​Automobile Dacia nu vrea sa ia masuri radicale la Mioveni in urmatorii ani, insa are un plan ambitios de robotizare a uzinei si in 2020 vor fi luate decizii cruciale, daca sistemul de autostrazi nu se imbunatateste, a spus intr-un interviu pentru HotNews.ro, Nicolas Maure, presedinte al Automobile Dacia. "Nu vrem sa fim brutali si sa reducem puternic numarul de angajati cum face Ford. Vrem sa pastram locurile de munca oricat e posibil". Intra in articol pentru a citi despre primele Dacii cu motor Euro 6, despre amenintarea turceasca si despre posibilitatea producerii de noi modele Nissan si Renault la uzina din Arges

Nicolas MaureFoto: Dacia

Informatia pe scurt

  •  Dacia estimeaza anul acesta o productie apropiata de cea din 2014 la Mioveni: undeva intre 330.000 si 340.000 unitati.
  •  Turcia continua sa aiba pentru Renault costuri cu forta de munca semnificativ mai mici decat Romania, insa acolo salariile au crescut mai mult ca la Mioveni, astfel ca decalajul s-a mai redus.
  •  Se poarta discutii pentru a fi produse la Mioveni si alte modele Renault in afara de cele din gama Entry. O decizie va fi luata pana in 2020.
  •  Dacia si Renault lucreaza la noi concepte, noi tipuri de caroserie care ar putea fi alocate uzinei in 2018-2019 sau mai tarziu. Decizia alocarii va depinde insa de construirea autostrazii Pitesti-Sibiu pana in 2020, an in care vor trebui luate decizii serioase. "E o chestiune care va fi legata de alocarea unor proiecte noi care s-ar putea intampla inainte de 2020, dar si dupa.  Cred ca pana in 2020 ne vom descurca, dar daca nici dupa acel an nu e gata sectiunea, cred ca trebuie sa luam unele decizii".".
  •  De la 1 septembrie, Dacia va vinde doar masini cu motoare Euro 6 si va introduce si o noua motorizare pe benzina.
  •  Nivelul de robotizare in uzina de vehicule este de 5%, insa ar putea depasi 20% in urmatorii ani. "Vrem sa gasim compromisul corect intre competitivitate, sumele investite si numarul de angajati. Nu vrem sa fim brutali si sa reducem puternic numarul de angajati cum face Ford".
  •  Livrarile de piese catre Rusia au scazut, insa piata de acolo are toate sansele sa-si revina. Cu Iranul se fac pasi in directia buna si Dacia a reactivat discutiile de revenire pe piata, insa acordurile internationale preliminare trebuie sa devina definitive.
  • Un Sandero nou e o solutie mult mai buna decat o masina straina second-hand cu 100.000 km la bord "Noile Sandero si Logan sunt mult mai reusite decat generatia precedenta si nu este nicio rusine sa le privesti pe strada".
  • Dacia nu a decis inca daca are rost sa lanseze o masina micuta, de oras, dar investigheaza problema. Nu sunt planuri de a lansa un pick-up bazat pe Duster, insa daca va exista cerere vor fi modificate masinile in parteneriat cu carosierul Romturingia.
  • "Programul Prima Masina, credem noi, este un bun punct de pornire, insa trebuie sa mai asteptam cateva luni pentru a vedea cum merge". Programul il poate determina pe un tanar care initial ar fi vrut o masina second-hand de 5.000 euro, sa-si ia o Dacie noua.

Interviul pe larg

Vlad Barza: Anul trecut productia de la Mioveni a fost in jur de 337.000 de masini, deci nu a scazut mult. Care sunt asteptarile pentru anul acesta?

Nicolas Maure: De fapt, productia a fost aproximativ 339.000 de masini anul trecut, fata de 343.000 in 2013. Noul Duster s-a vandut peste asteptari, mai ales in Europa de Vest, Maroc, Turcia si tarile din Golf, astfel ca am crescut capacitatea pentru acest model si furnizorii au facut la fel. Am reusit sa ramanem si in limitele capacitatii maxime de la Mioveni, utilizarea capacitatii a fost excelenta anul trecut, iar anul acesta continuam sa rulam la capacitate aproape maxima (97%).

Vlad Barza: Asteptati cifre similare de productie in 2015?

Nicolas Maure: In acelasi ordin de marime, undeva intre 330-340.000 de masini.

Vlad Barza: Proportia fiecarui model in productie se va schimba? Anul trecut Duster a reprezentat 52%, va creste cota lui din total?

Niicolas Maure: Nu stim inca, fiindca exista fluctuatii, dar Duster va avea in continuare productie mare. Asa cum stiti, din 1 septembrie este obligatorie norma Euro 6, astfel ca nu vom schimba doar motoarele la Euro 6, ci aducem imbunatatiri in gama, ceea ce va duce la schimbari in mix-ul de modele, dar si la volume. Aducem motoare noi, scapam de cele vechi si gama va deveni mai eficienta.

