Drumul sinuos al pietei auto romanesti - Cum va arata in 2020, ce influenta au programele guvernamentale si care sunt sansele de supravietuire ale dealerilor auto

de Vlad Barza     HotNews.ro
Luni, 20 aprilie 2015, 16:19 Economie | Auto

Vechimea medie a autoturismelor importate in 2014
Foto: APIA
Piata masinilor noi a fost de 82.000 de unitati anul trecut, iar spre finalul deceniului are sanse sa ajunga la maxim 200.000 de unitati. Dealerii de masini noi spun ca piata din prezent este prea mica pentru a le permite sa obtina profit, astfel ca sunt in cautare de solutii pentru supravietuire. De ce programele Rabla si Prima Masina nu aduc multumire in piata, care e efectul "mentalitatii" romanilor asupra pietei masinilor noi si ce se poate schimba in piata pana in 2020 puteti citi in articolul realizat la masa rotunda organizata de Dan Vardie Consult.

Piata auto romaneasca, minuscula in plan mondial si european


Desi piata romaneasca a masinilor noi este acum la 82.000 unitati/an, de patru ori mai mica decat in anul 2007, nu acelasi declin s-a inregistrat in piata auto mondiala care anul trecut a atins un record absolut de peste 89 milioane automobile vandute, iar anul acesta va depasi 90 milioane.

Si daca ne raportam la Europa, unde piata totala a scazut si ea mult in ultimii ani, Romania sta rau daca luam in calcul raportul dintre numarul de locuitori si numarul masinilor noi cumparate anual, Romania sta extrem de rau, cu 3,5 masini noi/1.000 locuitori, doar Bulgaria avand o valoare mai mica. Comparatia e elocventa fata de tarile care stau cel mai bine, in Germania si Austria raportul fiind in 2014 de peste 35 masini noi cumparate/1.000 de locuitori, arata datele prezentate la masa rotunda organizata de Dan Vardie Consult.

Situatia pietei auto romanesti si prognozele pentru 2015


Si gradul de motorizare este inca scazut in Romania, parcul auto indicand sub 250 autoturisme/1.000 locuitori, in timp ce in UE multe tari au peste 500 masini/1.000 loc. Media pe Romania este de 245 masini/1.000 de locuitori, insa variatiile pe judete sunt foarte mari, gradul de motorizare fiind peste medie in Bucuresti si in Vest si mult sub medie in zona Moldovei si in Sud. De exemplu, in Timis gradul de motorizare este 280 masini/1.000 locuitori, in timp ce in Calarasi este de 131/1.000 loc. In Bucuresti este de 490/1.000. In judetele din sud,  gradul oficial de motorizare este mic si din cauza ca acolo circula multe masini inscrise in Bulgaria (dupa unele estimari chiar 150.000).

In Romania, piata a totalizat 82.000 de masini noi anul trecut, singura categrie care nu a scazut fata de 2009 fiind cea a SUV-urilor care au ajuns sa reprezinte 19% din piata. Clasa C are 45% din piata, iar clasa B are 23%. Clasa mini are sub 3% din piata, in timp ce clasa E are doar 0,8%, conform datelor APIA.

Cum va fi 2015? La vanzarile de masini noi toti cei prezenti la masa rotunda au fost convinsi ca piata va creste. Prognozele prezentate de Secretarul General APIA, Marius Tudor arata o majorare a vanzarilor de autoturisme cu 13,5% pana la 94.000 de unitati, in timp ce zona vehiculelor comerciale va totaliza circa 20.000 de unitati, in crestere cu 14%. Previziunile Dan Vardie Consult arata 100.000 de autoturisme si 20.000 de vehicule comerciale.

Programul Rabla: intarziat si ineficient

Anul trecut, un sfert dintre masinile noi vandute in tara au fost vandute prin Programul Rabla, cele mai multe fiind masini Dacia (peste 10.000), Skoda (peste 1.800) si Renault (peste 1.400). Ca si procent, 38% dintre masinile vandute de Dacia si de Hyundai au fost prin Rabla, la Opel ponderea a fost de 26%, la Renault, de 25%, iar la Volkswagen, de 11%. 

