asupra propriului plan de afaceri, dar nu suntem în situația de a fi luat o decizie, iar numărul celor care au solicitat până acum să își transfere contribuțiile viitoare la pilonul public de pensii este nesemnificativ.".

  • Efectele Ordonanței lăcomiei asupra NN Pensii, firma care gestionează pensiile private ale 1,98 milioane de români: Ce întreabă clienții și analiza pe care o fac acum acționarii

Tot în această lună, și conducerea NN Pensii, cel mai mare administrator din piață, a avertizat asupra efectelor OUG 114 și a faptului că acționarii analizează în prezent dacă se justifică noile cerințe de capital impuse de autorități.

"Prevederile OUG 114 aduc schimbări semnificative în arhitectura sistemului de pensii private, în special cea legată de creșterea capitalului social. Astfel de potențiale investiții ale NN necesită aprobarea din partea investitorilor noștri și presupun o justificare clară din punct de vedere al randamentului acestei investiții. Prin urmare, analizăm și evaluam cu seriozitate impactul.

Până la această oră, participanții au solicitat mai degrabă informații privind valoarea acumulată în contul aferent pensiei lor administrate privat, și nu transferul către Pilonul I. Respectăm dreptul la opțiune al participanților, sperând, în același timp, că decizia acestora va fi una informată și fundamentată. În prezent, așteptăm normele elaborate de ASF cu privire la modalitatea de implementare a opționalității.", declarat pentru HotNews.ro Andreea Pipernea, directorul general al NN Pensii, cel mai mare administrator de pensii private obligatorii din România.

  • Darius Vâlcov: Fondurile de pensii private nu sunt investitori, au randament la jumătate faţă de titlurile de stat, banii deponenţilor s-au devalorizat

De cealaltă parte, Darius Vâlcov, consilierul premierului Dăncilă, și Eugen Teodorovici, ministrul de Finanțe, cei care au prezentat în luna decembrie 2018 Ordonanța 114, motivează prevederile impuse administratorilor pe rezultate nu foarte bune obținute de aceste companii pentru cei peste 7,2 milioane de participanți.

  • "Investitorii în România sunt producătorii faimoşi de maşini de la Piteşti şi Craiova, chiar şi cei de la Slatina de cauciucuri şi în toată ţara sunt astfel de investitori, în momentul în care ai în administrare - în administrare, nu un investitor, adică nu a venit cu bani de acasă - aceste şapte companii de care spuneţi dvs, care vezi Doamne, ne sperie că pleacă, nu sunt investitori. Ei sunt administratori ai unor fonduri publice de pensii şi am să vă explic cu datele lor. Au administrat anul trecut zece miliarde de euro, banii aceştia din contribuţii ai românilor în ultimii doi ani, conform datelor lor, au avut un randament al acestor bani de 2,14 la sută, putem să spunem 2,2 în condiţiile în care anul trecut inflaţia a fost de 3,2. Deci ei au produs 2,2 la sută în ultimii doi ani de zile pentru toţi banii administraţi, 2,2 la sută, în condiţiile în care inflaţia a fost de 3,2 şi în condiţiile în care astăzi la doi, trei respectiv cinci ani, statul emite titluri de stat cu patru, 4,5 şi cinci la sută", a spus Vâlcov, luni seară, la TVR, citat de News.ro.

El a adăugat că "s-au devalorizat acei bani" și a adăugat că "este o minciună totală" afirmaţia conform căreia fondurile private de pensii au cele mai mari randamente din România, el susţinând că randamentele acestora sunt "la jumătate faţă de titlurile de stat".

"Dar pentru cele şapte companii randamentul a fost anul trecut de 49 la sută. Cu alte cuvinte, ele cu 10 miliarde de euro au produs 200 de milioane de euro pentru 7 milioane de deponenţi şi au produs 100 de milioane de dolari pentru şapte firme", a afirmat Vâlcov.