Vlad Barza: Cat de mult trebuie sa modificati si sa investiti pentru trecerea la Euro 6?

Nicolas Maure: Nu comunicam cifra exacta. La motoarele cu benzina sunt putine schimbari fata de Euro 5, insa la diesel marea schimbare este legata de emisiile de oxid de azot unde trebuie sa introducem un asa numit NOx trap. Asadar, pentru diesel sunt cateva schimbari tehnice, pentru benzina sunt doar cateva reglaje fiindca motoarele noastre sunt moderne si au fost fabricate in ideea de a fi compatibile Euro 6. De exemplu, motorul in trei cilindri pe care il fabricam la Mioveni a fost gandit inca de la inceput sa fie compatibil Euro 6.

Vlad Barza: Veti aduce si motoare mai puternice decat in prezent? Asa cum stiti, presa a scris despre asa-numitul Sandero RS...

Nicolas Maure: Vom aduce un nou motor per benzina pentru unele vehicule. Nu va pot spune acum despre ce e vorba, insa gama de motoare va fi eficienta si competitiva. In plus, va exista si o Dacia cu emisii de CO2 de sub 99 grame. Pentru Renault, vor fi disponibile astfel de masini imediat dupa inceperea Rabla, iar la Dacia, dupa 1 septembrie. Asadar, Dacia e un producator auto "verde", ecologic, nu doar alte marci au astfel de masini, ci si noi.

Vlad Barza: Anul trecut a fost unul de referinta pentru Dacia fiindca vanzarile au trecut de 500.000 unitati. Cat de mult pot creste anul acesta?

Nicolas Maure: Anul trecut productia de vehicule din gama Entry a Renault a fost de 1,2 milioane unitati, dintre acestea 500.000 fiind cu sigla Dacia, iar restul au fost cu sigla Renault in Rusia, America de Sud, India, Iran si alte zone (...) Am intrat pe noi piete, de exemplu Israel, insa totul depinde de economie, iar daca pietele occidentale continua sa-si revina, se vor vinde mai multe masini, iar Marea Britanie poate. de exemplu sa creasca. Vanzarile vor creste, insa e inca devreme ca sa putem spune cu cat.

Vlad Barza: In toamna spuneati ca Turcia devine extrem de competitiva in lupta cu Mioveni si exista pericolul ca unele proiecte sa fie acordate acelei uzine. Cum stau lucrurile acum, dat fiind ca salariile au crescut si la Mioveni.

Nicolas Maure: Fiind vorba de Turcia, trebuie sa remarc ca, desi Dacia e o marca noua acolo, in primele luni din 2015 Dacia are 5% din piata, iar Renault 11%. Dacia este numarul sase in Turcia, ceea ce e chiar uimitor. Revenind la competitivitate: anul trecut Turcia avea costuri semnificativ mai mici decat Romania la forta de munca. Cand spun semnificativ ma gandesc la 15%, dar in Turcia s-au purtat negocieri salariale la nivel de filiala si cresterea salariilor a fost acolo de peste 10%, astfel ca diferenta Turcia-Romania s-a mai redus putin. Au crescut mai puternic salariile acolo, diferenta e mai mica si s-a redus de la 15%, la 10%, iar aceasta reducere este o veste buna. Totusi, va trebui sa reducem aceasta diferenta de costuri pentru a convinge Renault sau Nissan sa aloce pe viitor noi proiecte Mioveni-ului, mai ales pe partea de motoare.

Vlad Barza: Va ingrijoreaza situatia cu Turcia?

Nicolas Maure: Continuam ca si pana acum, vrem sa existe cresteri moderate de salarii pentru ca deja suntem cu acestea la un nivel dublu decat media locala. Sunt multumit ca angajatii de la Mioveni au un nivel bun de trai, nu vom reduce salariile, insa trebuie sa continuam cresterile moderate, mai ales ca inflatia e redusa in prezent.

In plus, avem in vedere actiuni pe partea de productivitate, iar aici ma refer la robotizare.

Vlad Barza: Nivelul de automatizare este de 10% in prezent?

Nicolas Maure: In uzina de vehicule nivelul este de 5% si dorim sa crestem cu mult peste 10%, dar valoarea exacta este confidentiala. Avem un plan de parcurs pe urmatorii cinci ani si dorim introducerea graduala a robotilor. Vrem sa gasim compromisul corect intre competitivitate, sumele investite si numarul de angajati. Nu vrem sa fim brutali si sa reducem puternic numarul de angajati cum face Ford. Nu vrem asta, vrem sa pastram locurile de munca oricat e posibil. Dar trebuie sa fim competitivi...(...) Asadar, e vorba de un plan de crestere controlata a robotizarii, nici prea rapida, dar nici prea lenta. Evident, ca in functie de evenimente am putea accelera sau incetini planul.

Citeste interviul complet pe 0-100.ro