Secretarul general al APIA spune ca programul Rabla nu adauga vanzari in piata, ci substituie volumele de vanzari care ar putea fi realizate oricum, si fara ajutorul acestui program.  Oficialul APIA a mentionat ca programul Rabla are un impact tot mai redus si ca intarzierea acestuia si in acest an a creat un orizont de asteptare care a incetinit vanzarile. "Promisiunile erau ca programul va incepe in a doua jumatate a lui martie, insa acum, ultimele informatii ne arata ca inceperea efectiva va avea loc catre finalul lui aprilie, probabil nu mai devreme de 27 aprilie", a mentionat Marius Tudor.

Si oamenii din industrie considera ca Rabla face mai mult rau decat bine "Programul Rabla a distrus un pic notiunea de pret, majoritatea brand-urilor de volum au facut campanii agresive, bazandu-se pe notiunea de pret", e de parere Narcis Ghita, seful AutoItalia.

Cand e vorba de Programul Rabla, o intrebare este cat poate ajuta achizitia de masini ecologice, spune Nicoleta Gerea, director de marketing la Toyota Romania. Desi masinile hibride beneficiaza de ecobonusuri de 1.500 lei in program, suma nu e suficient de consistenta incat sa stimuleze achizitia, mai ales daca facem o comparatie cu tari din nordul si vestul Europei, mai spune ea.

Prima Masina, un program cu interes extrem de scazut


In prima decada a lui aprilie s-au dat primele credite in programul Prima Masina care nu prea a starnit interesul bancilor si nici al dealerilor de masini noi. Nici publicul nu se arata interesat, iar bancile spun ca deja au programe de creditare mult mai avantajoase decat cel propus de autoritati. Singurul avantaj real tine de avansul mic, insa cifrele avansate prima oara de autoritati: 20.000 masini/an sunt fanteziste. Cel mai radical in opinii a fost Dan Vardie, organizatorul mesei rotunde: "Este un instrument politic creat inainte de alegeri pentru a promova o fata umana a premierului care se gandeste la tineri. Cifrele prezentate, 20.000, nu aveau cum sa devina realitate. Este strigator la cer", spune el.

In plus, programul este mult limitat de valoarea maxima a masinii ce poate fi cumparata (50.000 lei+TVA), astfel ca multe modele sunt excluse din start, desi comerciantii au cerut sa poata fi cumparate si masini mai scumpe prin acest program.

Citeste articolul complet pe 0-100.ro


Citeste mai multe despre   









10664 vizualizari
  • +10 (12 voturi)    
    La inaltimea mintii lor... (Marţi, 21 aprilie 2015, 6:35)

    alizee [anonim]

    "Secretarul general al APIA spune ca programul Rabla nu adauga vanzari in piata, ci substituie volumele de vanzari care ar putea fi realizate oricum"
    S-a gandit cati din acestia, fara programul rabla si-ar fi luat un secon hand?!
    "Si gradul de motorizare este inca scazut in Romania, parcul auto indicand sub 250 autoturisme/1.000 locuitori, in timp ce in UE multe tari au peste 500 masini/1.000 loc." SERIOS?! A descoperit apa calad... Deci nu tot de saracie e vorba in fraza asta?! Deci oamenii au bani, ii tin la ciorap in loc sa-si cumpere masini...
    "Dealerii de masini noi spun ca piata din prezent este prea mica pentru a le permite sa obtina profit" Oare de ce nu se fac frizeri?
    • 0 (0 voturi)    
      F fain comentariu (Marţi, 21 aprilie 2015, 13:15)

      Je__ [utilizator] i-a raspuns lui alizee

      Umor fin dar la obiect!
    • 0 (0 voturi)    
      continuare puncte de suspensie (Marţi, 21 aprilie 2015, 14:27)

      IancuJianu [utilizator] i-a raspuns lui alizee

      ...in loc sa-si cumpere masini, ii dau pe produse debaza cu preturi exorbitante, pe mii de taxe si impozite, bani care apoi sint furati de parlamentari in loc sa se faca investitii CU CAP.
    • +1 (1 vot)    
      Nesimtirea Dealer-ilor (Marţi, 21 aprilie 2015, 14:42)

      edvro [utilizator] i-a raspuns lui alizee

      Se mai pot adauga multe aspecte.