Marți, și Ministrul Teodorovici a reluat declarațiile lui Vâlcov legate de randamentul sub inflație obținut de administratorii de fonduri de pensii în ultimii doi ani.

  • Rentabilitatea fondurilor de pensii private a atins un nou minim istoric în ianuarie 2019

HotNews.ro a scris luna trecută că indicatorul ASF privind rentabilitatea fondurilor de pensii private (Pilonul II) a ajuns la cel mai mic nivel din istorie în luna decembrie 2018, după adoptarea OUG 114/2018.

"Scăderea valorii acțiunilor cotate la Bursa de Valori București, ca răspuns al pieței financiare la prevederile Ordonanței 114/2018, este principala explicație atât pentru reducerea valorii activelor, cât și pentru înrăutățirea indicatorului de rentabilitate calculat de ASF", au declarat atunci oficialii APAPR, asociația care reprezintă administratorii de fonduri de pensii administrate privat. Aceștia au mai subliniat că, în ciuda acestor scăderi bursiere, fondurile au obținut în 2018 al 11-lea an de câștiguri nete pentru cei 7,2 milioane de participanți la sistem.

De cealaltă parte, ASF a replicat atunci că "fondurile de pensii private sunt investitori pe termen lung și că evoluția pe termen foarte scurt (de ex: o lună) nu este un indicator relevant". Fără a spune nimic despre efectele OUG 114/2018, ASF a susținut că "scăderea generalizată a piețelor bursiere internaționale și riscul de contagiune din luna decembrie 2018 au influențat pe termen foarte scurt activele fondurilor de pensii'.

Ei bine, cele mai recente date afișate de ASF, arată că rentabilitatea fondurilor de pensii din Pilonul II și-a continuat scăderea și în ianuarie 2019, atingându-se astfel un nou minim istoric.

Mai exact, rata medie ponderată de rentabilitate a tuturor fondurilor de pensii private pentru ultimele 24 de luni a fost de 2,1819% în luna ianuarie 2019, după ce în decembrie atinsese nivelul de 2,7204%.

  • Cum răspunde Arbitrul pieței de capital și pensii private îngrijorărilor din piață

O singură voce lipsește din tot acest vacarm și anume Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), autoritate care ar trebui să funcționeze asupra bunei funcționări a pieței de capital, precum și a sectoarelor de pensii private și asigurări.

  • Are ASF semnale privind o posibilă retragere a unor administratori de pensii din activitatea de Pilon II?
  • Ce se va intampla cu activele și participanții fondurilor care se vor inchide?
  • Au motive de îngrijorare participanții la Pilonul II de pensii?

Acestea sunt câteva din întrebările pe care HotNews.ro le-a adresat luni Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), după declarațiile economistului șef al Băncii Naționale a României.

Iată răspunsul furnizat luni de ASF la solicitarea HotNews.ro: No comment

"Activitatea administratorilor fondurilor de pensii administrate privat (Pilon II) este reglementată în detaliu de Legea 411/2004. ASF nu dorește să comenteze opinii sau speculații privind situații ipotetice de piață, apărute în spațiul public pe această temă.", au precizat luni pentru HotNews.ro oficialii ASF.

Marți HotNews.ro a solicitat din nou un punct de vedere către ASF, în contextul declarațiilor șefului APAPR la Digi 24 care a spus clar că actionarii sunt puși acum în fața luarii unei decizii.

  • Și acestea tot speculații sunt?
  • Care este pozitia ASF privind modificarile aduse de OUG 114 asupra pilonului II de pensii?
  • Intentionați să propuneti modificări sau nu?

Până la publicarea acestui articol, ASF nu a furnizat niciun răspuns la aceste întrebări.

  • Piața pensiilor private fierbe din luna decembrie 2018: Bomba cu ceas care ar putea exploda în curând

Nu este prima dată când HotNews.ro cere un punct de vedere din partea ASF sau solicită un interviu cu Dan Armeanu, vicepreședintele ASF, responsabil de sectorul pensiilor private, cu privire la impactul Ordonanței 114/2018 asupra pilonului II de pensii.

  • Vicepreședintele ASF responsabil de piața pensiilor private a agreat chiar la începutul lunii ianuarie 2019 să acorde HotNews.ro un interviu via e-mail cu privire la efectele OUG 114 asupra pilonului II de pensii.

Acesta s-a răzgândit însădupă ce HotNews.ro a obținut și a publicat o analiza internă a ASF care viza exact impactul prevederilor OUG 114 asupra pilonului II de pensii, iar concluziile nu arătau deloc bine pentru sistem. Am fost asigurați că vicepreședintele ASF ne va acorda un interviu, dar la o dată ulterioară, lucru care nu s-a întâmplat până la acest moment.

Iată câteva concluzii ale acestei analize de impact realizate de experții ASF:

  • "Impactul majorării cerințelor de capital: Cerinţa minimă de capital introdusă prin Ordonanţa de Urgenţă 114/2018 va obliga administratorii de fonduri de pensii private să-și majoreze în anul 2019 capitalul social, printr-un aport estimat la o valoare de 3,55 miliarde lei, din care 1,6 miliarde lei (peste 350 milioane de euro) vor trebui aduși până la 30 iunie 2019.
  • - Primele trei firme care ar trebui să aducă cei mai mulți bani la capitalul social până la jumătatea acestui an sunt: NN Pensii (135,5 milioane euro), Allianz (90,32 milioane euro) și Metropolitan Life (48,22 milioane euro).
  • - "Nivelul ridicat al capitalului social minim, coroborat cu termenul scurt de conformare (raportat la valoarea aportului necesar), poate să descurajeze activitatea de administrare a fondurilor de pensii administrate privat, existând riscul ca unii dintre administratori să nu poată obţine resursele necesare şi să fie nevoiţi să se retragă"
  • - "O eventuală retragere a unor administratori din sistemul de pensii private ar conduce la creşterea riscului de concentrare. Mai mult, în conditiile existentei unui număr redus de administratori de fonduri de pensii administrate privat, retragerea unui administrator ar putea avea un efect şi asupra celorlalți administratori, care, pentru a putea prelua în administrare activele rămase se vor vedea nevoiţi să suplimenteze şi mai mult capitalul social. La cerinţa de capital necesar a fi acoperită se va adăuga şi obligaţia de a constitui provizioanele tehnice aferente activelor preluate în administrare, fapt care reprezintă presiuni suplimentare asupra continuării activităţii de administrare a fondurilor de pensii administrate privat.", se arăta în analiza ASF.

În replică, ASF a transmis atunci că "documentul prezentat (n.a de HotNews.ro) nu a fost luat în discuție și aprobat de către Consiliul Autorității, acesta fiind, în consecință, un material de lucru preliminar, cu un caracter intern". În plus, ASF a reamintit că "a avizat favorabil proiectul OUG 114/2018".

Fără a se implica în această dezbatere, ASF lucrează și pune în aplicare prevederile OUG 114. Amintim că ASF a scos recent în dezbatere publică norma care va reglementa modalitatea de încetare a plății contribuțiilor la Pilonul II de pensii, pentru participanții care au cel puțin 5 ani de contribuții la acest sistem și care doresc să își mute contribuțiile viitoare în sistemul public de pensii.

Participanții care vor dori să-și exercite această opțiune ar trebui să ia în calcul și riscurile la care se vor expune mutându-și contribuțiile în sistemul public de pensii (Pilonul I), sistem în care actualii angajaţi plătesc pentru pensionarii de acum și a cărui sustenabilitate este serios afectată pe termen lung de procesul de îmbătrânire a populației și a unui număr tot mai mic de angajați care să susțină pensionarii.