      Caut de cateva saptamani sa imi schimb masina din 2007 cu una tot noua, dar am constatat urmatoarele:

      - Nesimtirea dealerilor. Comparand informatii de la mai multe brand-uri din acelasi grup, un ...personaj (vanzator nu pot sa-i spun, consilier nici atat) abia mi-a oferit ce aveam nevoie. Plin de sictir in el, de parca eu luam bani de la el, nu el de la mine. Urma sa imi trimita alte informatii pe email/telefon. Nici vorba. Am aflat ulterior ca....firma e in insolventa. Cu asa angajati, cred si eu. Dealer Seat.
      - Preturile foarte mari ale masinilor noi. La acelasi nivel de echipare (de top/cea mai buna), actualele modele sunt mai scumpe cu 3000-3500 de euro fata de 2007. Motorina sau benzina, nu conteaza. Inteleg ca sunt tehnologii avansate fata de acum 8 ani, dar investitii s-au facut din totdeauna. Practica cu marirea preturilor este valabila la toate marcile, Renault, Opel, Ford, VAG. Apropos de VAG. Acum cateva zile cei de la Skoda au marit din nou preturile cu 500-600 euro pentru trecerea de la EURO5 la EURO6, care va deveni obligatorie in septembrie. Alte marci au scumpit cu 200-300 euro sau deloc!!! Ce salariu mediu era in 2007 si ce salariu mediu avem acum in 2015. Iar discounturile destul de mici. Daca nu faci parte din anumite categorii profesionale, nu poti obtine un discount bun. Deci discriminare. Asta e valabil la Opel.
      - Programul BUY-BACK sub orice critica. Fie inexistent, desi pe site-ul lor se afirma ca exista, fie iti ofera un pret de batjocura. Nu am pretentia sa obtin pretul pietei, caci trebuie sa obtina si ei un profit prin revanzare, dar sa-ti ofere jumatate din pretul de piata este bataie de joc.
      - Calitatea foarte slaba a modelelor, valabil pentru toate marcile. Tabla foarte subtire, care se indoaie chiar daca doar o atingi, ranforsari capota sau plafon inexistente sau subtiri, plastic mult si de slaba calitate.
  • +5 (11 voturi)    
    Programul asta, Rabla (Marţi, 21 aprilie 2015, 9:35)

    Radu [anonim]

    este o idiotenie. Un fel de haiducie pe invers. Se ia de la saraci si se da la bogati (saracii nu au bani nici de o sanie, daramite de masina, dar contribuie fara sa vrea la acest program, in timp ce cei care au de gind sa-si cumpere masina noua, fie ea chiar si Dacia, au oricum bani sa o faca, si nu "rabla" aia ii determina sa o faca sau nu).

    Este o porcarie de masura populista care nu face altceva decit sa plimbe saracia de la unii la altii. Ar trebui sa nu existe.
    • +3 (9 voturi)    
      Este mai degraba o masura de igiena (Marţi, 21 aprilie 2015, 9:58)

      Andu [anonim] i-a raspuns lui Radu

      care curata drumurile, parcarile, garajele si curtile de vechituri poluante si periculoase.
      • 0 (0 voturi)    
        Apreciez partea cu curatenia (Marţi, 21 aprilie 2015, 13:27)

        Cuca [utilizator] i-a raspuns lui Andu

        dar pretul platit este mult prea mare. Nu cred ca era cazul sa distorsioneze o piata cu astfel de masuri.
  • +8 (8 voturi)    
    Tot ei din lacomie au blocat piata (Marţi, 21 aprilie 2015, 10:02)

    CetateanulRoman [utilizator]

    Au sperat ca blocind vinzarea interna a masinilor ce aungeau la 5 ani vechime or sa oblige fraierii care au dat bani pe masini noi sa renunte la ele prin rabla si sa scoata mereu bani din buzunar. Nici un dealer nu are un sistem de buy-back serios. Blocind piata interna pt Euro III respectiv Euro IV forteaza propietarii acelor masini sa le tina pina cad (si daca sint intretinute cad greu). Daca ar fi putu sa le vinda, rrespectivii la 5 ani ar fi schimbat masina, cei mai strimtorati ar fi avut acces la o masina buna (cu ABS, ESP, etc) nu hirburile non-Euro ce se inscriu acum. in plus a decazut calitatea masinilor noi vindute: acum 1,4 fara accesorii e masina! In plus criteriile ECO se aplica doar turismelor, camioanele sau utilitarele nu au treaba. Asa ca poluarea creste...
    Lacomia le-a stricat jucaria!
  • +2 (2 voturi)    
    pentru cei naivi (Marţi, 21 aprilie 2015, 11:32)

    falcoind [utilizator]

    cel mai ieftin logan 6990 euro cu TVA , (apropo, toate preturile is in euro chiar daca tu ai moneda leul , iar cursul e cu 1-3% mai prost decit ce reusesti sa obtii la casele de schimb deci deja ai un minus de 100-200 euro) masina oferita prin rabla la 5350 euro , UAU 6990-5350 = 1640 euro mai iefti nu mai conteaza pierderea de curs :), am obtinut masina cu 1640 euro de la "stat" ,mai ieftin, am facut afacerea vietii mele , cit am platit TVA? a doar 1677,6 EURO , Ups de fapt am dat din "stat" cu 37,6 EURO mai mult decit am primit si asta e un calcul facut la cea mai ieftina masina , fara taxa de prima imatriculare si multe alte cheltuieli . Programul asta e doar o alta tapa care denatureaza piata si ne face sa credem ca noi chiar o ducem bine. La cum fuctioneaza ar putea avea si 200 000 de tichete anual si sa nuexiste nici o limita de cite tichete te inscrii. Sau ar putea macar dubla prima de casare fara nici un efort de la buget.
    • +2 (2 voturi)    
      Corect (Marţi, 21 aprilie 2015, 13:21)

      claud2 [utilizator] i-a raspuns lui falcoind

      Programul rabla e doar o reducere partiala de TVA, pt ca majoritatea iau masini peste 7000 euro de euro, deci TVA-ul platit e mult mai mare decat reducerea data prin tichet.
      In 2007 se vindeau de 4 ori mai multe masini pt ca omul lua credit pe 10 ani pt o masina, la dobanzi foarte mari... deci cresterea s-a facut prin indatorarea populatiei, si nu datorita cresterii veniturilor.
      La dealeri eu nu am vazut ca se simte criza: in toamna imi cautam masina noua, si spre surprinderea mea, putini vanzatori se chinuiau sa vanda: desi scrie mare pe site ca au buyback, vanzatorul nu stie nimic, abia iti listeaza o oferta, asta daca ii gasesti la servici si au un model in showroom. Prefera sa vanda flote, firmelor.... ca acolo 2-3 masini se vand cu un singur telefon.
      Iar de prima masina ce sa mai zicem: ajuti sa cumpere masina de 10 mii euro pe ala care are doar 500 pusi deoparte. Oare din ce bani o sa o plateasca, sa o intretina, sa-i bage benzina?
  • +3 (3 voturi)    
    :) (Marţi, 21 aprilie 2015, 12:48)

    Elena C [anonim]

    Dealerii auto din Romania fac cumva si comparatie intre salariul mediu brut din Romania si cel din alte tari europene? Inteleg ca iti doresti o crestere a pietei masinilor noi, dar pe ce baza?
    In Romania salariul mediu brut este undeva la 550 Euro, pe cand in alte tari din Europa este undeva intre 3.500 Euro si 5.000 Euro, in functie de tara.
    Haideti sa facem un calcul simplu, in cat timp poate sa achite un roman o masina de 10.000 Euro (cu bani castigati cinstit)? S-ar putea sa constate dealerii nostri ca vanzarile lor au fost chiar prea mari!


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică